Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica

The purpose of this article is to consider from an ethical perspective some of the possible misunderstandings and omissions of civic education. The definitions in this field of education, the extension of its limits and its validity, require a permanent analysis not only because of the rapid changes...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Weis, Raúl
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2014
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/213
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644936416231424
author Weis, Raúl
author_facet Weis, Raúl
author_sort Weis, Raúl
collection OJS
description The purpose of this article is to consider from an ethical perspective some of the possible misunderstandings and omissions of civic education. The definitions in this field of education, the extension of its limits and its validity, require a permanent analysis not only because of the rapid changes of values that characterize our societies but, as critical pedagogy has shown, because of the interest of these societies in watching over its limits and in controlling its expansion. If we consider teaching as an essentially ethical activity, it will be important to detect the possible fields of application of the concept of civism that it tries to implement, to discover who are partially or totally “forgotten” by it, and those who are excluded from its programs. These exclusions express or perhaps prepare a situation by which certain social groups will find themselves limited in their rights and deprived of their dignity.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-213
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2014
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-2132021-07-19T17:08:56Z Towards a revision of the dimensions of our civic education Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica Weis, Raúl educación cívica poblaciones de segunda clase sociedad decente fundamentos éticos de la enseñanza pensamiento crítico pedagogía crítica civic education ethical perspective critical pedagogy civism The purpose of this article is to consider from an ethical perspective some of the possible misunderstandings and omissions of civic education. The definitions in this field of education, the extension of its limits and its validity, require a permanent analysis not only because of the rapid changes of values that characterize our societies but, as critical pedagogy has shown, because of the interest of these societies in watching over its limits and in controlling its expansion. If we consider teaching as an essentially ethical activity, it will be important to detect the possible fields of application of the concept of civism that it tries to implement, to discover who are partially or totally “forgotten” by it, and those who are excluded from its programs. These exclusions express or perhaps prepare a situation by which certain social groups will find themselves limited in their rights and deprived of their dignity. El propósito de este artículo es el de considerar desde una perspectiva ética, alguno de los malentendidos y de las omisiones de nuestra educación cívica. Las definiciones en este terreno de la educación, la extensión de sus límites y su validez, requieren un análisis permanente no sólo por los rápidos cambios de valores que caracterizan a nuestras sociedades sino, como lo ha mostrado la pedagogía crítica, por el interés de estas sociedades en vigilar sus límites, en controlar su expansión. Si consideramos a la enseñanza como una actividad esencialmente ética, será importante detectar los posibles campos de aplicación del concepto de civismo que se propone implementar, descubrir quienes se hallan parcial o totalmente “olvidados” por él, quienes están excluidos de sus programas. Estas exclusiones expresan o quizás preparan situaciones por las cuales ciertos grupos sociales se encontrarán limitados en sus derechos y a veces heridos en su dignidad. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2014-02-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/213 Papeles; Vol. 5 No. 10 (2013); 53-62 Papeles; Vol. 5 Núm. 10 (2013); 53-62 Papeles; v. 5 n. 10 (2013); 53-62 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/213/172 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle educación cívica
poblaciones de segunda clase
sociedad decente
fundamentos éticos de la enseñanza
pensamiento crítico
pedagogía crítica
civic education
ethical perspective
critical pedagogy
civism
Weis, Raúl
Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica
title Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica
title_alt Towards a revision of the dimensions of our civic education
title_full Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica
title_fullStr Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica
title_full_unstemmed Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica
title_short Hacia una revisión de las dimensiones de nuestra educación cívica
title_sort hacia una revision de las dimensiones de nuestra educacion civica
topic educación cívica
poblaciones de segunda clase
sociedad decente
fundamentos éticos de la enseñanza
pensamiento crítico
pedagogía crítica
civic education
ethical perspective
critical pedagogy
civism
topic_facet educación cívica
poblaciones de segunda clase
sociedad decente
fundamentos éticos de la enseñanza
pensamiento crítico
pedagogía crítica
civic education
ethical perspective
critical pedagogy
civism
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/213
work_keys_str_mv AT weisraul towardsarevisionofthedimensionsofourciviceducation
AT weisraul haciaunarevisiondelasdimensionesdenuestraeducacioncivica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros