Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología
In the academic context it is usual to see students and teachers make use of the Internet in the teaching and learning processes; not only because of the ease of access to the network, but also because this access favors communication between people from different places when some of them cannot be...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8630 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647310211940352 |
---|---|
author | Farías Ramos, Miguel Ángel |
author2 | Perea Rodríguez, Ricardo Leonardo |
author_facet | Perea Rodríguez, Ricardo Leonardo Farías Ramos, Miguel Ángel |
author_sort | Farías Ramos, Miguel Ángel |
collection | DSpace |
description | In the academic context it is usual to see students and teachers make use of the Internet in the teaching and learning processes; not only because of the ease of access to the network, but also because this access favors communication between people from different places when some of them cannot be present in person, not to mention the amount and diversity of information available, which increases exponentially more and more use. Some studies maintain that the student population prefers to search for information through the web to carry out their academic work, queries that can amount to 94% (Purcell, et al., 2012; Arango, Bringué, & Sádaba, 2010). |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8630 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-86302024-10-09T22:48:36Z Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología Farías Ramos, Miguel Ángel Perea Rodríguez, Ricardo Leonardo Educación 370 Education In the academic context it is usual to see students and teachers make use of the Internet in the teaching and learning processes; not only because of the ease of access to the network, but also because this access favors communication between people from different places when some of them cannot be present in person, not to mention the amount and diversity of information available, which increases exponentially more and more use. Some studies maintain that the student population prefers to search for information through the web to carry out their academic work, queries that can amount to 94% (Purcell, et al., 2012; Arango, Bringué, & Sádaba, 2010). En el contexto académico es usual ver estudiantes y docentes hacer uso de la internet en los procesos de enseñanza y aprendizaje; no solo por la facilidad de acceso a la red, sino también porque este acceso favorece la comunicación entre las personas desde distintos lugares cuando no es posible la presencialidad de algunos de ellos, sin mencionar la cantidad y diversidad de información disponible, lo que aumenta de manera exponencial cada vez más su uso. Algunos estudios sostienen que la población estudiantil prefiere realizar búsquedas de información a través de la web para la realización de sus trabajos académicos, consultas que pueden ascender a un 94% (Purcell, y otros, 2012; Arango, Bringué, y Sádaba, 2010). Magíster en Educación Maestría Presencial Monografía 2023-08-30T16:45:36Z 2023-08-30T16:45:36Z 2018-06-26 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8630 Acosta, C. (2002). Efectos del diálogo Socrático sobre el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 1 (10), 1-26. Alarcón, G., Aidé, L., Balderrama Trápaga, J. A., y Edel Navarro, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 42-53. Alomyan, H. (2004). Individual Differences: Implications for Web-based Learning Design. International Education Journal, 4 (4), 188-196. Arango, G., Bringué, X., y Sádaba, C. (2010). La generación interactiva en Colombia: adolescentes frente a la Internet, el celular y los videojuegos. Anagramas rumbos sentidos comun, 9 (17), 45-56. Azevedo, R. (2009). Theoretical, conceptual, methodological, and instructional issues in research on metacognition and self-regulated learning: A discussion. Metacognition and Learning, 4 (1), 87-95. Azevedo, R., y Aleven, V. (2013). International Handbook of Metacognition and Learning Technologies. New York: Springer. Azevedo, R., y Hadwin, A. (2005). Scaffolding self-regulated learning and metacognition – Implications for the design of computer-based scaffolds. Instructional Science, 33 (5-6), 367-379. Bailey, H., Dunlosky, J., y Hertzog, C. (2010). Metacognitive training at home. Gerontology, 56 (4), 414-420. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84, 191-213. Banfield, J., Wyland, C., Macrae, C., Münte, T., y Heatherton, T. (2004). The cognitive neuroscience of self-regulation. En R. Baumeister, y K. Vohs, Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (págs. 62-83). New York, NY: Guilford Press. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Educación 370 Education Farías Ramos, Miguel Ángel Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología |
title | Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología |
title_full | Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología |
title_fullStr | Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología |
title_full_unstemmed | Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología |
title_short | Estrategia de enseñanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el área de la morfofisiología |
title_sort | estrategia de ensenanza apoyada en tic para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el area de la morfofisiologia |
topic | Educación 370 Education |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8630 |
work_keys_str_mv | AT fariasramosmiguelangel estrategiadeensenanzaapoyadaenticparaeldesarrollodehabilidadesmetacognitivasenelareadelamorfofisiologia |