Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia

The results of the ICFES tests show that rural schools are below the national average in the mathematics component, which leads us to question the teaching techniques used in the classroom. A compilation of 12 articles describing different teaching techniques applied in different rural areas of Colo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Baquero, Eilen, Barbosa, Víctor, Fernández, Natalia
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645135569125376
author Baquero, Eilen
Barbosa, Víctor
Fernández, Natalia
author_facet Baquero, Eilen
Barbosa, Víctor
Fernández, Natalia
author_sort Baquero, Eilen
collection OJS
description The results of the ICFES tests show that rural schools are below the national average in the mathematics component, which leads us to question the teaching techniques used in the classroom. A compilation of 12 articles describing different teaching techniques applied in different rural areas of Colombia was carried out. As a first finding, we found that the contents should be adapted to the student's context, then the articles were classified into three categories: TIC’s, realistic mathematics education and gamification. It is worth noting that each category has a totally different didactic approach and allows for innovation in teaching practices. We conclude that there are different techniques that allow the development of mathematical skills in the student, complementing traditional methods, establishing links between the theoretical and the student's daily life.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1776
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-17762023-11-30T17:40:20Z Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia Baquero, Eilen Barbosa, Víctor Fernández, Natalia matemáticas innovación educativa técnicas de enseñanza zona rural math educational innovation teaching techniques rural zone The results of the ICFES tests show that rural schools are below the national average in the mathematics component, which leads us to question the teaching techniques used in the classroom. A compilation of 12 articles describing different teaching techniques applied in different rural areas of Colombia was carried out. As a first finding, we found that the contents should be adapted to the student's context, then the articles were classified into three categories: TIC’s, realistic mathematics education and gamification. It is worth noting that each category has a totally different didactic approach and allows for innovation in teaching practices. We conclude that there are different techniques that allow the development of mathematical skills in the student, complementing traditional methods, establishing links between the theoretical and the student's daily life. Los resultados de las pruebas icfes resaltan que las escuelas rurales están por debajo de la media nacional de los resultados en el componente de matemáticas, esto nos lleva a cuestionarnos sobre las técnicas de enseñanza que se emplean dentro del aula de clase. Se realizó una compilación de 12 artículos que describen diferentes técnicas de enseñanza aplicadas en distintas zonas rurales de Colombia. Como primer hallazgo encontramos que los contenidos deben adaptarse al contexto del estudiante, posteriormente se clasificaron los artículos en tres categorías: TIC's, educación matemática realista y gamificación. Cabe resaltar que cada categoría tiene un enfoque didáctico totalmente diferente y así mismo permite innovar en las prácticas de enseñanza. Concluimos que existen diferentes técnicas que permiten desarrollar habilidades matemáticas en el estudiante, complementando los métodos tradicionales, estableciendo lazos entre lo teórico y la vida cotidiana del estudiante. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776/1355 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
Baquero, Eilen
Barbosa, Víctor
Fernández, Natalia
Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_full Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_fullStr Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_full_unstemmed Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_short Técnicas de enseñanza de las matemáticas en la zona rural de Colombia
title_sort tecnicas de ensenanza de las matematicas en la zona rural de colombia
topic matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
topic_facet matemáticas
innovación educativa
técnicas de enseñanza
zona rural
math
educational innovation
teaching techniques
rural zone
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1776
work_keys_str_mv AT baqueroeilen tecnicasdeensenanzadelasmatematicasenlazonaruraldecolombia
AT barbosavictor tecnicasdeensenanzadelasmatematicasenlazonaruraldecolombia
AT fernandeznatalia tecnicasdeensenanzadelasmatematicasenlazonaruraldecolombia
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros