las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos

The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geome...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Preciado Ramos, Erika
Other Authors: Falk de Losada, Mary
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812646833941381120
author Preciado Ramos, Erika
author2 Falk de Losada, Mary
author_facet Falk de Losada, Mary
Preciado Ramos, Erika
author_sort Preciado Ramos, Erika
collection DSpace
description The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geometric problems solving.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8060
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-80602024-10-09T22:34:46Z las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos Preciado Ramos, Erika Falk de Losada, Mary Matemáticas - Enseñanza 510 Math - Teaching The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geometric problems solving. El objetivo de este trabajo fue aportar a la caracterización del pensamiento geométrico de estudiantes de olimpiadas y de un aula común, con el reconocimiento de la capacidad de análisis y visualización geométrica, al observar sus destrezas y dinámicas cuando utilizan construcciones auxiliares en la solución de problemas geométricos. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-15T21:22:40Z 2023-06-15T21:22:40Z 2018-02-04 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060 Arcavi, A. Educational Studies in Mathematics (2003) 52: 215. https://doi.org/10.1023/A:1024312321077. Bell, E (1965). Men of Mathematics: The Lives and Achievements of the Great Mathematicians from Zeno to Poincaré. N.Y. Simon & Schuster. 1965. Bell, F. 1978. Teaching and learning Mathematics (in secondary schools). Bogomolny, A. Geometric construction with the compass alone from Interactive Mathematics Miscellany and Puzzles http://www.cut-the-knot.org/do_you_know/compass.shtml#, consultado el 02 de noviembre de 2017. Camargo, L. (2010). Descripción y análisis de un caso de enseñanza y aprendizaje de la demostración en una comunidad de práctica de futuros profesores de matemáticas de educación secundaria. Disertación doctoral. España: Universidad de Valencia. Cantoral, R. y Montiel, G. (2001). Funciones: Visualización y pensamiento matemático. México: Prentice Hall. Chang, HY. & Tzeng, (2017). Investigating Taiwanese Students‘ Visualization Competence of Matter at the Particulate Level. International Journal of Science and Mathematics Education. Pp. 1-20. doi.10.1007/s10763-017-9834-2. Clark, P. (2005). The emergence of a classroom community of practice in a mathematical structures course. Doctoral Dissertation. Department of Philosophy, Arizona State University. De Guzmán, M. (1996). El rincón de la pizarra. Pirámide, Madrid. Duval, R. (1999). Semiosis y pensamiento humano. Cali (Colombia): Universidad del Valle. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Matemáticas - Enseñanza
510
Math - Teaching
Preciado Ramos, Erika
las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
title las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
title_full las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
title_fullStr las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
title_full_unstemmed las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
title_short las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricos
title_sort las construcciones auxiliares en la resolucion de problemas geometricos
topic Matemáticas - Enseñanza
510
Math - Teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060
work_keys_str_mv AT preciadoramoserika lasconstruccionesauxiliaresenlaresoluciondeproblemasgeometricos
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros