Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
The research seeks to promote learning from the natural curiosity that the student brings to the classroom. Curiosity is an important aspect in cognitive development, however for several reasons, it is a subject that is not given the attention required as a process of acquisition of knowledge. For t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8061 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647508100251648 |
---|---|
author | Ríos Bustos, John Beckenbauer |
author2 | Chacón Guerrero, Gerardo Antonio |
author_facet | Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Ríos Bustos, John Beckenbauer |
author_sort | Ríos Bustos, John Beckenbauer |
collection | DSpace |
description | The research seeks to promote learning from the natural curiosity that the student brings to the classroom. Curiosity is an important aspect in cognitive development, however for several reasons, it is a subject that is not given the attention required as a process of acquisition of knowledge. For the learning of mathematics it is essential that students can nurture their curiosity and their ability to ask mathematical questions if there is a space where they can develop freely and their ideas are well received by their peers and educators. |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8061 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-80612024-10-09T22:54:07Z Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética Ríos Bustos, John Beckenbauer Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Matemática - Enseñanza 150 Math - Teaching The research seeks to promote learning from the natural curiosity that the student brings to the classroom. Curiosity is an important aspect in cognitive development, however for several reasons, it is a subject that is not given the attention required as a process of acquisition of knowledge. For the learning of mathematics it is essential that students can nurture their curiosity and their ability to ask mathematical questions if there is a space where they can develop freely and their ideas are well received by their peers and educators. La investigación busca favorecer el aprendizaje a partir de la curiosidad natural que el estudiante trae al aula de clase. La curiosidad es un aspecto importante en el desarrollo cognitivo, sin embargo por varias razones, es un tema al que no se le presta la atención requerida como proceso de adquisición de conocimientos. Para el aprendizaje de las matemáticas es esencial que los estudiantes puedan nutrir su curiosidad y su capacidad de hacer preguntas matemáticas si existe un espacio donde se pueda desarrollar libremente y sus ideas sean bien recibidas por sus pares y educadores. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-20T17:44:44Z 2023-06-20T17:44:44Z 2017-02-02 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8061 ABC.es. (2014). Solución: Resuelve el problema medieval de la paloma y escalera con 100 escalones. Recuperado el 16 de septiembre de 2016 en el URL: http://www.abc.es/ciencia/20141113/abci-solucion- problema-matematico-medieval-201411122130.html. Álvarez, V., Fernández, P., & Márquez, M. A. (s.f.). Cartomagia matemática y cartoteoremas mágicos. Recuperado el 16 de septiembre de 2016 en el URL: https://www.uam.es/personal_pdi/ciencias/gallardo/magia.pdf. Arguedas, V. (2012). George Polya: el razonamiento plausible. Revista digital Matemática, 11. Arnone, M. P. (s.f.). Fostering Curiosity in Your Students. Recuperado el 09 de octubre de 2016 de la URL: http://www.educationoasis.com/visitor-resources/articles/fostering-curiousity/. Asociación Venezolana de Competencias Matemáticas. (2014). Centro de Entrenamiento Matemático. Recuperado el 29 de julio de 2016 de la URL: http://www.cem.prodimat.org.ve/. Ausubel, D. (s.f.). Teoría del aprendizaje significativo. Recuperado el 11 de septiembre 2015 de la URL: http://www.educainformatica.com.ar/docentes/tuarticulo/educacion/. Bao, W., Blanchfield, P., & Hopkins, G. (2016). The effectiveness of face-to-face discussion in chinnese Primary schools. Recuperado el 19 de julio de 2016 de la URL: https://www.researchgate.net/publication/305302360. Barbosa, A. (2007). Patterns and generalization: the influence of visual strategies1. Congress of the European Society for Research in Mathematics. Barrantes, H. (2006). Resolución de problemas "El trabajo de Allan Schoenfeld. Recuperado el 25 de noviembre de 2015 de la URL: revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/download/6971/6657. Becerra, D. L. (2012). Propuesta metodológica para mejorar la interpretación, análisis y solución de ejercicios y problemas matemáticos en los estudiantes de quinto grado de la Institución Educativa Alejandro Vélez Barrientos. Recuperado el 21 de marzo de 2016 de la URL: http://www.bdigital.unal.edu.co/8326/1/25055064.2012.pdf. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Matemática - Enseñanza 150 Math - Teaching Ríos Bustos, John Beckenbauer Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética |
title | Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética |
title_full | Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética |
title_fullStr | Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética |
title_full_unstemmed | Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética |
title_short | Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética |
title_sort | preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmetica |
topic | Matemática - Enseñanza 150 Math - Teaching |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8061 |
work_keys_str_mv | AT riosbustosjohnbeckenbauer preguntasnaturalesquelessurgenalosestudiantesantesituacionesreferentesalaaritmetica |