Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
There is a long research history that advocates the introduction of problem solving in the teaching and learning process of mathematics. Correspondingly, in different settings, mathematics teachers have demonstrated multiple successful learning experiences from problem-solving activities. Therefore,...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9331 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647400495382528 |
---|---|
author | Pabón Chipatecua, Carlos Augusto |
author2 | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús |
author_facet | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Pabón Chipatecua, Carlos Augusto |
author_sort | Pabón Chipatecua, Carlos Augusto |
collection | DSpace |
description | There is a long research history that advocates the introduction of problem solving in the teaching and learning process of mathematics. Correspondingly, in different settings, mathematics teachers have demonstrated multiple successful learning experiences from problem-solving activities. Therefore, problem solving is a consolidated and widely studied and implemented approach in the field of Mathematics Education. |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-9331 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-93312024-10-09T22:51:56Z Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria Pabón Chipatecua, Carlos Augusto Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Doctorado en Matemática PhD in Mathematics There is a long research history that advocates the introduction of problem solving in the teaching and learning process of mathematics. Correspondingly, in different settings, mathematics teachers have demonstrated multiple successful learning experiences from problem-solving activities. Therefore, problem solving is a consolidated and widely studied and implemented approach in the field of Mathematics Education. Existe una larga trayectoria investigativa que propugna por la introducción de la resolución de problemas en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Correspondientemente, en diferentes escenarios los docentes de matemáticas han puesto en evidencia múltiples experiencias exitosas de aprendizaje a partir de actividades de resolución de problemas. Por tanto, la resolución de problemas es un enfoque consolidado y ampliamente estudiado e implementado en el ámbito de la Educación Matemática Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2024-02-21T17:49:41Z 2024-02-21T17:49:41Z 2023-12-13 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9331 Akveld, M., Cáceres, L., Nieto, J.H. y Sánchez, R. (2020). The Math Kangaroo Competition. Espacio Matemático, 1(2), 74-91 Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 215-241. Arcavi, A. (2015). Revisiting Aspects of Visualization in Mathematics Education. La Matematica nella Società e nella Cultura. Rivista dell’Unione Matematica Italiana, Serie 1, 8(3), 143–160. Ballester, S. et al. (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática. Tomo 1. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. Bishop, A. J. (1989). Review of research on visualisation in mathematics education. Focus on Learning Problems in Mathematics 11 (1), 7-16. Brown, S. y Walter, M. (2005). The art of problem posing. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. Bunge, M. (1997). Ciencia, técnica y desarrollo. Uruguay: Editorial Sudamericana. Cai, J. (2023). What research says about teaching mathematics through problem posing (P-PBL). Conferencia plenaria en el Simposio MEM 2023. Universidad Antonio Nariño. Cai, J. y Hwang, S. (2019). Learning to teach through mathematical problem posing: Theoretical considerations, methodology, and directions for future research. International Journal of Educational Research, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.01.001. Cai, J., Hwang, S., Jiang, C. y Silber, S. (2015). Problem posing research in Mathematics Education: some answered and unanswered questions. En F.M. Singer, N. Ellerton y J. Cai. (Eds.), Mathematical problem posing: From research to effective practice (pp. 3-34). New York: Springer. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Doctorado en Matemática PhD in Mathematics Pabón Chipatecua, Carlos Augusto Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria |
title | Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria |
title_full | Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria |
title_fullStr | Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria |
title_full_unstemmed | Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria |
title_short | Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria |
title_sort | modelo didactico para el proceso de planteamiento de problemas geometricos en estudiantes de secundaria |
topic | Doctorado en Matemática PhD in Mathematics |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9331 |
work_keys_str_mv | AT pabonchipatecuacarlosaugusto modelodidacticoparaelprocesodeplanteamientodeproblemasgeometricosenestudiantesdesecundaria |