las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geome...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812646833941381120 |
---|---|
author | Preciado Ramos, Erika |
author2 | Falk de Losada, Mary |
author_facet | Falk de Losada, Mary Preciado Ramos, Erika |
author_sort | Preciado Ramos, Erika |
collection | DSpace |
description | The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geometric problems solving. |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8060 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-80602024-10-09T22:34:46Z las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos Preciado Ramos, Erika Falk de Losada, Mary Matemáticas - Enseñanza 510 Math - Teaching The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geometric problems solving. El objetivo de este trabajo fue aportar a la caracterización del pensamiento geométrico de estudiantes de olimpiadas y de un aula común, con el reconocimiento de la capacidad de análisis y visualización geométrica, al observar sus destrezas y dinámicas cuando utilizan construcciones auxiliares en la solución de problemas geométricos. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-15T21:22:40Z 2023-06-15T21:22:40Z 2018-02-04 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060 Arcavi, A. Educational Studies in Mathematics (2003) 52: 215. https://doi.org/10.1023/A:1024312321077. Bell, E (1965). Men of Mathematics: The Lives and Achievements of the Great Mathematicians from Zeno to Poincaré. N.Y. Simon & Schuster. 1965. Bell, F. 1978. Teaching and learning Mathematics (in secondary schools). Bogomolny, A. Geometric construction with the compass alone from Interactive Mathematics Miscellany and Puzzles http://www.cut-the-knot.org/do_you_know/compass.shtml#, consultado el 02 de noviembre de 2017. Camargo, L. (2010). Descripción y análisis de un caso de enseñanza y aprendizaje de la demostración en una comunidad de práctica de futuros profesores de matemáticas de educación secundaria. Disertación doctoral. España: Universidad de Valencia. Cantoral, R. y Montiel, G. (2001). Funciones: Visualización y pensamiento matemático. México: Prentice Hall. Chang, HY. & Tzeng, (2017). Investigating Taiwanese Students‘ Visualization Competence of Matter at the Particulate Level. International Journal of Science and Mathematics Education. Pp. 1-20. doi.10.1007/s10763-017-9834-2. Clark, P. (2005). The emergence of a classroom community of practice in a mathematical structures course. Doctoral Dissertation. Department of Philosophy, Arizona State University. De Guzmán, M. (1996). El rincón de la pizarra. Pirámide, Madrid. Duval, R. (1999). Semiosis y pensamiento humano. Cali (Colombia): Universidad del Valle. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Matemáticas - Enseñanza 510 Math - Teaching Preciado Ramos, Erika las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos |
title | las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos |
title_full | las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos |
title_fullStr | las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos |
title_full_unstemmed | las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos |
title_short | las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos |
title_sort | las construcciones auxiliares en la resolucion de problemas geometricos |
topic | Matemáticas - Enseñanza 510 Math - Teaching |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060 |
work_keys_str_mv | AT preciadoramoserika lasconstruccionesauxiliaresenlaresoluciondeproblemasgeometricos |