Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida
Communicative competence is the ability to communicate effectively in a specific language, and it goes beyond grammar and vocabulary, including a set of skills to interact appropriately in oral and written communications. The main objective of this research was to develop a local theory that describ...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9326 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812648605172891648 |
---|---|
author | Perdomo Mosquera, Angela Goretti |
author2 | Chacón Guerrero, Gerardo Antonio |
author_facet | Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Perdomo Mosquera, Angela Goretti |
author_sort | Perdomo Mosquera, Angela Goretti |
collection | DSpace |
description | Communicative competence is the ability to communicate effectively in a specific language, and it goes
beyond grammar and vocabulary, including a set of skills to interact appropriately in oral and written
communications. The main objective of this research was to develop a local theory that describes and
explains the use of communicative competence in the learning process of solving linear and quadratic
equations, specifically in a flipped classroom environment, aimed at eighth-grade students |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-9326 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-93262024-10-09T23:27:29Z Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida Perdomo Mosquera, Angela Goretti Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Doctorado en Matemática PhD in Mathematics Communicative competence is the ability to communicate effectively in a specific language, and it goes beyond grammar and vocabulary, including a set of skills to interact appropriately in oral and written communications. The main objective of this research was to develop a local theory that describes and explains the use of communicative competence in the learning process of solving linear and quadratic equations, specifically in a flipped classroom environment, aimed at eighth-grade students La competencia comunicativa es la habilidad de comunicarse eficazmente en un lenguaje específico, y va más allá de la gramática y el vocabulario, incluyendo un conjunto de habilidades para interactuar de forma adecuada en comunicaciones orales y escritas. El objetivo principal de esta investigación consistió en desarrollar una teoría local que describa y explique el uso de la competencia comunicativa en el proceso de aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas, específicamente en un entorno de aula invertida, dirigido a estudiantes de grado octavo Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2024-02-21T17:03:07Z 2024-02-21T17:03:07Z 2023-12-02 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9326 Argyle, M. (1976). Social skills theory. Children as teachers; theory and research on tutoring, 57-74. Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10), 1-10. Bauersfeld, H. (1995). Language games in mathematics classroom: Their function and their effects. En: Cobb, P., & Bauersfeld, H. (eds.). The Emergence of Mathematical Meaning: Interaction in Classroom Cultures, 271-292. New York, USA: Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale. Brendefur, J., & Frykholm, J. (2000). Promoting mathematical communication in the classroom: Two preservice teachers' conceptions and practices. Journal of mathematics Teacher education, 3(2), 125-153. Cáliz, S. R. S., Sepúlveda, S. J. R., & Rico, S. E. P. (2015). ¿Cómo influye la habilidad explicativa en la resolución de problemas? RECME-Revista Colombiana de Matemática Educativa. Canale, M. (2014). From communicative competence to communicative language pedagogy. In Language and communication (pp. 14-40). Routledge. Carpenter, T. P., & Levi, L. (2000). Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades. Research Report. In Research Report: National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science Cevikbas, M., & Kaiser, G. (2020). Flipped classroom as a reform-oriented approach to teaching mathematics. Zdm, 52(7), 1291-1305. Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2 ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Cobb, P., Perlwitz, M., & Underwood-Gregg, D. (1998). Individual construction, mathematical acculturation and the classroom community. Ed: Larochelle, M., Bernarz, N., and Garrison, J. Constructivism and Education. 63-80. Cambridge University Press. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Doctorado en Matemática PhD in Mathematics Perdomo Mosquera, Angela Goretti Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida |
title | Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida |
title_full | Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida |
title_fullStr | Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida |
title_full_unstemmed | Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida |
title_short | Competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolución de ecuaciones lineales y cuadráticas en un ambiente de aula invertida |
title_sort | competencia comunicativa en el aprendizaje de la resolucion de ecuaciones lineales y cuadraticas en un ambiente de aula invertida |
topic | Doctorado en Matemática PhD in Mathematics |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9326 |
work_keys_str_mv | AT perdomomosqueraangelagoretti competenciacomunicativaenelaprendizajedelaresoluciondeecuacioneslinealesycuadraticasenunambientedeaulainvertida |