Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.

In this thesis, the development of self-regulatory capacity in a computer-based learning environment is studied during information consultation, which are carried out by cycle 3 education students and from interaction with a hypermedia environment, on topics of the natural sciences curriculum. To ca...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Gómez Oviedo, Mónica
Other Authors: Huertas Bustos, Adriana
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8284
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812646962968657920
author Gómez Oviedo, Mónica
author2 Huertas Bustos, Adriana
author_facet Huertas Bustos, Adriana
Gómez Oviedo, Mónica
author_sort Gómez Oviedo, Mónica
collection DSpace
description In this thesis, the development of self-regulatory capacity in a computer-based learning environment is studied during information consultation, which are carried out by cycle 3 education students and from interaction with a hypermedia environment, on topics of the natural sciences curriculum. To carry out this study, a strategy based on four elements of self-regulation was designed: planning, analysis, interpretation and evaluation. The research involved 26 students who were randomly distributed into two groups, a control group and an experimental group, and who were part of a private educational institution called the ¨del Bosque Bilingüe¨ school, which is located in the town of Suba, in the city of Bogotá.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8284
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-82842024-10-09T22:39:01Z Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje. Gómez Oviedo, Mónica Huertas Bustos, Adriana Educación 370 education In this thesis, the development of self-regulatory capacity in a computer-based learning environment is studied during information consultation, which are carried out by cycle 3 education students and from interaction with a hypermedia environment, on topics of the natural sciences curriculum. To carry out this study, a strategy based on four elements of self-regulation was designed: planning, analysis, interpretation and evaluation. The research involved 26 students who were randomly distributed into two groups, a control group and an experimental group, and who were part of a private educational institution called the ¨del Bosque Bilingüe¨ school, which is located in the town of Suba, in the city of Bogotá. En la presente tesis, se estudia el desarrollo de la capacidad autorreguladora en un ambiente de aprendizaje basado en computador durante la consulta de información, que son realizados por estudiantes de educación del ciclo 3 y a partir de la interacción con un ambiente hipermedial, sobre temáticas del currículo de ciencias naturales. Para realizar este estudio se diseñó una estrategia basada en cuatro elementos de la autorregulación: la planeación, el análisis, la interpretación y la evaluación. En la investigación participaron 26 estudiantes los cuales se distribuyeron en dos grupos de forma aleatoria, un grupo control y otro experimental y los cuales hacían parte de una institución educativa de carácter privado llamado colegio ¨del bosque bilingüe¨ el cual se encuentra ubicado en la localidad de suba, de la ciudad de Bogotá. Magíster en Educación Maestría Presencial Monografía 2023-07-25T19:56:49Z 2023-07-25T19:56:49Z 2015-12-13 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8284 Azevedo, R. (2005). Computer environments as metacognitive tools for enhancing learning. Educational Psychologist, 40(4), 193-197. Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 248-287. Butler, D., & Winne, P. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of educational research, 65(3), 245-281. Gunstone, R. (1999). Content knowledge, reflection, and their intertwining: A response to the paper set. Science Education, 83(3), 393-396. Hederich, C., & López O. (2010). Efecto de un andamiaje para facilitar el aprendizaje autorregulado en ambientes hipermedia. Revista Colombiana de Educación, (58), 14-39. Huffman, D. (1997). Effect of explicit problem solving instruction on high school students' problem‐solving performance and conceptual understanding of physics. Journal of Research in Science Teaching, 34(6), 551-570. Kuhn, D. (1992). Thinking as argument. Harvard Educational Review, 62(2), 155-179. Li, D., & Lim, C. (2008). Scaffolding online historical inquiry tasks: A case study of two secondary school classrooms. Computers & Education, 50(4), 1394-1410. López, O. (2010). Aprendizaje autorregulado, estilo cognitivo y logro académico en ambientes computacionales (Doctoral dissertation, Tesis doctoral inédita. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional). Moos, D., & Azevedo, R. (2008). Monitoring, planning, and self-efficacy during learning with hypermedia: The impact of conceptual scaffolds. Computers in Human Behavior, 24(4), 1686-1706. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Facultad de Educación Bogotá - Federman
spellingShingle Educación
370
education
Gómez Oviedo, Mónica
Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.
title Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.
title_full Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.
title_fullStr Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.
title_full_unstemmed Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.
title_short Desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de información y su relación con el logro del aprendizaje.
title_sort desarrollo de la capacidad autorreguladora en ambientes hipermediales durante la consulta de informacion y su relacion con el logro del aprendizaje
topic Educación
370
education
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8284
work_keys_str_mv AT gomezoviedomonica desarrollodelacapacidadautorreguladoraenambienteshipermedialesdurantelaconsultadeinformacionysurelacionconellogrodelaprendizaje
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros