Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica
This proposal arises in response to traditional methodologies used in school mathematics, common in this area and that make it unpleasant for students. With this work we want to contribute to the development of geometric and metric thinking, supported by forms of work that are attractive to students...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1413 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812645112791957504 |
---|---|
author | Alape , Sergio David Vizcaino, Diego |
author_facet | Alape , Sergio David Vizcaino, Diego |
author_sort | Alape , Sergio David |
collection | OJS |
description | This proposal arises in response to traditional methodologies used in school mathematics, common in this area and that make it unpleasant for students. With this work we want to contribute to the development of geometric and metric thinking, supported by forms of work that are attractive to students, such as physical education and dances. This proposal works on body movement, important at the age in which fifth grade students are, without losing the mathematical horizon and without distancing themselves from the referents of education in Colombia such as standards, curricular guidelines and the basic rights of learning. After applying these guides where body movement is the basis for learning geometry, the students' learning and the disposition of work created by this methodology were evaluated. It is also an invitation to recover the teaching of geometry, very important in mathematics, but sometimes forgotten. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-1413 |
institution | Revista MEMORIAS SIFORED |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-14132023-10-27T13:02:33Z Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica Alape , Sergio David Vizcaino, Diego geometría matemáticas movimiento baile lúdica geometry mathematics movement dance playful This proposal arises in response to traditional methodologies used in school mathematics, common in this area and that make it unpleasant for students. With this work we want to contribute to the development of geometric and metric thinking, supported by forms of work that are attractive to students, such as physical education and dances. This proposal works on body movement, important at the age in which fifth grade students are, without losing the mathematical horizon and without distancing themselves from the referents of education in Colombia such as standards, curricular guidelines and the basic rights of learning. After applying these guides where body movement is the basis for learning geometry, the students' learning and the disposition of work created by this methodology were evaluated. It is also an invitation to recover the teaching of geometry, very important in mathematics, but sometimes forgotten. Esta propuesta surge como respuesta a metodologías tradicionales usadas en la matemática escolar, comunes en esta área y que la hacen poco agradable para los estudiantes. Queremos con este trabajo contribuir al desarrollo del pensamiento geométrico y métrico, apoyados en formas de trabajo que resultan atractivas para los estudiantes como educación fisca y las danzas. En esta propuesta se trabaja el movimiento corporal, importante en la edad en que se encuentran los estudiantes de grado quinto, sin perder el horizonte matemático y sin distanciarse de los referentes de educación en Colombia como estándares, lineamientos curriculares y los derechos básicos del aprendizaje. Luego de aplicar estas guías en donde el movimiento corporal es la base para el aprendizaje de la geometría, se evaluaron los aprendizajes de los estudiantes y la disposición de trabajo creada por esta metodología. También es una invitación a recuperar la enseñanza de la geometría, muy importante en matemáticas, pero en ocasiones olvidado UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2022-08-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1413 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 151-154 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1413/1084 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | geometría matemáticas movimiento baile lúdica geometry mathematics movement dance playful Alape , Sergio David Vizcaino, Diego Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica |
title | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica |
title_full | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica |
title_fullStr | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica |
title_full_unstemmed | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica |
title_short | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica |
title_sort | ensenanza de rotacion traslacion y principios del plano cartesiano para ninos y ninas de grado quinto una propuesta didactica |
topic | geometría matemáticas movimiento baile lúdica geometry mathematics movement dance playful |
topic_facet | geometría matemáticas movimiento baile lúdica geometry mathematics movement dance playful |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1413 |
work_keys_str_mv | AT alapesergiodavid ensenanzaderotaciontraslacionyprincipiosdelplanocartesianoparaninosyninasdegradoquintounapropuestadidactica AT vizcainodiego ensenanzaderotaciontraslacionyprincipiosdelplanocartesianoparaninosyninasdegradoquintounapropuestadidactica |