Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior

In the field of Mathematics, it is very important to maximize geometric and metric thinking in the different schooling levels. Nonetheless, we currently notice that basic notions of topology that are essential for the development of mathematical thinking, as proposed by Piaget and Inhelder (1975), w...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Diaz Pulido, Camilo Alberto
Other Authors: Cárdenas, Diana Patricia
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8908
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648203042947072
author Diaz Pulido, Camilo Alberto
author2 Cárdenas, Diana Patricia
author_facet Cárdenas, Diana Patricia
Diaz Pulido, Camilo Alberto
author_sort Diaz Pulido, Camilo Alberto
collection DSpace
description In the field of Mathematics, it is very important to maximize geometric and metric thinking in the different schooling levels. Nonetheless, we currently notice that basic notions of topology that are essential for the development of mathematical thinking, as proposed by Piaget and Inhelder (1975), who emphasize the importance of boarding these notions for the development of spatial structures, are not taken into account. However, when reviewing the mathematics standards (2006) of the National Ministry of Education (MEN, for its acronym in Spanish), notions of graph theory are only presented until the eight grade; without this being proof of the execution in the schools’ curriculums.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8908
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-89082024-10-09T23:14:39Z Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior Diaz Pulido, Camilo Alberto Cárdenas, Diana Patricia Matemáticas enseñanza mathematics teaching In the field of Mathematics, it is very important to maximize geometric and metric thinking in the different schooling levels. Nonetheless, we currently notice that basic notions of topology that are essential for the development of mathematical thinking, as proposed by Piaget and Inhelder (1975), who emphasize the importance of boarding these notions for the development of spatial structures, are not taken into account. However, when reviewing the mathematics standards (2006) of the National Ministry of Education (MEN, for its acronym in Spanish), notions of graph theory are only presented until the eight grade; without this being proof of the execution in the schools’ curriculums. En el área de las Matemáticas, es muy importante potenciar en los diferentes niveles de escolaridad el pensamiento geométrico y métrico, sin embargo, en la actualidad no se tienen en cuenta nociones básicas de topología que son muy importantes para el desarrollo del pensamiento matemático como lo plantea Piaget e Inhelder (1975), quienes resaltan la importancia de abordar estas nociones en los niños para desarrollar sus estructuras espaciales. Pero al revisar los estándares en matemáticas (2006) del Ministerio de Educación Nacional (MEN) solo se plantean nociones de teoría de grafos en el grado octavo; sin que ello sea prueba de la puesta en escena dentro de las mallas curriculares de los colegios. Licenciado(a) en Matemáticas Pregrado Presencial Monografía 2023-11-30T15:09:22Z 2023-11-30T15:09:22Z 2017-06-29 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8908 De Guzmán, M. (1993). Enseñanza de las ciencias y de las matemáticas, Madrid, España. Editorial Popular. Delgado, D. (2012). Propuesta didáctica para el trabajo de algunas nociones de topología en el grado décimo. (Tesis de maestría) Universidad Nacional de Colombia, Bogotá Colombia. Douglas, B. (2001). Introduction to graph theory. Singapore, India: Pearson Education. Facultad de educación, Universidad Antonio Nariño. (2017). Líneas de investigación – Facultad de Educación. Universidad Antonio Nariño, Bogotá Colombia. Flavell, J. H. (1979) Metacognition and cognitive monitoring. Stanford University. American psychologist association. Gallardo, P. y Fernandez, J. (2003) Notas de Matemática Discreta. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://www.uam.es/personal_pdi/ciencias/gallardo/capitulo8a.pdf Gaskins, I. y Elliot T. (1999) Cómo enseñar estrategias cognitivas en la escuela. Traducción de Cristina Peña. Buenos Aires, Argentina. Editorial Paidós SAICF Lipschutz, S. (1965). Theory and problem of General Topology. New York, The United of América: Schaum Publishing Compahy Macho S, M. (2002). ¿Qué es la topología? Revista sigma, 20, 63-77 Macho S, M (2010). Topología General curso 2010-2011 Universidad del país vasco – Euskal Herriko Unibertsitatea. Martín, E., Méndez, A., (Junio 2004). Aplicaciones de la teoría de grafos a algunos juegos de estrategia. Suma, volumen (46), 31-35. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Matemáticas Facultad de Educación Bogotá - Sur
spellingShingle Matemáticas enseñanza
mathematics teaching
Diaz Pulido, Camilo Alberto
Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
title Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
title_full Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
title_fullStr Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
title_full_unstemmed Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
title_short Actividades para la enseñanza de la topología a estudiantes de educación básica primaria, secundaria y superior
title_sort actividades para la ensenanza de la topologia a estudiantes de educacion basica primaria secundaria y superior
topic Matemáticas enseñanza
mathematics teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8908
work_keys_str_mv AT diazpulidocamiloalberto actividadesparalaensenanzadelatopologiaaestudiantesdeeducacionbasicaprimariasecundariaysuperior
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros