Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias

This qualitative approach research is supported by quantitative methods and mathematics education as a design science with the purpose of bringing together two different reference frameworks: the theory on competencies on the one hand and mathematical competitions that focus on the solution of chall...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rangel Luengas, Juan Samuel
Other Authors: Falk de Losada, María
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8298
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647427862167552
author Rangel Luengas, Juan Samuel
author2 Falk de Losada, María
author_facet Falk de Losada, María
Rangel Luengas, Juan Samuel
author_sort Rangel Luengas, Juan Samuel
collection DSpace
description This qualitative approach research is supported by quantitative methods and mathematics education as a design science with the purpose of bringing together two different reference frameworks: the theory on competencies on the one hand and mathematical competitions that focus on the solution of challenging problems on the other hand, by contrasting PISA-type and Olympiad-type problems.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8298
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-82982024-10-09T22:52:42Z Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias Rangel Luengas, Juan Samuel Falk de Losada, María Aprendizaje en matemáticas educación matemática competencia matemática olimpiadas matematicas 510 26.23 R196a Mathematics learning mathematics education mathematical competence mathematical olympiads This qualitative approach research is supported by quantitative methods and mathematics education as a design science with the purpose of bringing together two different reference frameworks: the theory on competencies on the one hand and mathematical competitions that focus on the solution of challenging problems on the other hand, by contrasting PISA-type and Olympiad-type problems. Esta investigación de enfoque cualitativo se apoya en métodos cuantitativos y la educación matemática como ciencia del diseño con el propósito de acercar dos marcos referenciales diferentes: la teoría sobre las competencias por una parte y las competiciones matemáticas que centran su atención en la solución de problemas retadores por otra, al contrastar problemas tipo PISA y Tipo Olimpiada. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2023-07-26T15:43:58Z 2023-07-26T15:43:58Z 2023-06-13 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8298 Abdullah, A. H., Fadil, S. S., Abd Rahman, S. N. S., Tahir, L. M., & Hamzah, M. H. (2019). Emerging patterns and problems of higher-order thinking skills (HOTS) mathematical problem-solving in the form-three assessment (PT3). South African Journal of Education, 39(2). https://doi.org/10.15700/saje.v39n2a1552 Ahdhianto, E., Marsigit, Haryanto, & Nurfauzi, Y. (2020). Improving fifth-grade students’ mathematical problem-solving and critical thinking skills using problem-based learning. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 2012–2021. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080539 Alsawaie, O. N. (2012). Number sense-based strategies used by high-achieving sixth grade students who experienced reform textbooks. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(5), 1071–1097. https://doi.org/10.1007/s10763-011-9315- As’ari, A. R., Kurniati, D., Abdullah, A. H., Muksar, M., & Sudirman, S. (2019). Impact of infusing truthseeking and open-minded behaviors on mathematical problem-solving. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(4), 1019–1036. https://doi.org/10.17478/jegys.606031 Barros‐Castro, R. A., Midgley, G., & Pinzón, L. (2015). Systemic Intervention for Computer‐Supported Collaborative Learning. Systems Research and Behavioral Science, 32(1), 86-105. Basri, H., Purwanto, As’ari, A. R., & Sisworo. (2019). Investigating critical thinking skill of junior high school in solving mathematical problem. International Journal of Instruction, 12(3), 745–758. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12345a Bayazit, I. (2013). An investigation of problem solving approaches, strategies, and models used by the 7th and 8th grade students when solving real-world problems. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 13(3), 1920–1927. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1419 Bikner-Ahsbahs, A., Knipping, C., & Presmeg, N. (Eds.). (2015). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6 Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects—State, trends and issues in mathematics instruction. Educational studies in mathematics, 22(1), 37-68. Boote, D. N. (2010). Commentary 3 on re-conceptualizing mathematics education as a design science. In Theories of mathematics education. Springer, Berlin, Heidelberg instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Aprendizaje en matemáticas
educación matemática
competencia matemática
olimpiadas matematicas
510
26.23 R196a
Mathematics learning
mathematics education
mathematical competence
mathematical olympiads
Rangel Luengas, Juan Samuel
Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
title Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
title_full Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
title_fullStr Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
title_full_unstemmed Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
title_short Avances en la caracterización del pensamiento matemático: relaciones y aportes mutuos entre la solución de problemas de competiciones y la teoría sobre competencias
title_sort avances en la caracterizacion del pensamiento matematico relaciones y aportes mutuos entre la solucion de problemas de competiciones y la teoria sobre competencias
topic Aprendizaje en matemáticas
educación matemática
competencia matemática
olimpiadas matematicas
510
26.23 R196a
Mathematics learning
mathematics education
mathematical competence
mathematical olympiads
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8298
work_keys_str_mv AT rangelluengasjuansamuel avancesenlacaracterizaciondelpensamientomatematicorelacionesyaportesmutuosentrelasoluciondeproblemasdecompeticionesylateoriasobrecompetencias
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros