Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética

The research seeks to promote learning from the natural curiosity that the student brings to the classroom. Curiosity is an important aspect in cognitive development, however for several reasons, it is a subject that is not given the attention required as a process of acquisition of knowledge. For t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ríos Bustos, John Beckenbauer
Other Authors: Chacón Guerrero, Gerardo Antonio
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8061
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647508100251648
author Ríos Bustos, John Beckenbauer
author2 Chacón Guerrero, Gerardo Antonio
author_facet Chacón Guerrero, Gerardo Antonio
Ríos Bustos, John Beckenbauer
author_sort Ríos Bustos, John Beckenbauer
collection DSpace
description The research seeks to promote learning from the natural curiosity that the student brings to the classroom. Curiosity is an important aspect in cognitive development, however for several reasons, it is a subject that is not given the attention required as a process of acquisition of knowledge. For the learning of mathematics it is essential that students can nurture their curiosity and their ability to ask mathematical questions if there is a space where they can develop freely and their ideas are well received by their peers and educators.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8061
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-80612024-10-09T22:54:07Z Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética Ríos Bustos, John Beckenbauer Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Matemática - Enseñanza 150 Math - Teaching The research seeks to promote learning from the natural curiosity that the student brings to the classroom. Curiosity is an important aspect in cognitive development, however for several reasons, it is a subject that is not given the attention required as a process of acquisition of knowledge. For the learning of mathematics it is essential that students can nurture their curiosity and their ability to ask mathematical questions if there is a space where they can develop freely and their ideas are well received by their peers and educators. La investigación busca favorecer el aprendizaje a partir de la curiosidad natural que el estudiante trae al aula de clase. La curiosidad es un aspecto importante en el desarrollo cognitivo, sin embargo por varias razones, es un tema al que no se le presta la atención requerida como proceso de adquisición de conocimientos. Para el aprendizaje de las matemáticas es esencial que los estudiantes puedan nutrir su curiosidad y su capacidad de hacer preguntas matemáticas si existe un espacio donde se pueda desarrollar libremente y sus ideas sean bien recibidas por sus pares y educadores. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-20T17:44:44Z 2023-06-20T17:44:44Z 2017-02-02 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8061 ABC.es. (2014). Solución: Resuelve el problema medieval de la paloma y escalera con 100 escalones. Recuperado el 16 de septiembre de 2016 en el URL: http://www.abc.es/ciencia/20141113/abci-solucion- problema-matematico-medieval-201411122130.html. Álvarez, V., Fernández, P., & Márquez, M. A. (s.f.). Cartomagia matemática y cartoteoremas mágicos. Recuperado el 16 de septiembre de 2016 en el URL: https://www.uam.es/personal_pdi/ciencias/gallardo/magia.pdf. Arguedas, V. (2012). George Polya: el razonamiento plausible. Revista digital Matemática, 11. Arnone, M. P. (s.f.). Fostering Curiosity in Your Students. Recuperado el 09 de octubre de 2016 de la URL: http://www.educationoasis.com/visitor-resources/articles/fostering-curiousity/. Asociación Venezolana de Competencias Matemáticas. (2014). Centro de Entrenamiento Matemático. Recuperado el 29 de julio de 2016 de la URL: http://www.cem.prodimat.org.ve/. Ausubel, D. (s.f.). Teoría del aprendizaje significativo. Recuperado el 11 de septiembre 2015 de la URL: http://www.educainformatica.com.ar/docentes/tuarticulo/educacion/. Bao, W., Blanchfield, P., & Hopkins, G. (2016). The effectiveness of face-to-face discussion in chinnese Primary schools. Recuperado el 19 de julio de 2016 de la URL: https://www.researchgate.net/publication/305302360. Barbosa, A. (2007). Patterns and generalization: the influence of visual strategies1. Congress of the European Society for Research in Mathematics. Barrantes, H. (2006). Resolución de problemas "El trabajo de Allan Schoenfeld. Recuperado el 25 de noviembre de 2015 de la URL: revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/download/6971/6657. Becerra, D. L. (2012). Propuesta metodológica para mejorar la interpretación, análisis y solución de ejercicios y problemas matemáticos en los estudiantes de quinto grado de la Institución Educativa Alejandro Vélez Barrientos. Recuperado el 21 de marzo de 2016 de la URL: http://www.bdigital.unal.edu.co/8326/1/25055064.2012.pdf. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Matemática - Enseñanza
150
Math - Teaching
Ríos Bustos, John Beckenbauer
Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
title Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
title_full Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
title_fullStr Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
title_full_unstemmed Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
title_short Preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmética
title_sort preguntas naturales que les surgen a los estudiantes ante situaciones referentes a la aritmetica
topic Matemática - Enseñanza
150
Math - Teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8061
work_keys_str_mv AT riosbustosjohnbeckenbauer preguntasnaturalesquelessurgenalosestudiantesantesituacionesreferentesalaaritmetica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros