Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira

The author of the current study acknowledges that this research is exploratory and can be use as a useful tool to provide CDIs, parents, and teachers with concepts about aggression in children, contributions that will serve for the prevention and good management of aggression in all contexts where t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Díaz Caballero, Esther Elvira
Other Authors: Pulido Guerrero, Edgar Guillermo
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8674
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648202188357632
author Díaz Caballero, Esther Elvira
author2 Pulido Guerrero, Edgar Guillermo
author_facet Pulido Guerrero, Edgar Guillermo
Díaz Caballero, Esther Elvira
author_sort Díaz Caballero, Esther Elvira
collection DSpace
description The author of the current study acknowledges that this research is exploratory and can be use as a useful tool to provide CDIs, parents, and teachers with concepts about aggression in children, contributions that will serve for the prevention and good management of aggression in all contexts where the child develops. For this reason it established as a general objective to explore the perception of parents about the psychosocial factors that indicate aggressive behaviors in children from 3 to 5 years of the CDI Hogar de Sueños de Maicao, La Guajira, to achieve this, the qualitative method of design was used phenomenological and had a total of 5 participants (parents), with whom I explain the purpose of the investigation, after this I give the consent informed.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8674
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-86742024-10-09T23:16:09Z Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira Díaz Caballero, Esther Elvira Pulido Guerrero, Edgar Guillermo Agresión factores psicológicos familias disfuncionales Bulling. Aggression psychological factors dysfunctional families Bulling The author of the current study acknowledges that this research is exploratory and can be use as a useful tool to provide CDIs, parents, and teachers with concepts about aggression in children, contributions that will serve for the prevention and good management of aggression in all contexts where the child develops. For this reason it established as a general objective to explore the perception of parents about the psychosocial factors that indicate aggressive behaviors in children from 3 to 5 years of the CDI Hogar de Sueños de Maicao, La Guajira, to achieve this, the qualitative method of design was used phenomenological and had a total of 5 participants (parents), with whom I explain the purpose of the investigation, after this I give the consent informed. La autora del actual estudio reconoce que esta investigación es de tipo exploratorio y se puede usar como una herramienta útil que aportara a los CDI, padres y maestros conceptos particulares sobre la agresión en los niños, aportes que servirán para la prevención y el buen manejo de la agresión en todos los contextos donde el niño se desarrolle. Por tal motivo se estableció como objetivo general Explorar la percepción de los padres de familia sobre los factores psicosociales que indicen en las conductas agresivas en los niños de 3 a 5 años del CDI Hogar de Sueños de Maicao, La Guajira, para lograrlo se utilizó el método cualitativo de diseño fenomenológico y se contó con un total de 5 participantes (padres de familia), con quienes se les explico el propósito de la investigación, posterior a esto se le entrego el consentimiento informado. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2023-09-08T20:40:27Z 2023-09-08T20:40:27Z 2023-05-31 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8674 Álvarez, Cárdenas; Frías, Villamizar. (2017) Actitudes hacia la violencia social entre iguales y su relación con variables sociodemográficas en tres grupos de estudiantes de secundaria de la ciudad de Bucaramanga. Universidad Autónoma de Bucaramanga. Bucaramanga, Colombia. Arias, (2008), Arias, F. (2016). El proyecto de investigación (6ta Edición, Vol. 2). Episteme. Arreaga Poveda, Elena Narcisa https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/107655 Avilés, J.M. (2016). Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela. Salamanca: Amarú Ediciones. Bustamante, A., Castellanos, M., Jiménez, M., Nieto A.M., Rodríguez, G.I., Blair, R., Molano, A., Ramos, C. & Velásquez, A.M. (2007). Aulas en Paz: Estrategias pedagógicas (en revisión). Caballo y Ángel (2018) Cárdenas, Y. (2019). Agresividad escolar en entornos rural y urbano. Universidad Sergio Arboleda, Bogotá D.C., Colombia. Chaux, E. (2012). Educación convivencia y agresión escolar. Bogotá D.C., Colombia.: Prisa Ediciones. Cortez(2020) Cuevas, M. C. (2010). Efectos de la exposición a violencia en niños: implicaciones para la investigación, la práctica y la política. Cátedra Mercedes Rodrigo. Universidad Javeriana Cali y Asociación Colombiana de Facultades de Psicología. Ascofapsi, Cali. Dekovi Gerris, (1994) Díaz, Bravo et al., (2013) García-Piña, Corina Araceli, & Posadas-Pedraza, Sandra. (2018). Acoso escolar: de lo tradicional a un enfoque integral. Acta pediátrica de México, 39(2), 190- 201. https://doi.org/10.18233/apm39no2pp190-2011579 Gómez, P. (2013). Sistema Nacional de Convivencia Escolar. Bogotá D.C., Colombia.: Magisterio. Hernández, R; Fernández, C & Baptista, M, Hernández-Sampieri et al., (2014). Metodología de Investigación. México. Editorial MC Graw Hill Education, 6ta edición. Moratto Vásquez, Nadia Semenova, & Cárdenas Zuluaga, Natalia, & Berbesí Fernández, Dedsy Yajaira (2012). Validación de un cuestionario breve para detectar intimidación escolar. CES Psicología, 5(2),70-78. ISSN: . Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423539471006 Pérez, P. A., & Bedón, J. C. (2019). El Fantasma del Acoso Escolar en las Unidades Educativas. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 8(1), 74–89. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Maicao(La Guajira,Colombia) Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha
spellingShingle Agresión
factores psicológicos
familias disfuncionales
Bulling.
Aggression
psychological factors
dysfunctional families
Bulling
Díaz Caballero, Esther Elvira
Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira
title Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira
title_full Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira
title_fullStr Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira
title_full_unstemmed Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira
title_short Factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 años de un CDI de Maicao, La Guajira
title_sort factores psicosociales que inciden en las conductas agresivas en los estudiantes de 3 a 5 anos de un cdi de maicao la guajira
topic Agresión
factores psicológicos
familias disfuncionales
Bulling.
Aggression
psychological factors
dysfunctional families
Bulling
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8674
work_keys_str_mv AT diazcaballeroestherelvira factorespsicosocialesqueincidenenlasconductasagresivasenlosestudiantesde3a5anosdeuncdidemaicaolaguajira
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros