Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur
The purpose of the current study was to analyze the level of academic stress in undergraduate students of the Faculty of Psychology of the Antonio Nariño University, south campus, Bogotá. In this way, different specific objectives are articulated; in the first instance, identify the stressors, sympt...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9160 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647773407805440 |
---|---|
author | Quiroga Fernández, Daniela Vargas León, Luisa Fernanda |
author2 | Vanegas Pérez, Gabriela |
author_facet | Vanegas Pérez, Gabriela Quiroga Fernández, Daniela Vargas León, Luisa Fernanda |
author_sort | Quiroga Fernández, Daniela |
collection | DSpace |
description | The purpose of the current study was to analyze the level of academic stress in undergraduate students of the Faculty of Psychology of the Antonio Nariño University, south campus, Bogotá. In this way, different specific objectives are articulated; in the first instance, identify the stressors, symptoms and coping strategies; Secondly, to contrast the levels of academic stress in students of the distance and face-to-face modality in the Faculty of Psychology and, finally, to show the difference in the levels of academic stress in relation to the sex and
occupation of the students of the Faculty. of psychology. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-9160 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-91602024-10-09T23:01:35Z Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur Quiroga Fernández, Daniela Vargas León, Luisa Fernanda Vanegas Pérez, Gabriela Estrés académico Estudiantes universitarios modalidad de enseñanza 150.24 Q84 Academic stress University students teaching modalit The purpose of the current study was to analyze the level of academic stress in undergraduate students of the Faculty of Psychology of the Antonio Nariño University, south campus, Bogotá. In this way, different specific objectives are articulated; in the first instance, identify the stressors, symptoms and coping strategies; Secondly, to contrast the levels of academic stress in students of the distance and face-to-face modality in the Faculty of Psychology and, finally, to show the difference in the levels of academic stress in relation to the sex and occupation of the students of the Faculty. of psychology. El estudio actual tuvo como finalidad analizar el nivel de estrés académico en los estudiantes de pregrado de la Facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño, sede sur, Bogotá. De esa forma, se articulan diferentes objetivos específicos; en primera instancia, identificar los estresores, síntomas y estrategias de afrontamiento; en segundo lugar, contrastar los niveles de estrés académico en estudiantes de la modalidad distancia y presencial en la facultad de psicología. Psicólogo(a) Pregrado Presencial Investigación 2024-02-05T22:52:11Z 2024-02-05T22:52:11Z 2023-11-22 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9160 Agudelo Viana, G., Aigneren Aburto, J. M., & Ruiz Restrepo, J. (2008). Diseños de investigación experimental y no-experimental. La Sociología en sus Escenarios, (18), 1–46. Agudelo, M. (2021). Factores estresantes determinantes en la deserción académica de cinco universidades de Medellín (Trabajo de grado Psicología). Institución Universitaria Alfonso, B., Calcines, M., Monteaguado, R., & Nieves, Z. (2015). Estrés académico.EDUMECENTRO,7(2),163178.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ar ttext&pid=S2077-28742015000200013 American Psychological Association. (2010). American Psychological Association. (2010). Los distintos tipos de estrés. Recuperado de Topic- Stress: https://www.apa.org/topics/stress/tipos# American Psychological Association. (2013) Comprendiendo el estrés crónico. Topics-Stress: https://www.apa.org/topics/stress/estres-cronico. Armenta, L., Quiroz, C., Abundis, F., & Zea, A. (2020). Influencia del estrés en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Espacios, 41(48), 402-415. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n48p30 Arribas, J. (2013). Hacia un modelo causal de las dimensiones del estrés académico en estudiantes de Enfermería. Revista de Educación, 1(360), 533-556. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-360- 126 Ávila, J. (2014). El estrés: un problema de salud del mundo actual. CON-CIENCIA. Rev.Cs.Farm. y Bioq, 2(1),117-125. Banco Mundial. (mayo de 2015). COVID-19: impacto en la educación y respuestas de política pública. Resumen ejecutivo: https://pubdocs.worldbank.org/en/143771590756983343/Covid-19- Education- Summary-esp.pdf Barraza, A. (2009) Estrés Académico y Burnout Estudiantil Análisis de s relación en Alumnos de licenciatura. Psicogente, 12(22), 272-283. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49755235400 Berger, P., & Luckman, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu. Berrio, N., & Mazo, R. (2011). Estrés académico. Rev. Psicol. Univ. Antioquia,3(2),65-82. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145 48922011000200006#:~:text=El%20estr%C3%A9s%20acad%C3%A9mico%20se%20define,%2C%20estrategias%20de%20afrontamiento%2C%20etc. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur |
spellingShingle | Estrés académico Estudiantes universitarios modalidad de enseñanza 150.24 Q84 Academic stress University students teaching modalit Quiroga Fernández, Daniela Vargas León, Luisa Fernanda Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur |
title | Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur |
title_full | Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur |
title_fullStr | Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur |
title_full_unstemmed | Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur |
title_short | Nivel de estrés académico en estudiantes de pregrado de la facultad de Psicología de la Universidad Antonio Nariño - Bogotá, sede sur |
title_sort | nivel de estres academico en estudiantes de pregrado de la facultad de psicologia de la universidad antonio narino bogota sede sur |
topic | Estrés académico Estudiantes universitarios modalidad de enseñanza 150.24 Q84 Academic stress University students teaching modalit |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9160 |
work_keys_str_mv | AT quirogafernandezdaniela niveldeestresacademicoenestudiantesdepregradodelafacultaddepsicologiadelauniversidadantonionarinobogotasedesur AT vargasleonluisafernanda niveldeestresacademicoenestudiantesdepregradodelafacultaddepsicologiadelauniversidadantonionarinobogotasedesur |