Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica

The development of mathematical thinking through a robust teaching and learning process allows for significant cognitive achievements in high school students. This process favors the acquisition of fundamental skills and abilities to understand, study and use mathematical concepts, establish connect...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fonseca Vizcaya, Luz Marina
Other Authors: Rojas Velázquez, Osvaldo Jesus
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9324
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648036364451840
author Fonseca Vizcaya, Luz Marina
author2 Rojas Velázquez, Osvaldo Jesus
author_facet Rojas Velázquez, Osvaldo Jesus
Fonseca Vizcaya, Luz Marina
author_sort Fonseca Vizcaya, Luz Marina
collection DSpace
description The development of mathematical thinking through a robust teaching and learning process allows for significant cognitive achievements in high school students. This process favors the acquisition of fundamental skills and abilities to understand, study and use mathematical concepts, establish connections and relationships between them to advance in problem solving in a systematic way. It also contributes to the construction of arguments to validate and represent objects abstractly, benefits the communication of mathematical ideas and stimulates creativity.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-9324
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-93242024-10-09T23:08:56Z Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica Fonseca Vizcaya, Luz Marina Rojas Velázquez, Osvaldo Jesus Doctorado en Matemática PhD in Mathematics The development of mathematical thinking through a robust teaching and learning process allows for significant cognitive achievements in high school students. This process favors the acquisition of fundamental skills and abilities to understand, study and use mathematical concepts, establish connections and relationships between them to advance in problem solving in a systematic way. It also contributes to the construction of arguments to validate and represent objects abstractly, benefits the communication of mathematical ideas and stimulates creativity. El desarrollo del pensamiento matemático mediante un robusto proceso de enseñanza y aprendizaje permite alcances cognitivos significativos en los estudiantes de básica secundaria. Este proceso favorece la adquisición de habilidades y capacidades fundamentales para estudiar, comprender y usar conceptos matemáticos, establecer conexiones y relaciones entre ellos para avanzar en la resolución de problemas de manera sistemática. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2024-02-21T16:47:32Z 2024-02-21T16:47:32Z 2023-12-02 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9324 Abel, T., Searcy, M. & Salinas, T. (2020). Sense-making with the mathematical modelling process: Developing a framework for faculty practice. In Mathematical modelling education and sense-making (pp. 119- 128). Springer, Cham. Alsina, À. (2009). El aprendizaje realista: una contribución de la investigación en Educación Matemática a la formación del profesorado. Ancona, D. (2012). Framing and Acting in the Unknown. S. Snook, N. Nohria, & R. Khurana, the handbook for teaching leadership, 3(19), 198-217. Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational studies in mathematics, 52(3), 215-241. Ayllón, M., Gómez, I. & Ballesta, J. (2016). Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving. Journal of Educational Psychology-Propósitos y Representaciones, 4(1), 195-218. Barrantes, H. (2019). Simetría y transformaciones geométricas en el plano, algunas ideas para su enseñanza. Cuadernos, 18. Balyakin, A. & Chempinsky, L. (2020). Experience of teaching geometric modeling at schools and universities. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1691, No. 1, p. 012042). IOP Publishing. Beckschulte, C. (2020). Mathematical modelling with a solution plan: An intervention study about the development of grade 9 students’ modelling competencies. In Mathematical Modelling Education and Sense-making (pp. 129-138). Springer, Cham. Biccard, P. (2020). Sense-making in Modelling Tasks: What Can We Learn from Other Domains? In Mathematical Modelling Education and Sense-making (pp. 223-236). Springer, Cham. Blomhøj, M. (2019). Towards Integration of Modelling in Secondary Mathematics Teaching. In Lines of Inquiry in Mathematical Modelling Research in Education (pp. 37-52). Springer, Cham. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán
spellingShingle Doctorado en Matemática
PhD in Mathematics
Fonseca Vizcaya, Luz Marina
Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica
title Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica
title_full Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica
title_fullStr Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica
title_full_unstemmed Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica
title_short Didáctico para el desarrollo del Pensamiento Matemático a través de la Resolución de problemas mediado por la Modelación Geométrica
title_sort didactico para el desarrollo del pensamiento matematico a traves de la resolucion de problemas mediado por la modelacion geometrica
topic Doctorado en Matemática
PhD in Mathematics
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9324
work_keys_str_mv AT fonsecavizcayaluzmarina didacticoparaeldesarrollodelpensamientomatematicoatravesdelaresoluciondeproblemasmediadoporlamodelaciongeometrica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros