Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and s...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812645117469655040 |
---|---|
author | Samacá Ramírez, José Vicente Pardo Valenzuela, José Eduardo Ochoa Camacho, Edelmira |
author_facet | Samacá Ramírez, José Vicente Pardo Valenzuela, José Eduardo Ochoa Camacho, Edelmira |
author_sort | Samacá Ramírez, José Vicente |
collection | OJS |
description | Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and social outreach) from an educational leadership perspective, with a focus on achieving high-quality higher education. The study followed a descriptive qualitative approach, of exploratory nature, and content analysis was conducted. The instrument used was a semi-structured interview comprising seven (7) questions that explored teaching performance and the teaching profession within the context of substantive functions. Findings underscore the importance of having a dedicated and highly qualified teaching staff that significantly contributes to the quality and educational excellence of university education. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-1674 |
institution | Revista MEMORIAS SIFORED |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-16742023-11-15T16:27:02Z Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo Samacá Ramírez, José Vicente Pardo Valenzuela, José Eduardo Ochoa Camacho, Edelmira formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and social outreach) from an educational leadership perspective, with a focus on achieving high-quality higher education. The study followed a descriptive qualitative approach, of exploratory nature, and content analysis was conducted. The instrument used was a semi-structured interview comprising seven (7) questions that explored teaching performance and the teaching profession within the context of substantive functions. Findings underscore the importance of having a dedicated and highly qualified teaching staff that significantly contributes to the quality and educational excellence of university education. Una educación superior de calidad es esencial para el desarrollo individual y colectivo, el crecimiento económico, la innovación y la construcción de sociedades más justas y avanzadas. El objetivo es conocer el desempeño y profesionalismo docente, a la luz de las funciones sustantivas (docencia, investigación y proyección social) desde un enfoque directivo docente, con miras a una educación Superior de Calidad. El estudio siguió el enfoque cualitativo descriptivo, de naturaleza exploratoria y se realizó análisis de contenido. El instrumento utilizado fue una entrevista semiestructurada que indagaba siete (7) preguntas acerca del desempeño y la profesión docente en el marco de las funciones sustantivas. Los hallazgos resaltan la importancia de contar con un cuerpo docente comprometido y altamente calificado, que contribuye significativamente a la calidad y la excelencia educativa de la educación universitaria. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674/1281 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices Samacá Ramírez, José Vicente Pardo Valenzuela, José Eduardo Ochoa Camacho, Edelmira Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title | Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_full | Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_fullStr | Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_full_unstemmed | Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_short | Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo |
title_sort | hacia una educacion superior de calidad experiencia y perspectiva docente desde un enfoque directivo |
topic | formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices |
topic_facet | formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674 |
work_keys_str_mv | AT samacaramirezjosevicente haciaunaeducacionsuperiordecalidadexperienciayperspectivadocentedesdeunenfoquedirectivo AT pardovalenzuelajoseeduardo haciaunaeducacionsuperiordecalidadexperienciayperspectivadocentedesdeunenfoquedirectivo AT ochoacamachoedelmira haciaunaeducacionsuperiordecalidadexperienciayperspectivadocentedesdeunenfoquedirectivo |