Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo

Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Samacá Ramírez, José Vicente, Pardo Valenzuela, José Eduardo, Ochoa Camacho, Edelmira
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645117469655040
author Samacá Ramírez, José Vicente
Pardo Valenzuela, José Eduardo
Ochoa Camacho, Edelmira
author_facet Samacá Ramírez, José Vicente
Pardo Valenzuela, José Eduardo
Ochoa Camacho, Edelmira
author_sort Samacá Ramírez, José Vicente
collection OJS
description Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and social outreach) from an educational leadership perspective, with a focus on achieving high-quality higher education. The study followed a descriptive qualitative approach, of exploratory nature, and content analysis was conducted. The instrument used was a semi-structured interview comprising seven (7) questions that explored teaching performance and the teaching profession within the context of substantive functions. Findings underscore the importance of having a dedicated and highly qualified teaching staff that significantly contributes to the quality and educational excellence of university education.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1674
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-16742023-11-15T16:27:02Z Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo Samacá Ramírez, José Vicente Pardo Valenzuela, José Eduardo Ochoa Camacho, Edelmira formación docente innovación educación superior prácticas pedagógicas Teacher training innovation Higher education pedagogical practices Quality higher education is essential for individual and collective development, economic growth, innovation, and the advancement of more just and advanced societies. The objective is to assess teaching performance and professionalism, considering the substantive functions (teaching, research, and social outreach) from an educational leadership perspective, with a focus on achieving high-quality higher education. The study followed a descriptive qualitative approach, of exploratory nature, and content analysis was conducted. The instrument used was a semi-structured interview comprising seven (7) questions that explored teaching performance and the teaching profession within the context of substantive functions. Findings underscore the importance of having a dedicated and highly qualified teaching staff that significantly contributes to the quality and educational excellence of university education. Una educación superior de calidad es esencial para el desarrollo individual y colectivo, el crecimiento económico, la innovación y la construcción de sociedades más justas y avanzadas. El objetivo es conocer el desempeño y profesionalismo docente, a la luz de las funciones sustantivas (docencia, investigación y proyección social) desde un enfoque directivo docente, con miras a una educación Superior de Calidad. El estudio siguió el enfoque cualitativo descriptivo, de naturaleza exploratoria y se realizó análisis de contenido. El instrumento utilizado fue una entrevista semiestructurada que indagaba siete (7) preguntas acerca del desempeño y la profesión docente en el marco de las funciones sustantivas. Los hallazgos resaltan la importancia de contar con un cuerpo docente comprometido y altamente calificado, que contribuye significativamente a la calidad y la excelencia educativa de la educación universitaria. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674/1281 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle formación docente
innovación
educación superior
prácticas pedagógicas
Teacher training
innovation
Higher education
pedagogical practices
Samacá Ramírez, José Vicente
Pardo Valenzuela, José Eduardo
Ochoa Camacho, Edelmira
Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
title Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
title_full Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
title_fullStr Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
title_full_unstemmed Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
title_short Hacia una educación superior de calidad: experiencia y perspectiva docente, desde un enfoque directivo
title_sort hacia una educacion superior de calidad experiencia y perspectiva docente desde un enfoque directivo
topic formación docente
innovación
educación superior
prácticas pedagógicas
Teacher training
innovation
Higher education
pedagogical practices
topic_facet formación docente
innovación
educación superior
prácticas pedagógicas
Teacher training
innovation
Higher education
pedagogical practices
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1674
work_keys_str_mv AT samacaramirezjosevicente haciaunaeducacionsuperiordecalidadexperienciayperspectivadocentedesdeunenfoquedirectivo
AT pardovalenzuelajoseeduardo haciaunaeducacionsuperiordecalidadexperienciayperspectivadocentedesdeunenfoquedirectivo
AT ochoacamachoedelmira haciaunaeducacionsuperiordecalidadexperienciayperspectivadocentedesdeunenfoquedirectivo
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros