La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria
The rapid development of technology and its accelerated, crosscutting integration into everyday scenarios has given rise to a growing interest in developing technological tools and processes that allow human beings to extend and enhance their skills in all scenarios, among which the educational fiel...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8179 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647769954844672 |
---|---|
author | Ruiz Caamaño, Hermes |
author2 | Perea Rodríguez, Ricardo Leonardo |
author_facet | Perea Rodríguez, Ricardo Leonardo Ruiz Caamaño, Hermes |
author_sort | Ruiz Caamaño, Hermes |
collection | DSpace |
description | The rapid development of technology and its accelerated, crosscutting integration into everyday scenarios has given rise to a growing interest in developing technological tools and processes that allow human beings to extend and enhance their skills in all scenarios, among which the educational field emerges. Pedagogical robotics have gradually been positioned as a tool for generating technological environments that allows the integration of different areas of knowledge for the acquisition of general skills among which creativity stands out. This document summarizes the findings derived from the application of a pedagogical proposal in educational robotics to a group of sixth grade students from a private school in the outskirts of Bogotá. The data analyzed here comes from a measurement of their creative capacity in two periods: before and after the intervention, through the PIC- J test. The statistical treatment of difference of means for related samples allowed to find partial effects on the subcategories analyzed, but did not reveal statistically |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8179 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-81792024-10-09T23:01:34Z La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria Ruiz Caamaño, Hermes Perea Rodríguez, Ricardo Leonardo Rrobótica educativa Creatividad Prueba de imaginación creativa. Educative robotics Creativity Creative imagination test The rapid development of technology and its accelerated, crosscutting integration into everyday scenarios has given rise to a growing interest in developing technological tools and processes that allow human beings to extend and enhance their skills in all scenarios, among which the educational field emerges. Pedagogical robotics have gradually been positioned as a tool for generating technological environments that allows the integration of different areas of knowledge for the acquisition of general skills among which creativity stands out. This document summarizes the findings derived from the application of a pedagogical proposal in educational robotics to a group of sixth grade students from a private school in the outskirts of Bogotá. The data analyzed here comes from a measurement of their creative capacity in two periods: before and after the intervention, through the PIC- J test. The statistical treatment of difference of means for related samples allowed to find partial effects on the subcategories analyzed, but did not reveal statistically El vertiginoso desarrollo de la tecnología y su integración acelerada y trasversal a los escenarios cotidianos, ha suscitado un creciente interés por desarrollar instrumentos y procesos tecnológicos que permitan al ser humano extender y potenciar sus habilidades en todos los escenarios, entre los cuales emerge el ámbito educativo. La robótica educativa se ha venido posicionando paulatinamente como una herramienta de generación de entornos tecnológicos que permite la integración de distintas áreas del conocimiento para la adquisición de habilidades generales, entre las que destaca la creatividad. Este documento resume los hallazgos derivados de la aplicación de una propuesta pedagógica en robótica educativa a un grupo de estudiantes de sexto grado de un colegio privado en las afueras de Bogotá. Los datos aquí analizados, provienen de una medición de su capacidad creativa en dos momentos: antes y después de la intervención, a través de la prueba de imaginación creativa para jóvenes PIC-J. El tratamiento estadístico de diferencia de medias para muestras relacionadas permitió encontrar efectos parciales sobre las subcategorías analizadas, pero no reveló diferencias estadísticamente significativas en el puntaje global de la prueba ni tampoco diferencias en razón al género de los participantes. Doctor(a) en Educación Maestría Presencial Monografía 2023-07-10T20:34:43Z 2023-07-10T20:34:43Z 2019-06-21 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8179 spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Rrobótica educativa Creatividad Prueba de imaginación creativa. Educative robotics Creativity Creative imagination test Ruiz Caamaño, Hermes La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria |
title | La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria |
title_full | La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria |
title_fullStr | La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria |
title_full_unstemmed | La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria |
title_short | La Robótica Educativa y su Aporte en el Desarrollo de la Creatividad en Estudiantes de Básica Secundaria |
title_sort | la robotica educativa y su aporte en el desarrollo de la creatividad en estudiantes de basica secundaria |
topic | Rrobótica educativa Creatividad Prueba de imaginación creativa. Educative robotics Creativity Creative imagination test |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8179 |
work_keys_str_mv | AT ruizcaamanohermes laroboticaeducativaysuaporteeneldesarrollodelacreatividadenestudiantesdebasicasecundaria |