Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better expe...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812645134051835904 |
---|---|
author | Cuevas Ariza, Owed Felipe Gómez Rueda, Lizeth Valentina Cespedes Vargas, Carlos Mario |
author_facet | Cuevas Ariza, Owed Felipe Gómez Rueda, Lizeth Valentina Cespedes Vargas, Carlos Mario |
author_sort | Cuevas Ariza, Owed Felipe |
collection | OJS |
description | The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better experiences and more meaningful learning for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methodology: The literature review emerges from a collection of various scientific research studies centered aroundeducation in children with autism, which allows us to develop specific models and strategic designs through the use of ICT. Results: We utilized a total of 10 articles from the period 2014 to 2022, primarily from Colombia, Ecuador, and Spain. The following search engines and databases were considered: Google Scholar, as well as Redalyc, Scielo, and Dialnet. Conclusion: Taking into account recent events, the importance of using and implementing ICT in the teaching and learning process for students with specific educational needs stands out. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-1769 |
institution | Revista MEMORIAS SIFORED |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-17692023-11-30T16:38:14Z Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. Cuevas Ariza, Owed Felipe Gómez Rueda, Lizeth Valentina Cespedes Vargas, Carlos Mario innovación estrategias educativas autismo virtualidad TEA innovation educational strategies autism virtuality TEA The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better experiences and more meaningful learning for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methodology: The literature review emerges from a collection of various scientific research studies centered aroundeducation in children with autism, which allows us to develop specific models and strategic designs through the use of ICT. Results: We utilized a total of 10 articles from the period 2014 to 2022, primarily from Colombia, Ecuador, and Spain. The following search engines and databases were considered: Google Scholar, as well as Redalyc, Scielo, and Dialnet. Conclusion: Taking into account recent events, the importance of using and implementing ICT in the teaching and learning process for students with specific educational needs stands out. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) son recursos que han abarcado un mayor alcance y expansión en el último siglo hasta lo transcurrido a la actualidad como tácticas modernas educativas, estas herramientas nos permiten el desarrollo de autoaprendizaje y una construcción de saberes de forma colectiva aportando experiencias mejores experiencias y un aprendizaje más significativo para los niños con TEA. Metodología: La revisión bibliográfica surge a través de una recolección de diversas investigaciones científicas cuyo eje central es la educación en niños con autismo, que nos permita concretar esos modelos y diseños estratégicos por medio del uso de las TIC. Resultados: Utilizamos un total de 10 artículos en un periodo 2014 y 2022 principalmente en Colombia, Ecuador y España. Se tuvieron en cuenta los siguientes motores de búsqueda Google Scholar y bases de datos como; Redalyc, Scielo y Dialnet. Conclusión: Teniendo en cuenta los acontecimientos de los últimos años sobresale la importancia del uso e implementación de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje con alumnado que presenta necesidad específica de apoyo educativo. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769/1348 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | innovación estrategias educativas autismo virtualidad TEA innovation educational strategies autism virtuality TEA Cuevas Ariza, Owed Felipe Gómez Rueda, Lizeth Valentina Cespedes Vargas, Carlos Mario Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. |
title | Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. |
title_full | Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. |
title_fullStr | Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. |
title_full_unstemmed | Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. |
title_short | Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. |
title_sort | modelos y disenos estrategicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en ninos con trastorno del espectro autista |
topic | innovación estrategias educativas autismo virtualidad TEA innovation educational strategies autism virtuality TEA |
topic_facet | innovación estrategias educativas autismo virtualidad TEA innovation educational strategies autism virtuality TEA |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769 |
work_keys_str_mv | AT cuevasarizaowedfelipe modelosydisenosestrategicosvirtualesparaelaprendizajeeneldesarrolloeducativoenninoscontrastornodelespectroautista AT gomezruedalizethvalentina modelosydisenosestrategicosvirtualesparaelaprendizajeeneldesarrolloeducativoenninoscontrastornodelespectroautista AT cespedesvargascarlosmario modelosydisenosestrategicosvirtualesparaelaprendizajeeneldesarrolloeducativoenninoscontrastornodelespectroautista |