Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.

The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better expe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Cuevas Ariza, Owed Felipe, Gómez Rueda, Lizeth Valentina, Cespedes Vargas, Carlos Mario
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645134051835904
author Cuevas Ariza, Owed Felipe
Gómez Rueda, Lizeth Valentina
Cespedes Vargas, Carlos Mario
author_facet Cuevas Ariza, Owed Felipe
Gómez Rueda, Lizeth Valentina
Cespedes Vargas, Carlos Mario
author_sort Cuevas Ariza, Owed Felipe
collection OJS
description The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better experiences and more meaningful learning for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methodology: The literature review emerges from a collection of various scientific research studies centered aroundeducation in children with autism, which allows us to develop specific models and strategic designs through the use of ICT. Results: We utilized a total of 10 articles from the period 2014 to 2022, primarily from Colombia, Ecuador, and Spain. The following search engines and databases were considered: Google Scholar, as well as Redalyc, Scielo, and Dialnet. Conclusion: Taking into account recent events, the importance of using and implementing ICT in the teaching and learning process for students with specific educational needs stands out.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1769
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-17692023-11-30T16:38:14Z Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista. Cuevas Ariza, Owed Felipe Gómez Rueda, Lizeth Valentina Cespedes Vargas, Carlos Mario innovación estrategias educativas autismo virtualidad TEA innovation educational strategies autism virtuality TEA The Information and Communication Technologies (ICT) are resources that have encompassed a broader scope and expansion over the past century up to the present day as modern educational tactics. These tools enable self-learning and the collective construction of knowledge, contributing to better experiences and more meaningful learning for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methodology: The literature review emerges from a collection of various scientific research studies centered aroundeducation in children with autism, which allows us to develop specific models and strategic designs through the use of ICT. Results: We utilized a total of 10 articles from the period 2014 to 2022, primarily from Colombia, Ecuador, and Spain. The following search engines and databases were considered: Google Scholar, as well as Redalyc, Scielo, and Dialnet. Conclusion: Taking into account recent events, the importance of using and implementing ICT in the teaching and learning process for students with specific educational needs stands out. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) son recursos que han abarcado un mayor alcance y expansión en el último siglo hasta lo transcurrido a la actualidad como tácticas modernas educativas, estas herramientas nos permiten el desarrollo de autoaprendizaje y una construcción de saberes de forma colectiva aportando experiencias mejores experiencias y un aprendizaje más significativo para los niños con TEA. Metodología: La revisión bibliográfica surge a través de una recolección de diversas investigaciones científicas cuyo eje central es la educación en niños con autismo, que nos permita concretar esos modelos y diseños estratégicos por medio del uso de las TIC. Resultados: Utilizamos un total de 10 artículos en un periodo 2014 y 2022 principalmente en Colombia, Ecuador y España. Se tuvieron en cuenta los siguientes motores de búsqueda Google Scholar y bases de datos como; Redalyc, Scielo y Dialnet. Conclusión: Teniendo en cuenta los acontecimientos de los últimos años sobresale la importancia del uso e implementación de las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje con alumnado que presenta necesidad específica de apoyo educativo. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769/1348 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle innovación
estrategias educativas
autismo
virtualidad
TEA
innovation
educational strategies
autism
virtuality
TEA
Cuevas Ariza, Owed Felipe
Gómez Rueda, Lizeth Valentina
Cespedes Vargas, Carlos Mario
Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
title Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
title_full Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
title_fullStr Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
title_full_unstemmed Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
title_short Modelos y diseños estratégicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en niños con trastorno del espectro autista.
title_sort modelos y disenos estrategicos virtuales para el aprendizaje en el desarrollo educativo en ninos con trastorno del espectro autista
topic innovación
estrategias educativas
autismo
virtualidad
TEA
innovation
educational strategies
autism
virtuality
TEA
topic_facet innovación
estrategias educativas
autismo
virtualidad
TEA
innovation
educational strategies
autism
virtuality
TEA
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1769
work_keys_str_mv AT cuevasarizaowedfelipe modelosydisenosestrategicosvirtualesparaelaprendizajeeneldesarrolloeducativoenninoscontrastornodelespectroautista
AT gomezruedalizethvalentina modelosydisenosestrategicosvirtualesparaelaprendizajeeneldesarrolloeducativoenninoscontrastornodelespectroautista
AT cespedesvargascarlosmario modelosydisenosestrategicosvirtualesparaelaprendizajeeneldesarrolloeducativoenninoscontrastornodelespectroautista
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros