Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
This qualitative approach research is supported by quantitative methods and mathematics education as a design science with the purpose of bringing together two different reference frameworks: the theory on competencies on the one hand and mathematical competitions that focus on the solution of chall...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8298 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647427862167552 |
---|---|
author | Rangel Luengas, Juan Samuel |
author2 | Falk de Losada, María |
author_facet | Falk de Losada, María Rangel Luengas, Juan Samuel |
author_sort | Rangel Luengas, Juan Samuel |
collection | DSpace |
description | This qualitative approach research is supported by quantitative methods and mathematics education as a
design science with the purpose of bringing together two different reference frameworks: the theory on competencies on the one hand and mathematical competitions that focus on the solution of challenging problems on the other hand, by contrasting PISA-type and Olympiad-type problems. |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8298 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-82982024-10-09T22:52:42Z Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias Rangel Luengas, Juan Samuel Falk de Losada, María Aprendizaje en matemáticas educación matemática competencia matemática olimpiadas matematicas 510 26.23 R196a Mathematics learning mathematics education mathematical competence mathematical olympiads This qualitative approach research is supported by quantitative methods and mathematics education as a design science with the purpose of bringing together two different reference frameworks: the theory on competencies on the one hand and mathematical competitions that focus on the solution of challenging problems on the other hand, by contrasting PISA-type and Olympiad-type problems. Esta investigación de enfoque cualitativo se apoya en métodos cuantitativos y la educación matemática como ciencia del diseño con el propósito de acercar dos marcos referenciales diferentes: la teoría sobre las competencias por una parte y las competiciones matemáticas que centran su atención en la solución de problemas retadores por otra, al contrastar problemas tipo PISA y Tipo Olimpiada. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2023-07-26T15:43:58Z 2023-07-26T15:43:58Z 2023-06-13 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8298 Abdullah, A. H., Fadil, S. S., Abd Rahman, S. N. S., Tahir, L. M., & Hamzah, M. H. (2019). Emerging patterns and problems of higher-order thinking skills (HOTS) mathematical problem-solving in the form-three assessment (PT3). South African Journal of Education, 39(2). https://doi.org/10.15700/saje.v39n2a1552 Ahdhianto, E., Marsigit, Haryanto, & Nurfauzi, Y. (2020). Improving fifth-grade students’ mathematical problem-solving and critical thinking skills using problem-based learning. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 2012–2021. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080539 Alsawaie, O. N. (2012). Number sense-based strategies used by high-achieving sixth grade students who experienced reform textbooks. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(5), 1071–1097. https://doi.org/10.1007/s10763-011-9315- As’ari, A. R., Kurniati, D., Abdullah, A. H., Muksar, M., & Sudirman, S. (2019). Impact of infusing truthseeking and open-minded behaviors on mathematical problem-solving. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(4), 1019–1036. https://doi.org/10.17478/jegys.606031 Barros‐Castro, R. A., Midgley, G., & Pinzón, L. (2015). Systemic Intervention for Computer‐Supported Collaborative Learning. Systems Research and Behavioral Science, 32(1), 86-105. Basri, H., Purwanto, As’ari, A. R., & Sisworo. (2019). Investigating critical thinking skill of junior high school in solving mathematical problem. International Journal of Instruction, 12(3), 745–758. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12345a Bayazit, I. (2013). An investigation of problem solving approaches, strategies, and models used by the 7th and 8th grade students when solving real-world problems. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 13(3), 1920–1927. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1419 Bikner-Ahsbahs, A., Knipping, C., & Presmeg, N. (Eds.). (2015). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6 Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects—State, trends and issues in mathematics instruction. Educational studies in mathematics, 22(1), 37-68. Boote, D. N. (2010). Commentary 3 on re-conceptualizing mathematics education as a design science. In Theories of mathematics education. Springer, Berlin, Heidelberg instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Aprendizaje en matemáticas educación matemática competencia matemática olimpiadas matematicas 510 26.23 R196a Mathematics learning mathematics education mathematical competence mathematical olympiads Rangel Luengas, Juan Samuel Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias |
title | Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias |
title_full | Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias |
title_fullStr | Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias |
title_full_unstemmed | Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias |
title_short | Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias |
title_sort | avances en la caracterizacion del pensamiento matematico relaciones y aportes mutuos entre la solucion de problemas de competiciones y la teoria sobre competencias |
topic | Aprendizaje en matemáticas educación matemática competencia matemática olimpiadas matematicas 510 26.23 R196a Mathematics learning mathematics education mathematical competence mathematical olympiads |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8298 |
work_keys_str_mv | AT rangelluengasjuansamuel avancesenlacaracterizaciondelpensamientomatematicorelacionesyaportesmutuosentrelasoluciondeproblemasdecompeticionesylateoriasobrecompetencias |