Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1819013451981258752 |
---|---|
author | Hernández, Miguel Ángel |
author_facet | Hernández, Miguel Ángel |
author_sort | Hernández, Miguel Ángel |
collection | OJS |
description | This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the article analyzes her seminal work, El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), which represents a turning point in the systematization of contemporary art studies by offering a precise cartography of the international period between 1968 and 1989. The article also explores her role as the editor of the Akal/Arte Contemporáneo collection, which has facilitated the translation and dissemination of fundamental texts by authors such as Rosalind Krauss, Hal Foster, and Benjamin Buchloh, contributing to the synchronization of local debates with international developments. Finally, it studies her contributions to the analysis of concepts such as memory and the archive in contemporary art, highlighting how her work in Derivas (2021) and other texts proposes an understanding of art as a tool for resistance and cultural transformation. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-2052 |
institution | Revista NODO |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-20522024-12-05T16:00:18Z Anna Maria Guasch: maps and drifts in the study of contemporary art Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo Hernández, Miguel Ángel Anna Maria Guasch Arte contemporáneo Estudios visuales Giro archivístico Memoria Historia del arte Anna Maria Guasch Contemporary Art Visual Studies Archival turn Memory This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the article analyzes her seminal work, El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), which represents a turning point in the systematization of contemporary art studies by offering a precise cartography of the international period between 1968 and 1989. The article also explores her role as the editor of the Akal/Arte Contemporáneo collection, which has facilitated the translation and dissemination of fundamental texts by authors such as Rosalind Krauss, Hal Foster, and Benjamin Buchloh, contributing to the synchronization of local debates with international developments. Finally, it studies her contributions to the analysis of concepts such as memory and the archive in contemporary art, highlighting how her work in Derivas (2021) and other texts proposes an understanding of art as a tool for resistance and cultural transformation. Este artículo examina el impacto y la contribución de Anna Maria Guasch en el desarrollo de la historiografía del arte contemporáneo en el mundo hispanohablante. Se centra en su enfoque cartográfico y su capacidad para construir mapas intelectuales que articulan diversas tradiciones y problemáticas. En primer lugar, se analizará su obra seminal El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), que representa un punto de inflexión en la sistematización de los estudios sobre arte contemporáneo al ofrecer una cartografía precisa del periodo internacional comprendido entre 1968 y 1989. Asimismo, el artículo explorará su papel como editora de la colección Akal/Arte Contemporáneo, que ha facilitado la traducción y difusión de textos fundamentales de autores como Rosalind Krauss, Hal Foster y Benjamin Buchloh, contribuyendo a la sincronización de los debates locales con los desarrollos internacionales. Finalmente, se estudiarán sus aportaciones al análisis de conceptos como la memoria y el archivo en el arte contemporáneo, destacando cómo su trabajo en Derivas (2021) y otros textos propone una comprensión del arte como herramienta de resistencia y transformación cultural. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2024-11-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052 10.54104/nodo.v19n37.2052 REVISTA NODO; Vol. 19 Núm. 37 (2024): Mapeando el arte global. La investigación crítica de Anna Maria Guasch; 29-37 2346-092X 1909-3888 10.54104/nodo.v19n37 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052/1538 Derechos de autor 2024 Miguel Ángel Hernández https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Anna Maria Guasch Arte contemporáneo Estudios visuales Giro archivístico Memoria Historia del arte Anna Maria Guasch Contemporary Art Visual Studies Archival turn Memory Hernández, Miguel Ángel Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo |
title | Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo |
title_alt | Anna Maria Guasch: maps and drifts in the study of contemporary art |
title_full | Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo |
title_fullStr | Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo |
title_full_unstemmed | Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo |
title_short | Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo |
title_sort | anna maria guasch mapas y derivas en el estudio del arte contemporaneo |
topic | Anna Maria Guasch Arte contemporáneo Estudios visuales Giro archivístico Memoria Historia del arte Anna Maria Guasch Contemporary Art Visual Studies Archival turn Memory |
topic_facet | Anna Maria Guasch Arte contemporáneo Estudios visuales Giro archivístico Memoria Historia del arte Anna Maria Guasch Contemporary Art Visual Studies Archival turn Memory |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052 |
work_keys_str_mv | AT hernandezmiguelangel annamariaguaschmapsanddriftsinthestudyofcontemporaryart AT hernandezmiguelangel annamariaguaschmapasyderivasenelestudiodelartecontemporaneo |