Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo

This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hernández, Miguel Ángel
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2024
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1819013451981258752
author Hernández, Miguel Ángel
author_facet Hernández, Miguel Ángel
author_sort Hernández, Miguel Ángel
collection OJS
description This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the article analyzes her seminal work, El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), which represents a turning point in the systematization of contemporary art studies by offering a precise cartography of the international period between 1968 and 1989. The article also explores her role as the editor of the Akal/Arte Contemporáneo collection, which has facilitated the translation and dissemination of fundamental texts by authors such as Rosalind Krauss, Hal Foster, and Benjamin Buchloh, contributing to the synchronization of local debates with international developments. Finally, it studies her contributions to the analysis of concepts such as memory and the archive in contemporary art, highlighting how her work in Derivas (2021) and other texts proposes an understanding of art as a tool for resistance and cultural transformation.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-2052
institution Revista NODO
language spa
publishDate 2024
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-20522024-12-05T16:00:18Z Anna Maria Guasch: maps and drifts in the study of contemporary art Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo Hernández, Miguel Ángel Anna Maria Guasch Arte contemporáneo Estudios visuales Giro archivístico Memoria Historia del arte Anna Maria Guasch Contemporary Art Visual Studies Archival turn Memory This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the article analyzes her seminal work, El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), which represents a turning point in the systematization of contemporary art studies by offering a precise cartography of the international period between 1968 and 1989. The article also explores her role as the editor of the Akal/Arte Contemporáneo collection, which has facilitated the translation and dissemination of fundamental texts by authors such as Rosalind Krauss, Hal Foster, and Benjamin Buchloh, contributing to the synchronization of local debates with international developments. Finally, it studies her contributions to the analysis of concepts such as memory and the archive in contemporary art, highlighting how her work in Derivas (2021) and other texts proposes an understanding of art as a tool for resistance and cultural transformation. Este artículo examina el impacto y la contribución de Anna Maria Guasch en el desarrollo de la historiografía del arte contemporáneo en el mundo hispanohablante. Se centra en su enfoque cartográfico y su capacidad para construir mapas intelectuales que articulan diversas tradiciones y problemáticas. En primer lugar, se analizará su obra seminal El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), que representa un punto de inflexión en la sistematización de los estudios sobre arte contemporáneo al ofrecer una cartografía precisa del periodo internacional comprendido entre 1968 y 1989. Asimismo, el artículo explorará su papel como editora de la colección Akal/Arte Contemporáneo, que ha facilitado la traducción y difusión de textos fundamentales de autores como Rosalind Krauss, Hal Foster y Benjamin Buchloh, contribuyendo a la sincronización de los debates locales con los desarrollos internacionales. Finalmente, se estudiarán sus aportaciones al análisis de conceptos como la memoria y el archivo en el arte contemporáneo, destacando cómo su trabajo en Derivas (2021) y otros textos propone una comprensión del arte como herramienta de resistencia y transformación cultural. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2024-11-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052 10.54104/nodo.v19n37.2052 REVISTA NODO; Vol. 19 Núm. 37 (2024): Mapeando el arte global. La investigación crítica de Anna Maria Guasch; 29-37 2346-092X 1909-3888 10.54104/nodo.v19n37 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052/1538 Derechos de autor 2024 Miguel Ángel Hernández https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Anna Maria Guasch
Arte contemporáneo
Estudios visuales
Giro archivístico
Memoria
Historia del arte
Anna Maria Guasch
Contemporary Art
Visual Studies
Archival turn
Memory
Hernández, Miguel Ángel
Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
title Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
title_alt Anna Maria Guasch: maps and drifts in the study of contemporary art
title_full Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
title_fullStr Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
title_full_unstemmed Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
title_short Anna Maria Guasch: mapas y derivas en el estudio del arte contemporáneo
title_sort anna maria guasch mapas y derivas en el estudio del arte contemporaneo
topic Anna Maria Guasch
Arte contemporáneo
Estudios visuales
Giro archivístico
Memoria
Historia del arte
Anna Maria Guasch
Contemporary Art
Visual Studies
Archival turn
Memory
topic_facet Anna Maria Guasch
Arte contemporáneo
Estudios visuales
Giro archivístico
Memoria
Historia del arte
Anna Maria Guasch
Contemporary Art
Visual Studies
Archival turn
Memory
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/2052
work_keys_str_mv AT hernandezmiguelangel annamariaguaschmapsanddriftsinthestudyofcontemporaryart
AT hernandezmiguelangel annamariaguaschmapasyderivasenelestudiodelartecontemporaneo
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros