Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos

This work sought to validate the MAI instrument (metacognitive skills inventory), which identifies the metacognitive skills of subjects, in a university-trained population in Colombia. It was applied to 250 university students, from 7 different universities and taking into account variables such as:...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Cubillos Garzón, Yenni Rocio
Other Authors: Patricia Huertas, Adriana
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8629
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648579797352448
author Cubillos Garzón, Yenni Rocio
author2 Patricia Huertas, Adriana
author_facet Patricia Huertas, Adriana
Cubillos Garzón, Yenni Rocio
author_sort Cubillos Garzón, Yenni Rocio
collection DSpace
description This work sought to validate the MAI instrument (metacognitive skills inventory), which identifies the metacognitive skills of subjects, in a university-trained population in Colombia. It was applied to 250 university students, from 7 different universities and taking into account variables such as: gender, area of ​​knowledge and academic semester. In this research, of a quantitative type, a collection of information is made from a descriptive framework. The information was manually tabulated and then analyzed with the help of the Statistical Package for the Social Science (SPSS) 20.0 program. The results were analyzed by means of Cronbach's Alpha coefficient, which for the instrument was 0.98 in general and for the eight categories ranged between 0.75 and 0.96.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8629
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-86292024-10-09T23:25:29Z Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos Cubillos Garzón, Yenni Rocio Patricia Huertas, Adriana Educación 370 Education This work sought to validate the MAI instrument (metacognitive skills inventory), which identifies the metacognitive skills of subjects, in a university-trained population in Colombia. It was applied to 250 university students, from 7 different universities and taking into account variables such as: gender, area of ​​knowledge and academic semester. In this research, of a quantitative type, a collection of information is made from a descriptive framework. The information was manually tabulated and then analyzed with the help of the Statistical Package for the Social Science (SPSS) 20.0 program. The results were analyzed by means of Cronbach's Alpha coefficient, which for the instrument was 0.98 in general and for the eight categories ranged between 0.75 and 0.96. Este trabajo buscó validar el instrumento MAI (inventario de habilidades metacognitivas), que identifica las habilidades metacognitivas de los sujetos, en una población de formación universitaria en Colombia. Fue aplicado en 250 estudiantes universitarios, de 7 universidades diferentes y teniendo en cuenta variables como: género, área del conocimiento y semestre académico. En esta investigación, de tipo cuantitativo, se hace una recolección de información desde un marco descriptivo. La información se tabuló manualmente para luego ser analizada con la ayuda del programa Statistical Pakage for the Social Science (SPSS) 20.0. Los resultados se analizaron por medio del coeficiente Alfa de Cronbach que para instrumento fue de 0.98 de manera general y para las ocho categorías oscilo entre 0.75 y 0.96. Magíster en Educación Maestría Presencial Monografía 2023-08-30T16:24:17Z 2023-08-30T16:24:17Z 2018-06-26 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8629 Agut, S., Peris, R., Grandío, A., & Lozano, F. (2011). Presencia social en entornos virtuales de aprendizaje: Adaptación al español de la Networked Minds Social Presence Measure. Revista Latinoamericana de Psicología, 279-287. Antonijevic, N. C. (s.f.). Estrategias cognitivas y Metacognición. Revista de tecnologia educativa, 7, 307-321. Ausubel, D, Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas. Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. American Review of Psychology, 52, 1-26. Chaverra, D. (2008). La actividad metacognitiva durante la producción de un texto hipermedial. Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura, 30-42. Cowan, N. (1999). An embedded-processes model of working memory. In A. Miyake & P. Shah (Eds.), Models of working memory: mechanisms of active maintenance and executive control. Cambridge: Cambridge University Press. Cronbach LJ. Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrika. 1951;16:297-334. De la Fuente, J. y. (1999). Escala de estrategias de aprendizaje ACRA-Abreviada para alumnos universitarios. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1 (2), 139-158.;. De la fuente, J. y. (2003). escala de estrategia de aprendizaje ACRA- abreviada para alumnos niversitarios. revista electronica de investigacion psicoeducativa y psicopedagogica., 139-158. Eichler, M., & Pino, C. D. (2006). Ambientes virtuales de aprendizaje: desarrollo y evaluación de un proyecto en educación ambiental. Porto Alegre: UFRGS. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Facultad de Educación Bogotá - Sur
spellingShingle Educación
370
Education
Cubillos Garzón, Yenni Rocio
Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos
title Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos
title_full Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos
title_fullStr Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos
title_full_unstemmed Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos
title_short Confiabilidad interna del inventario de habilidades Metacognitivas –Mai en estudiantes universitarios colombianos
title_sort confiabilidad interna del inventario de habilidades metacognitivas mai en estudiantes universitarios colombianos
topic Educación
370
Education
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8629
work_keys_str_mv AT cubillosgarzonyennirocio confiabilidadinternadelinventariodehabilidadesmetacognitivasmaienestudiantesuniversitarioscolombianos
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros