Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar
This article presents a reflection on the importance of interdisciplinarity in contemporary art, based on the creative process of the work "Jugando a ser hormigas" (Playing at Being Ants), a performance that articulates dance, music, and theater. It considers how the integration of differe...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2025
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2188 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1836136277071626240 |
---|---|
author | Sánchez Páez, Mayerly Zulay |
author_facet | Sánchez Páez, Mayerly Zulay |
author_sort | Sánchez Páez, Mayerly Zulay |
collection | OJS |
description | This article presents a reflection on the importance of interdisciplinarity in contemporary art, based on the creative process of the work "Jugando a ser hormigas" (Playing at Being Ants), a performance that articulates dance, music, and theater. It considers how the integration of different disciplines enables a horizontal dialogue between artistic languages, fostering collective creative processes that challenge the artist not only from a technical perspective, but also from a sensitive, symbolic, and vital perspective; an introspective encounter. The work, conceived as a tribute to the teacher, researcher, and artist Abelardo Jaimes, becomes an act of healing and a reconnection with the essence of the creative act: play, exploration, and constant questioning. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-2188 |
institution | Revista VOZ A VOS |
language | spa |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-21882025-06-22T06:06:43Z Being children again: art, play, and memory in interdisciplinary creation Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar Sánchez Páez, Mayerly Zulay interdisciplinariedad creación colectiva pedagogía del arte memoria juego interdisciplinarity collective creation game art pedagogy memory This article presents a reflection on the importance of interdisciplinarity in contemporary art, based on the creative process of the work "Jugando a ser hormigas" (Playing at Being Ants), a performance that articulates dance, music, and theater. It considers how the integration of different disciplines enables a horizontal dialogue between artistic languages, fostering collective creative processes that challenge the artist not only from a technical perspective, but also from a sensitive, symbolic, and vital perspective; an introspective encounter. The work, conceived as a tribute to the teacher, researcher, and artist Abelardo Jaimes, becomes an act of healing and a reconnection with the essence of the creative act: play, exploration, and constant questioning. Este artículo presenta una reflexión en torno a la importancia de la interdisciplinariedad en el arte contemporáneo, a partir del proceso creativo de la obra Jugando a ser hormigas, una propuesta escénica que articula danza, música y teatro. Se plantea cómo la integración de distintas disciplinas permite un diálogo horizontal entre lenguajes artísticos, fomentando procesos de creación colectiva que interpelan al artista no solo desde lo técnico, sino también desde lo sensible, lo simbólico, lo vital; un encuentro introspectivo. La obra, concebida como homenaje al maestro, investigador y artista Abelardo Jaimes, se convierte en un acto de sanación y reencuentro con la esencia del acto creativo: el juego, la exploración y la pregunta constante. Universidad Antonio Nariño 2025-06-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reflexiones sobre las artes escénicas application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2188 The Voz a Vos Bulletin ; Vol. 10 No. 19 (2025): The collaborative creation ; 26 - 45 BOLETÍN VOZ A VOS; Vol. 10 Núm. 19 (2025): La creación colectiva; 26 - 45 10.54104/vozavos.v10n19 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2188/1669 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | interdisciplinariedad creación colectiva pedagogía del arte memoria juego interdisciplinarity collective creation game art pedagogy memory Sánchez Páez, Mayerly Zulay Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar |
title | Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar |
title_alt | Being children again: art, play, and memory in interdisciplinary creation |
title_full | Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar |
title_fullStr | Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar |
title_full_unstemmed | Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar |
title_short | Volver a ser niños: arte, juego y memoria en la creación interdisciplinar |
title_sort | volver a ser ninos arte juego y memoria en la creacion interdisciplinar |
topic | interdisciplinariedad creación colectiva pedagogía del arte memoria juego interdisciplinarity collective creation game art pedagogy memory |
topic_facet | interdisciplinariedad creación colectiva pedagogía del arte memoria juego interdisciplinarity collective creation game art pedagogy memory |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2188 |
work_keys_str_mv | AT sanchezpaezmayerlyzulay beingchildrenagainartplayandmemoryininterdisciplinarycreation AT sanchezpaezmayerlyzulay volveraserninosartejuegoymemoriaenlacreacioninterdisciplinar |