Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño”
Social networks are aimed at guiding society to a world, with and without foundation, Facebook, a social network that was created at the beginning to interact among students of a university, was growing so much and has become one of the networks more used by young people, thanks to that contacts are...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Estudio descriptivo |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9787 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1813940245917335552 |
---|---|
author | Combita Ballesteros, Oscar Ernesto |
author2 | Cuevas Bohórquez, María Cristina |
author_facet | Cuevas Bohórquez, María Cristina Combita Ballesteros, Oscar Ernesto |
author_sort | Combita Ballesteros, Oscar Ernesto |
collection | DSpace |
description | Social networks are aimed at guiding society to a world, with and without foundation, Facebook, a social network that was created at the beginning to interact among students of a university, was growing so much and has become one of the networks more used by young people, thanks to that contacts are maintained, friendships are cultivated, but also Facebook is used to get to influence the ideology of those who are just seeking autonomy, could not go
against technology, but know how to handle and be decisive when leaving or not influence by the information that can be accessed on Facebook. Through a quantitative research, an analysis was made of the influence of Facebook on the identity of adolescents, using an interview focused on 5 items of attention that are: social identity, social categorization, social comparison, affectivity and influence of use, in order to obtain a high degree of relevant information about this network. |
format | Estudio descriptivo |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-9787 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-97872024-10-24T18:53:58Z Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” Combita Ballesteros, Oscar Ernesto Cuevas Bohórquez, María Cristina Facebook Facebook influencia identidad adolescente Facebook influence identity adolescent Social networks are aimed at guiding society to a world, with and without foundation, Facebook, a social network that was created at the beginning to interact among students of a university, was growing so much and has become one of the networks more used by young people, thanks to that contacts are maintained, friendships are cultivated, but also Facebook is used to get to influence the ideology of those who are just seeking autonomy, could not go against technology, but know how to handle and be decisive when leaving or not influence by the information that can be accessed on Facebook. Through a quantitative research, an analysis was made of the influence of Facebook on the identity of adolescents, using an interview focused on 5 items of attention that are: social identity, social categorization, social comparison, affectivity and influence of use, in order to obtain a high degree of relevant information about this network. Las redes sociales están encaminadas a guiar a la sociedad a un mundo , con y sin fundamento, el Facebook ,una red social que fue creada al inicio para poder interactuar entre estudiantes de una universidad, fue creciendo tanto y ha llegado a ser una de las redes más utilizadas por los jóvenes, gracias a ello los contactos se mantienen, las amistades se cultivan, pero también se utiliza el Facebook para llegar a influenciar sobre la ideología de los que apenas están buscando autonomía, no se pude ir en contra de la tecnología sino saber manejar y ser determinantes a la hora de dejarse o no influenciar por la información que en el Facebook se puede acceder. Por medio de una investigación de tipo cuantitativo, se hizo un análisis de la influencia del Facebook sobre la identidad de los adolescentes , empleando una entrevista enfocada en 5 items de atención que son: identidad social, categorización social, comparación social, afectividad y la influencia de uso, para así mismo obtener un alto grado de información relevante sobre esta red. Final Psicólogo(a) Pregrado Pregrado Presencial Monografía 2024-06-05T16:16:11Z 2024-06-05T16:16:11Z 2017-11-30 Estudio descriptivo Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9787 Arcila, C. (2010). La presentación del sí-mismo en los entornos virtuales. Comunicación, alteridad e identidad en chats, blogs y redes sociales (Tesis de Doctorado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Recuperado el 19 de Septiembre de 2017 en https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag73273/TESIS%20ARCILA,Carlos(2010).pdf Bautista, N.P. (2011). Proceso de Investigación Cualitativa. Bogotá, Colombia: El Manual Moderno Bleger, J. (1980). La entrevista psicológica. En J. Bleger, Temas de psicologia (pp.9-41). São Paulo, Brasil: Martins Fontes. Recuperado el 3 de octubre de 2017 en http://latin.sysprop.net/latintraining/punto/biblio/TUTO/blegerlaentrevistapsicologica.pdf Bordignon, N.A. (2005). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto. Revista Lasallista de Investigación, 2(2), 50-63. Recuperado en http://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf Campos, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 63. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/_2008/23_34_Santiago/Francisco_Campos.html Carrizo, M. (2012).Las redes sociales como factor determinante de transgresión en la comunicación entre adolescentes (Tesis de Pregrado). Universidad del Salvador, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.usal.edu.ar/archivos/di/carrizo_mercedes.pdf Casaló, L.V., Flavián, C. & Guinalíu, M. (2012). Redes sociales virtuales desarrolladas por organizaciones empresariales: antecedentes de la intención de participación del consumidor. Cuadernos de Economía y Dirección de la empresa, 15 (1), 42-51. Recuperado el 6 de abril de 2017 en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80722714005 Colín, M.E., Galindo, H. &Saucedo, C. (2012). Introducción a la Entrevista Psicológica. México D.F., México: Trillas. Recuperado el 3 de octubre de 2017 en https://es.scribd.com/doc/283850668/Introduccion-a-La-Entrevista-Psicologica-MirrianCollin-Gorraez De Haro, J.J. (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. DIM: Didáctica, Información y Multimedia (13). Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/138928/189972 De Haro, J.J. (2010). Redes Sociales en Educación. Educar para la comunicación y la cooperación social, 203-215. Recuperado el 6 de abril de 2017 en http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/6662743/sextapublicacion.pdf?AWS AccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1491524270&Signature=%2F OSrESIn6kYbZgC7irAtgRgeovM%3D&response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3DEmbedding_Citizenship_Education_in_Engla.pdf#page=203 spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur instname:Universidad Antonio Nariño |
spellingShingle | Facebook influencia identidad adolescente influence identity adolescent Combita Ballesteros, Oscar Ernesto Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” |
title | Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” |
title_full | Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” |
title_fullStr | Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” |
title_full_unstemmed | Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” |
title_short | Investigación “análisis de la influencia de Facebook en la identidad de los adolescentes de 16-18 años de la facultad de psicología Universidad Antonio Nariño” |
title_sort | investigacion analisis de la influencia de facebook en la identidad de los adolescentes de 16 18 anos de la facultad de psicologia universidad antonio narino |
topic | Facebook influencia identidad adolescente influence identity adolescent |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9787 |
work_keys_str_mv | AT combitaballesterososcarernesto investigacionanalisisdelainfluenciadefacebookenlaidentidaddelosadolescentesde1618anosdelafacultaddepsicologiauniversidadantonionarino |