Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas

The objective of this present research is to show some advances in the characterization of Vector Thinking through problem solving in Engineering students at the Universidad Antonio Nariño. Eight activities were designed, which were implemented to 35 students. In these activities, a set of nonroutin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Galindo Rivera, Oscar Andrés
Other Authors: Falk de Losada, María
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8297
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648664099717120
author Galindo Rivera, Oscar Andrés
author2 Falk de Losada, María
author_facet Falk de Losada, María
Galindo Rivera, Oscar Andrés
author_sort Galindo Rivera, Oscar Andrés
collection DSpace
description The objective of this present research is to show some advances in the characterization of Vector Thinking through problem solving in Engineering students at the Universidad Antonio Nariño. Eight activities were designed, which were implemented to 35 students. In these activities, a set of nonroutine or challenging problems are proposed for which students offer solution strategies, where five modes of thought that characterize the Vector Thinking involved in them come to light.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8297
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-82972024-10-09T23:28:40Z Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas Galindo Rivera, Oscar Andrés Falk de Losada, María Educación Matemática Pensamiento Vectorial Modos de pensa 510 26.22 G158a Mathematics Education Vector Thinking Modes of Thinking The objective of this present research is to show some advances in the characterization of Vector Thinking through problem solving in Engineering students at the Universidad Antonio Nariño. Eight activities were designed, which were implemented to 35 students. In these activities, a set of nonroutine or challenging problems are proposed for which students offer solution strategies, where five modes of thought that characterize the Vector Thinking involved in them come to light. El objetivo de esta presente investigación es el de mostrar algunos avances en la caracterización del Pensamiento Vectorial a través de la resolución de problemas en los estudiantes de Ingenierías de la Universidad Antonio Nariño.Se diseñaron ocho actividades, las cuales se implementaron a 35 estudiantes. En estas actividades se proponen un conjunto de problemas retadores y no rutinarios frente a los cuales los estudiantes ofrecen estrategias de solución, donde salen a la luz cinco modos de pensamiento que caracterizan el Pensamiento Vectorial involucrado en ellos. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2023-07-26T15:25:19Z 2023-07-26T15:25:19Z 2022-01-15 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8297 Acosta, E. y Aldana, B. (2013). Cálculo Vectorial. Notas de clase. Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito. Arcavi, A. (2003). The Role of Visual Representations in the Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52, 215-241. doi: 10.1023/A:1024312321077 Arnheim, R. (1969). Visual Thinking. London: Faber and Faber. Ballester, P. y otros (1992). Metodología de la enseñanza de la matemática. Tomo I y II. La Habana: Pueblo y Educación. Beer, F. P., Johnston, E. R., Eisenberg, E. R. (2010). Vector Mechanics for Engineers. Statics and Dynamics. [9] edition. Mc Graw Hill Bell, E. (1985). Historia de las Matemáticas. Fondo de Cultura Económica. México. Blomhøj, M. (2004). Mathematical modelling - A theory for practice. En Clarke, B.; Clarke, D. Emanuelsson, G.; Johnansson, B.; Lambdin, D.; Lester, F. Walby, A. &Walby, K. (Eds.) International Perspectives on Learning and Teaching Mathematics. National Center for Mathematics Education. Suecia, p. 145-159. Bohórquez, L. & Yepes, C. (2014). Una estrategia didáctica para la enseñanza del concepto de espacio vectorial con ayuda del WINPLOT y WX-MÁXIMA. Repositorio, Universidad Sergio Arboleda Borasi, R. (1986), “On the nature of problems”, Educational Studies in Mathematics,vol. 17, núm. 2 C. Alsina, R.B., Nelsen (2006). Math Made Visual. Creating images for understanding mathematics. MAA, Washington. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Educación Matemática
Pensamiento Vectorial
Modos de pensa
510
26.22 G158a
Mathematics Education
Vector Thinking
Modes of Thinking
Galindo Rivera, Oscar Andrés
Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas
title Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas
title_full Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas
title_fullStr Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas
title_full_unstemmed Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas
title_short Avances en la caracterización del pensamiento vectorial a través de la resolución de problemas
title_sort avances en la caracterizacion del pensamiento vectorial a traves de la resolucion de problemas
topic Educación Matemática
Pensamiento Vectorial
Modos de pensa
510
26.22 G158a
Mathematics Education
Vector Thinking
Modes of Thinking
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8297
work_keys_str_mv AT galindoriveraoscarandres avancesenlacaracterizaciondelpensamientovectorialatravesdelaresoluciondeproblemas
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros