Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira

The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Palmezano Diaz, Andrea Paola, Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
Other Authors: Pinzón Escudero, Mayelis
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647050599202816
author Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
author2 Pinzón Escudero, Mayelis
author_facet Pinzón Escudero, Mayelis
Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
author_sort Palmezano Diaz, Andrea Paola
collection DSpace
description The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative approach and non-experimental design; the sample consisted of 83 students of the psychology program of the mentioned Institution, for the collection of information the Anxiety Inventory: Trait-State (IDARE) was used, which is validated in Latin America.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-9356
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-93562024-10-09T22:41:32Z Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira Palmezano Diaz, Andrea Paola Palmezano Diaz, Vanessa Stefany Pinzón Escudero, Mayelis Rendimiento académico Ansiedad estado Rasgo Universitarios Academic performance anxiety state trait college students The objective of this research was to describe the relationship between anxiety and academic performance in students of the psychology program of a Higher Education Institution of the municipality of Riohacha- La Guajira. The methodology was of a descriptive correlational type, with a quantitative approach and non-experimental design; the sample consisted of 83 students of the psychology program of the mentioned Institution, for the collection of information the Anxiety Inventory: Trait-State (IDARE) was used, which is validated in Latin America. La presente investigación tuvo como objetivo describir la relación entre la ansiedad y el rendimiento académico en estudiantes del programa de psicología de una Institución de Educación Superior del municipio de Riohacha- La Guajira. La metodología fue de tipo correlacional descriptivo, con enfoque cuantitativo y diseño no experimental; la muestra estuvo conformada por 83 estudiantes del programa de psicología de la Institución mencionada, para la recolección de información se hizo uso del Inventario de Ansiedad: Rasgo-Estado (IDARE) el cual se encuentra validado en Latinoamérica. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2024-02-22T15:34:41Z 2024-02-22T15:34:41Z 2023-11-25 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356 Adams, R. G., & Smith, J. E. (2018). Factors influencing cognitive development in midlife and older adulthood. In K. W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (9th ed., pp. 144-159). Academic Press American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf American Psychiatric Association (Ed.). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. American Psychiatric Publishing. Recuperado de: https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consultamanual-diagnostico-estadistico-trastornos-mentales.pdf Angulo-Martínez, C., Conde-Forero, I. C., Huertas-Bonilla, E., & Ruiz-Garzón, M. Y. (2016). Percepciones, acciones y claves del amor sólido en parejas de las diversas etapas de la adultez. Psicoespacios, 10(16), Art. 16. https://doi.org/10.25057/21452776.717 Arco, J. L., López, S., Heilborn, V. A., & Fernández, F. D. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo «La Cartuja». International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 589-608. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705310 Arevalo, M. F. (2012). El grupo de pares en la mediana edad [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landivar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/63/Arevalo-Maria.pdf Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260 Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480. https://scihub.se/https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J. J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19). American Psychological Association. Auerbach, R. P., Mortier, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Benjet, C., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Ebert, D. D., Green, J. G., Hasking, P., Murray, E., Nock, M. K., Pinder-Amaker, S., Sampson, N. A., Stein, D. J., Vilagut, G., Zaslavsky, A. M., Kessler, R. C., & WHO WMH-ICS Collaborators. (2018). WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, 127(7), 623–638. https://doi.org/10.1037/abn0000362 Ávila-Toscano, J. H., Hoyos, S. L., González, D. P., & Cabrales, A. (2011). Relación entre ansiedad ante los exámenes, tipos de pruebas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicogente, 14(26), 255-268. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113745 Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso /Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf Baker, S. G. (2014). Cognitive development in midlife. In P. D. Zelazo (Ed.), The Oxford handbook of developmental psychology. Self and other, 2, (735-756). Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. V. (2017). Adultez Emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha
spellingShingle Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
Academic performance
anxiety
state
trait
college students
Palmezano Diaz, Andrea Paola
Palmezano Diaz, Vanessa Stefany
Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_full Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_fullStr Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_full_unstemmed Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_short Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de psicología de una Institución Superior de Riohacha-La Guajira
title_sort ansiedad y rendimiento academico en estudiantes de psicologia de una institucion superior de riohacha la guajira
topic Rendimiento académico
Ansiedad
estado
Rasgo
Universitarios
Academic performance
anxiety
state
trait
college students
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9356
work_keys_str_mv AT palmezanodiazandreapaola ansiedadyrendimientoacademicoenestudiantesdepsicologiadeunainstitucionsuperiorderiohachalaguajira
AT palmezanodiazvanessastefany ansiedadyrendimientoacademicoenestudiantesdepsicologiadeunainstitucionsuperiorderiohachalaguajira
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros