LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES

This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Niño Velásquez, Paula Andrea, Pulido Chaparro, Andrés Camilo, Riaño Quevedo, Laura Dayana
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645132348948480
author Niño Velásquez, Paula Andrea
Pulido Chaparro, Andrés Camilo
Riaño Quevedo, Laura Dayana
author_facet Niño Velásquez, Paula Andrea
Pulido Chaparro, Andrés Camilo
Riaño Quevedo, Laura Dayana
author_sort Niño Velásquez, Paula Andrea
collection OJS
description This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role infostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1761
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-17612023-11-27T19:23:21Z LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES Niño Velásquez, Paula Andrea Pulido Chaparro, Andrés Camilo Riaño Quevedo, Laura Dayana formación docente para la innovación educativa evaluación formativa motivación retroalimentación aprendizaje Teacher training for educational innovation formative assessment motivation feedback learning This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role infostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning. El presente trabajo busca comprender los beneficios de la evaluación formativa, en contraste con la evaluación sumativa, la cual basa su método en los resultados y no en los procesos, generando así desinterés y desmotivación en el proceso de aprendizaje por parte del alumnado. El objetivo es explorar y analizar la influencia de la evaluación formativa en la motivación de estudiantes, utilizando una metodología basada en la revisión bibliográfica. El análisis examina una variedad de fuentes, tales comoinvestigaciones previas y artículos académicos. Los resultados revelan que la evaluación formativa, al proporcionar retroalimentación continua y orientación, desempeña un papel crucial en el fomento de la motivación intrínseca de los estudiantes. Esta retroalimentación ofrece a los estudiantes una comprensión más clara de su progreso, creando un sentido de logro y autonomía en su proceso de aprendizaje. A través de esta revisión de bibliografía, se confirma que la evaluación formativa contribuye a crear un ambiente educativo más estimulante y participativo, potenciando así su proceso de aprendizaje y consigo la motivación para el mismo. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761/1340 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
Niño Velásquez, Paula Andrea
Pulido Chaparro, Andrés Camilo
Riaño Quevedo, Laura Dayana
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_full LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_fullStr LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_full_unstemmed LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_short LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_sort la incidencia de la evaluacion formativa en la motivacion de los estudiantes
topic formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
topic_facet formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761
work_keys_str_mv AT ninovelasquezpaulaandrea laincidenciadelaevaluacionformativaenlamotivaciondelosestudiantes
AT pulidochaparroandrescamilo laincidenciadelaevaluacionformativaenlamotivaciondelosestudiantes
AT rianoquevedolauradayana laincidenciadelaevaluacionformativaenlamotivaciondelosestudiantes
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros