Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria

There is a long research history that advocates the introduction of problem solving in the teaching and learning process of mathematics. Correspondingly, in different settings, mathematics teachers have demonstrated multiple successful learning experiences from problem-solving activities. Therefore,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Pabón Chipatecua, Carlos Augusto
Other Authors: Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9331
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647400495382528
author Pabón Chipatecua, Carlos Augusto
author2 Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
author_facet Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
Pabón Chipatecua, Carlos Augusto
author_sort Pabón Chipatecua, Carlos Augusto
collection DSpace
description There is a long research history that advocates the introduction of problem solving in the teaching and learning process of mathematics. Correspondingly, in different settings, mathematics teachers have demonstrated multiple successful learning experiences from problem-solving activities. Therefore, problem solving is a consolidated and widely studied and implemented approach in the field of Mathematics Education.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-9331
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-93312024-10-09T22:51:56Z Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria Pabón Chipatecua, Carlos Augusto Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Doctorado en Matemática PhD in Mathematics There is a long research history that advocates the introduction of problem solving in the teaching and learning process of mathematics. Correspondingly, in different settings, mathematics teachers have demonstrated multiple successful learning experiences from problem-solving activities. Therefore, problem solving is a consolidated and widely studied and implemented approach in the field of Mathematics Education. Existe una larga trayectoria investigativa que propugna por la introducción de la resolución de problemas en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Correspondientemente, en diferentes escenarios los docentes de matemáticas han puesto en evidencia múltiples experiencias exitosas de aprendizaje a partir de actividades de resolución de problemas. Por tanto, la resolución de problemas es un enfoque consolidado y ampliamente estudiado e implementado en el ámbito de la Educación Matemática Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2024-02-21T17:49:41Z 2024-02-21T17:49:41Z 2023-12-13 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9331 Akveld, M., Cáceres, L., Nieto, J.H. y Sánchez, R. (2020). The Math Kangaroo Competition. Espacio Matemático, 1(2), 74-91 Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 215-241. Arcavi, A. (2015). Revisiting Aspects of Visualization in Mathematics Education. La Matematica nella Società e nella Cultura. Rivista dell’Unione Matematica Italiana, Serie 1, 8(3), 143–160. Ballester, S. et al. (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática. Tomo 1. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. Bishop, A. J. (1989). Review of research on visualisation in mathematics education. Focus on Learning Problems in Mathematics 11 (1), 7-16. Brown, S. y Walter, M. (2005). The art of problem posing. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. Bunge, M. (1997). Ciencia, técnica y desarrollo. Uruguay: Editorial Sudamericana. Cai, J. (2023). What research says about teaching mathematics through problem posing (P-PBL). Conferencia plenaria en el Simposio MEM 2023. Universidad Antonio Nariño. Cai, J. y Hwang, S. (2019). Learning to teach through mathematical problem posing: Theoretical considerations, methodology, and directions for future research. International Journal of Educational Research, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.01.001. Cai, J., Hwang, S., Jiang, C. y Silber, S. (2015). Problem posing research in Mathematics Education: some answered and unanswered questions. En F.M. Singer, N. Ellerton y J. Cai. (Eds.), Mathematical problem posing: From research to effective practice (pp. 3-34). New York: Springer. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán
spellingShingle Doctorado en Matemática
PhD in Mathematics
Pabón Chipatecua, Carlos Augusto
Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
title Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
title_full Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
title_fullStr Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
title_full_unstemmed Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
title_short Modelo didáctico para el proceso de planteamiento de problemas geométricos en estudiantes de secundaria
title_sort modelo didactico para el proceso de planteamiento de problemas geometricos en estudiantes de secundaria
topic Doctorado en Matemática
PhD in Mathematics
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9331
work_keys_str_mv AT pabonchipatecuacarlosaugusto modelodidacticoparaelprocesodeplanteamientodeproblemasgeometricosenestudiantesdesecundaria
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros