Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
In the field of Mathematics, it is very important to maximize geometric and metric thinking in the different schooling levels. Nonetheless, we currently notice that basic notions of topology that are essential for the development of mathematical thinking, as proposed by Piaget and Inhelder (1975), w...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8908 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812648203042947072 |
---|---|
author | Diaz Pulido, Camilo Alberto |
author2 | Cárdenas, Diana Patricia |
author_facet | Cárdenas, Diana Patricia Diaz Pulido, Camilo Alberto |
author_sort | Diaz Pulido, Camilo Alberto |
collection | DSpace |
description | In the field of Mathematics, it is very important to maximize geometric and metric thinking in the different schooling levels. Nonetheless, we currently notice that basic notions of topology that are essential for the development of mathematical thinking, as proposed by Piaget and Inhelder (1975), who emphasize the importance of boarding these notions for the development of spatial structures, are not taken into account. However, when reviewing the mathematics standards (2006) of the National Ministry of Education (MEN, for its acronym in Spanish),
notions of graph theory are only presented until the eight grade; without this being proof of the
execution in the schools’ curriculums. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8908 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-89082024-10-09T23:14:39Z Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior Diaz Pulido, Camilo Alberto Cárdenas, Diana Patricia Matemáticas enseñanza mathematics teaching In the field of Mathematics, it is very important to maximize geometric and metric thinking in the different schooling levels. Nonetheless, we currently notice that basic notions of topology that are essential for the development of mathematical thinking, as proposed by Piaget and Inhelder (1975), who emphasize the importance of boarding these notions for the development of spatial structures, are not taken into account. However, when reviewing the mathematics standards (2006) of the National Ministry of Education (MEN, for its acronym in Spanish), notions of graph theory are only presented until the eight grade; without this being proof of the execution in the schools’ curriculums. En el área de las Matemáticas, es muy importante potenciar en los diferentes niveles de escolaridad el pensamiento geométrico y métrico, sin embargo, en la actualidad no se tienen en cuenta nociones básicas de topología que son muy importantes para el desarrollo del pensamiento matemático como lo plantea Piaget e Inhelder (1975), quienes resaltan la importancia de abordar estas nociones en los niños para desarrollar sus estructuras espaciales. Pero al revisar los estándares en matemáticas (2006) del Ministerio de Educación Nacional (MEN) solo se plantean nociones de teoría de grafos en el grado octavo; sin que ello sea prueba de la puesta en escena dentro de las mallas curriculares de los colegios. Licenciado(a) en Matemáticas Pregrado Presencial Monografía 2023-11-30T15:09:22Z 2023-11-30T15:09:22Z 2017-06-29 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8908 De Guzmán, M. (1993). Enseñanza de las ciencias y de las matemáticas, Madrid, España. Editorial Popular. Delgado, D. (2012). Propuesta didáctica para el trabajo de algunas nociones de topología en el grado décimo. (Tesis de maestría) Universidad Nacional de Colombia, Bogotá Colombia. Douglas, B. (2001). Introduction to graph theory. Singapore, India: Pearson Education. Facultad de educación, Universidad Antonio Nariño. (2017). Líneas de investigación – Facultad de Educación. Universidad Antonio Nariño, Bogotá Colombia. Flavell, J. H. (1979) Metacognition and cognitive monitoring. Stanford University. American psychologist association. Gallardo, P. y Fernandez, J. (2003) Notas de Matemática Discreta. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://www.uam.es/personal_pdi/ciencias/gallardo/capitulo8a.pdf Gaskins, I. y Elliot T. (1999) Cómo enseñar estrategias cognitivas en la escuela. Traducción de Cristina Peña. Buenos Aires, Argentina. Editorial Paidós SAICF Lipschutz, S. (1965). Theory and problem of General Topology. New York, The United of América: Schaum Publishing Compahy Macho S, M. (2002). ¿Qué es la topología? Revista sigma, 20, 63-77 Macho S, M (2010). Topología General curso 2010-2011 Universidad del país vasco – Euskal Herriko Unibertsitatea. Martín, E., Méndez, A., (Junio 2004). Aplicaciones de la teoría de grafos a algunos juegos de estrategia. Suma, volumen (46), 31-35. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Matemáticas Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Matemáticas enseñanza mathematics teaching Diaz Pulido, Camilo Alberto Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior |
title | Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior |
title_full | Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior |
title_fullStr | Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior |
title_full_unstemmed | Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior |
title_short | Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior |
title_sort | actividades para la ensenanza de la topologia a estudiantes de educacion basica primaria secundaria y superior |
topic | Matemáticas enseñanza mathematics teaching |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8908 |
work_keys_str_mv | AT diazpulidocamiloalberto actividadesparalaensenanzadelatopologiaaestudiantesdeeducacionbasicaprimariasecundariaysuperior |