La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria

This article presents a systematic review on the learning of food chain from systemic thinking in basic primary and secondary education. From the search in the Science Direct, Scopus, and Nature databases, the academic Google and Researchgate search engines and the repositories of the Luis Ángel Ara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hernández Serrato, Carol
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645106031788032
author Hernández Serrato, Carol
author_facet Hernández Serrato, Carol
author_sort Hernández Serrato, Carol
collection OJS
description This article presents a systematic review on the learning of food chain from systemic thinking in basic primary and secondary education. From the search in the Science Direct, Scopus, and Nature databases, the academic Google and Researchgate search engines and the repositories of the Luis Ángel Arango Library and three universities from Bogotá (Antonio Nariño, Pedagógica y Javeriana), 51 specialized documents are analyzed that allow establishing that the Research on systemic thinking applied to food web learning is very limited, despite its positive impact on the development of cognitive abilities in students, by promoting complex thought structures with relevance in the interrelational, multicausal and multidirectional aspects. It also establishes that a progressive construction of the concept of food chain from systemic thinking with the help of the so-called transition hypotheses allows overcoming difficulties in learning by favoring the construction of a conceptual structure with different levels, contents and categories.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1179
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2021
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-11792021-12-01T07:02:36Z La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria Hernández Serrato, Carol ciencias naturales redes tróficas pensamiento sistémico ecología escolar Natural sciences food chains systemic thinking school ecology This article presents a systematic review on the learning of food chain from systemic thinking in basic primary and secondary education. From the search in the Science Direct, Scopus, and Nature databases, the academic Google and Researchgate search engines and the repositories of the Luis Ángel Arango Library and three universities from Bogotá (Antonio Nariño, Pedagógica y Javeriana), 51 specialized documents are analyzed that allow establishing that the Research on systemic thinking applied to food web learning is very limited, despite its positive impact on the development of cognitive abilities in students, by promoting complex thought structures with relevance in the interrelational, multicausal and multidirectional aspects. It also establishes that a progressive construction of the concept of food chain from systemic thinking with the help of the so-called transition hypotheses allows overcoming difficulties in learning by favoring the construction of a conceptual structure with different levels, contents and categories. Este artículo presenta una revisión sistemática sobre el aprendizaje de las redes tróficas desde el pensamiento sistémico en educación básica primaria y secundaria. A partir de la búsqueda en las bases de datos Science Direct, Scopus, y Nature, los motores de búsqueda Google académico y Researchgate y los repositorios de la Biblioteca Luis Ángel Arango y de tres universidades bogotanas (Antonio Nariño, Pedagógica y Javeriana), se analizan 51 documentos especializados que permiten establecer que la investigación sobre el pensamiento sistémico aplicado al aprendizaje de las redes tróficas es muy limitada, pese a su impacto positivo en el desarrollo de habilidades cognitivas en los estudiantes, toda vez que  propicia el desarrollo de estructuras de pensamiento complejas a partir de lo interrelacional, multicausal y multidireccional. En este marco, una construcción progresiva del concepto de red trófica desde el pensamiento sistémico, con ayuda de las denominadas hipótesis de transición, permite superar las dificultades en su aprendizaje favoreciendo la construcción de una estructura conceptual con diversos niveles, contenidos y categorías. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020) 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179/955 Derechos de autor 2021 Carol Hernández Serrato https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
Hernández Serrato, Carol
La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_full La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_fullStr La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_full_unstemmed La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_short La importancia del pensamiento sistémico para el aprendizaje del concepto de red trófica en educación básica primaria y secundaria
title_sort la importancia del pensamiento sistemico para el aprendizaje del concepto de red trofica en educacion basica primaria y secundaria
topic ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
topic_facet ciencias naturales
redes tróficas
pensamiento sistémico
ecología escolar
Natural sciences
food chains
systemic thinking
school ecology
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1179
work_keys_str_mv AT hernandezserratocarol laimportanciadelpensamientosistemicoparaelaprendizajedelconceptoderedtroficaeneducacionbasicaprimariaysecundaria
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros