Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía

This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, basedon the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a bodydetached from the idea of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salamanca, Óscar
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2010
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644941356072960
author Salamanca, Óscar
author_facet Salamanca, Óscar
author_sort Salamanca, Óscar
collection OJS
description This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, basedon the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a bodydetached from the idea of an “organism” designed for a particular purpose, and that carrieswithin it the potential for multiple contingencies and experiments. At first, the text indicatesan historical context of secularization in which art and society are forced to rework theirmeanings, and finally, in consideration of the loss of a solid base of reference for artistic creation, the text proposes the Artaud’s idea of the body without organs, conceptually potentializedby Deleuze, as the sign of art in contemporary times.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-251
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2010
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-2512021-07-19T17:23:54Z Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía Salamanca, Óscar Arte secularización alotropía teoría práctica Art secularization allotropy theory practice This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, basedon the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a bodydetached from the idea of an “organism” designed for a particular purpose, and that carrieswithin it the potential for multiple contingencies and experiments. At first, the text indicatesan historical context of secularization in which art and society are forced to rework theirmeanings, and finally, in consideration of the loss of a solid base of reference for artistic creation, the text proposes the Artaud’s idea of the body without organs, conceptually potentializedby Deleuze, as the sign of art in contemporary times. Este artículo plantea y explora una modalidad de unión entre teoría y práctica artística, con base en el concepto de la alotropía proporcionado por Gilles Deleuze a partir de la obra de Burroughs, gracias al cual las manifestaciones críticas y creativas en torno al arte desdibujan sus límites tradicionales y se fusionan en un cuerpo desligado de la idea de un “organismo” predeterminado para un fin específico, y que entraña en sí la potencialidad de múltiples contingencias y experimentaciones. En principio, el texto se refiere a un contexto histórico de secularización en el que la sociedad y el arte se ven obligados a reelaborar sus significados, y a partir de la pérdida de una base sólida de referencia para la creación artística se plantea la dinámica del cuerpo sin órganos de Artaud, potencializado conceptualmente por Deleuze, como el signo del arte en la época contemporánea. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2010-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251 Papeles; Vol. 2 No. 3 (2010); 18-25 Papeles; Vol. 2 Núm. 3 (2010); 18-25 Papeles; v. 2 n. 3 (2010); 18-25 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251/206 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Arte
secularización
alotropía
teoría
práctica
Art
secularization
allotropy
theory
practice
Salamanca, Óscar
Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_full Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_fullStr Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_full_unstemmed Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_short Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_sort union entre teoria y practica artistica a partir del repliegue del arte sobre si mismo y del concepto de la alotropia
topic Arte
secularización
alotropía
teoría
práctica
Art
secularization
allotropy
theory
practice
topic_facet Arte
secularización
alotropía
teoría
práctica
Art
secularization
allotropy
theory
practice
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251
work_keys_str_mv AT salamancaoscar unionentreteoriaypracticaartisticaapartirdelreplieguedelartesobresimismoydelconceptodelaalotropia
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros