Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.

APÜ'ÜYA ASHATAA (Keeper of Knowledge), is the result of a research methodology that delves into the search for an ideal architectural design for an ethno-educational infrastructure with quality to maintain and preserve the cultural identity and ancestral knowledge of the Wayúu indigenous people...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fernandez Acosta, Angelica Maria
Other Authors: Morales Dotor, Olga Carolina
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9311
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647287933894656
author Fernandez Acosta, Angelica Maria
author2 Morales Dotor, Olga Carolina
author_facet Morales Dotor, Olga Carolina
Fernandez Acosta, Angelica Maria
author_sort Fernandez Acosta, Angelica Maria
collection DSpace
description APÜ'ÜYA ASHATAA (Keeper of Knowledge), is the result of a research methodology that delves into the search for an ideal architectural design for an ethno-educational infrastructure with quality to maintain and preserve the cultural identity and ancestral knowledge of the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira. The content of this work covers the study of a political, economic, sociocultural and territorial context of Alta Guajira, which in this case is reflected from a first stage of research and diagnosis in relation to theoretical references and documents; a second stage of contextualization with a focus on a participatory workshop with the community of the Ethnoeducational Center No. 11 (Jarijiñamana Meridai) of La Alta Guajira, as well as an analysis - normative result and finally design tools are created for the development of Ethnoeducational infrastructure with Design standards adapted to the cultural context and aligned with the ancestral practices of and for the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-9311
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-93112024-10-09T22:47:53Z Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira. Fernandez Acosta, Angelica Maria Morales Dotor, Olga Carolina creencias arquitectura vernácula prácticas ancestrales etnoeducativo Beliefs vernacular architecture ancestral práctices ethnoeducational APÜ'ÜYA ASHATAA (Keeper of Knowledge), is the result of a research methodology that delves into the search for an ideal architectural design for an ethno-educational infrastructure with quality to maintain and preserve the cultural identity and ancestral knowledge of the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira. The content of this work covers the study of a political, economic, sociocultural and territorial context of Alta Guajira, which in this case is reflected from a first stage of research and diagnosis in relation to theoretical references and documents; a second stage of contextualization with a focus on a participatory workshop with the community of the Ethnoeducational Center No. 11 (Jarijiñamana Meridai) of La Alta Guajira, as well as an analysis - normative result and finally design tools are created for the development of Ethnoeducational infrastructure with Design standards adapted to the cultural context and aligned with the ancestral practices of and for the Wayúu indigenous people in La Alta Guajira. APÜ'ÜYA ASHATAA (Guardián de saberes), es el resultado de una metodología de investigación que profundiza en la búsqueda de un diseño arquitectónico ideal para una infraestructura etnoeducativa con calidad de mantener y preservar la identidad cultural y saberes ancestrales del pueblo indígena Wayúu en La Alta Guajira. El contenido de este trabajo abarca el estudio de un contexto político económico, socio cultural y territorial de la Alta Guajira, que en este caso se plasma a partir de una primera etapa de investigación y diagnóstico en relación a referentes y documentos teóricos; una segunda etapa de contextualización con enfoque a un taller participativo con la comunidad del Centro Etnoeducativo nro 11 (Jarijiñamana Meridai) de La Alta Guajira, al igual que un análisis - resultado normativo y finalmente se establecen algunas herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu en La Alta Guajira Arquitecto(a) Pregrado Presencial Monografía 2024-02-20T22:57:06Z 2024-02-20T22:57:06Z 2023-11-22 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9311 ANLA. (2018). Reporte de alerta zona hidrográfica caribe – La Guajira Bardone, A. Mossayebeh, N.G. (2021). Guía de diseño para proyectos de infraestructura educativa. Scioteca.caf.com Bosch arquitectos. (2013). Escuela primaria en chuquibambilla peru, ArchDaily. https://www.archdaily.co/co/758032/escuela-en-chuquibambilla-ama-plus-bosch-arquitectos Cañas, J. P. (2019). La ranchería de los Wayúu en La Guajira, Revista Credencial. https://www.revistacredencial.com/historia/temas/la-rancheria-de-los-wayuu-en-la-guajira Cordido, M. (2018). La conservación de los valores cromáticos de la arquitectura vernácula: casos de las rancherías Wayúu. Universitat Politècnica de Catalunya Dane (2018) Geoportal, Enfoque diferencial étnico fuente CNPV, recuperado el 21 de febrero de 2023. https://geoportal.dane.gov.co/geovisores/sociedad/cnpv-2018/ Delgado, K. Galeano, S. (2019). Atulaa, Centro etnoeducativo para el hábitat wayúu Alewa, Los Monos, La Guajira. Universidad de La Salle, Bogotá Botero, E.F. (2015). Ethno-Education (Etnoeducación) in la Guajira, Colombia: Shaping Indigenous Subjectivities Within Modernity, Neoliberal Multiculturalism, and the Indigenous Struggle. University of California, San Diego IGAC. (2020). Mapas de Colombia – acceso a catastro. Institución geográfico Agustín Codazzi. https://www.igac.gov.co/ Lengen, J.V. (1997). Manual del arquitecto descalzo, efedosoepub base r1.2 López, A.R. (2010). Caracterización Wayúu, Procuraduría general de la nación. chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.procuraduria.gov.co/portal/media/docs/CaracterizacionWayu unaiki.pdf López, K.J. (2016). Podcast Wayúu, UNICISO. https://www.portaluniciso.com/ Marín, E.M. (2014). Cosmogonía y Rito en la Vivienda Wayúu. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/51682/7312012.2014.pdf instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf Bucaramanga, Santander, Colombia. Universidad Antonio Nariño Arquitectura Facultad de Artes Bucaramanga
spellingShingle creencias
arquitectura vernácula
prácticas ancestrales
etnoeducativo
Beliefs
vernacular architecture
ancestral práctices
ethnoeducational
Fernandez Acosta, Angelica Maria
Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
title Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
title_full Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
title_fullStr Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
title_full_unstemmed Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
title_short Herramientas para el desarrollo de infraestructura Etnoeducativa con estándares de diseño adaptado al contexto cultural y alineado con las prácticas ancestrales de y para el pueblo indígena Wayúu, en La Alta Guajira.
title_sort herramientas para el desarrollo de infraestructura etnoeducativa con estandares de diseno adaptado al contexto cultural y alineado con las practicas ancestrales de y para el pueblo indigena wayuu en la alta guajira
topic creencias
arquitectura vernácula
prácticas ancestrales
etnoeducativo
Beliefs
vernacular architecture
ancestral práctices
ethnoeducational
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9311
work_keys_str_mv AT fernandezacostaangelicamaria herramientasparaeldesarrollodeinfraestructuraetnoeducativaconestandaresdedisenoadaptadoalcontextoculturalyalineadoconlaspracticasancestralesdeyparaelpuebloindigenawayuuenlaaltaguajira
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros