Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas

The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Linares Alvarado, Martha Liliana
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645122345533440
author Linares Alvarado, Martha Liliana
author_facet Linares Alvarado, Martha Liliana
author_sort Linares Alvarado, Martha Liliana
collection OJS
description The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa indigenous people and their own knowledge about weaving with fourth grade students of a school in Bogotá and to establish the relationship between this knowledge and the knowledge proposed in the curriculum for the learning of geometry. For this purpose, an interpretative paradigm and a qualitative methodological approach were used during two phases: the first consisted of interviewing two wise men of the Nasa people to gain access to their own knowledge, and the second consisted of designing and implementing a didactic material during 11 sessions. It was concluded that the development of this type of strategies generates appropriation of cultural and multiethnic diversity and the strengthening of geometric thinking in western students.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1680
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-16802023-11-15T22:45:29Z Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas Linares Alvarado, Martha Liliana pueblo nasa etnoeducación tejido matemáticas educación Nasa people ethno-education weaving mathematics inclusion The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa indigenous people and their own knowledge about weaving with fourth grade students of a school in Bogotá and to establish the relationship between this knowledge and the knowledge proposed in the curriculum for the learning of geometry. For this purpose, an interpretative paradigm and a qualitative methodological approach were used during two phases: the first consisted of interviewing two wise men of the Nasa people to gain access to their own knowledge, and the second consisted of designing and implementing a didactic material during 11 sessions. It was concluded that the development of this type of strategies generates appropriation of cultural and multiethnic diversity and the strengthening of geometric thinking in western students. Se presentan los resultados de la implementación de una propuesta didáctica apoyada en la etnomatemática, para el fortalecimiento del diálogo intercultural entre los pueblos indígenas y los saberes de occidente. El objetivo fue valorar la efectividad de una estrategia didáctica para el reconocimiento del pueblo indígena nasa y sus saberes propios sobre el tejido con estudiantes de grado cuarto de primaria de un colegio de Bogotá y, establecer la relación entre estos conocimientos y los propuestos en el currículo para el aprendizaje de la geometría. Para ello se optó por un paradigma interpretativo y un enfoque metodológico cualitativo, durante dos fases: la primera, consistió en entrevistar a dos sabios del pueblo nasa para acceder a los saberes propios y, la segunda, en el diseño e implementación de un material didáctico durante 11 sesiones. Se concluyó que el desarrollo de este tipo de estrategias genera apropiación de la diversidad cultural y multiétnica y el fortalecimiento del pensamiento geométrico en estudiantes occidentales. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680/1286 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
Linares Alvarado, Martha Liliana
Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_full Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_fullStr Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_full_unstemmed Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_short Desafíos de la educación colombiana frente a la inclusión de las infancias migrantes venezolanas
title_sort desafios de la educacion colombiana frente a la inclusion de las infancias migrantes venezolanas
topic pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
topic_facet pueblo nasa
etnoeducación
tejido
matemáticas
educación
Nasa people
ethno-education
weaving
mathematics
inclusion
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1680
work_keys_str_mv AT linaresalvaradomarthaliliana desafiosdelaeducacioncolombianafrentealainclusiondelasinfanciasmigrantesvenezolanas
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros