Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo

In the last times, the study and development in the thinking and mathematical Reasoning skill, is object of many investigations today, because it allows to the students discover the relationship and connections among the mathematical objects, use mental math in space figures, match and interpret vis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: González González, Elizabeth
Other Authors: Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8059
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647001623363584
author González González, Elizabeth
author2 Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
author_facet Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
González González, Elizabeth
author_sort González González, Elizabeth
collection DSpace
description In the last times, the study and development in the thinking and mathematical Reasoning skill, is object of many investigations today, because it allows to the students discover the relationship and connections among the mathematical objects, use mental math in space figures, match and interpret visual and necessary images to understand complex topics like in Algebra, Geometry and also solve difficult problems in the Basic Education in a best way. This way the viewing is very important because it helps to develop unknown ideas and to achieve advance understandings.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8059
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-80592024-10-09T22:40:44Z Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo González González, Elizabeth Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Falk de Lozada, Mary Matemáticas - Enseñanza 510 Math - Teaching In the last times, the study and development in the thinking and mathematical Reasoning skill, is object of many investigations today, because it allows to the students discover the relationship and connections among the mathematical objects, use mental math in space figures, match and interpret visual and necessary images to understand complex topics like in Algebra, Geometry and also solve difficult problems in the Basic Education in a best way. This way the viewing is very important because it helps to develop unknown ideas and to achieve advance understandings. En los últimos tiempos, el estudio y el desarrollo de la habilidad visualización en el pensamiento y razonamiento matemático es objeto de numerosas investigaciones, pues le permite al estudiante descubrir las relaciones entre objetos matemáticos, manipular mentalmente figuras en el espacio, relacionar e interpretar imágenes visuales necesarias para la comprensión de temáticas complejas como las pertenecientes a la parte algebraica, geométrica (demostraciones sin palabras) e inclusive interviene de forma favorable en la resolución de problemas retadores en la Educación Básica. De esta manera la visualización contribuye a desarrollar ideas previamente desconocidas y realizar comprensiones avanzadas. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-15T20:43:44Z 2023-06-15T20:43:44Z 2017-01-31 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8059 Acevedo, J (2015). La Visualización en tareas de Rotación y Traslación sobre el plano del videojuego. XIV Conferencia interamericana de Educación matemática. México, 2015. Recuperable el 10 de octubre de 2016 en la URL: http://xiv.ciaemredumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/1272/500 Alsina, C. y Nelsen, R. (2009). When Less is More, Visualizing Basic Inequalities. Dolciani Mathematical Expositions # 36. United States of America: The Mathematical Association of America. Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Arici, S & Aslan, F. (2013). Effect of instruction based on origami spatial visualization, geometry and geometric reasoning achievement. Recuperable el 7 de octubre de 2014 de la URL: http://link.springer.com/article Ballester, P. y otros (1992). Metodología de la enseñanza de la matemática. Tomo I y II. La Habana: Pueblo y Educación. Barbeau, E. y otros. (2006). Matemáticas retadoras dentro y fuera del aula. Obtenido de Estudio ICMI 16: http://www.amt.edu.au/icmis16ddspanish.html Barraga, N. (1997). Textos reunidos de la Doctora Barraga. Madrid: ONCE. Recuperado el día 22 de noviembre de la URL http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/129/cd/pdf/m7_dv.pdf Bello, B. http://www.monografias.com/trabajos81/procesoformacionhabilidadesmatematicas/pr ocesoformacionhabilidadesmatematicas.shtml Bishop, A. (1983). Spatial abilities and mathematical thinking. En M. Zweng, T. Green, J. Kilpatrick, H. Pollak y M. Suydam (Eds.), Proceedings of the Fourth International Congress on Mathematical Education (pp. 176178). Boston, USA: Birkhäuser. Brawner, F. (2011). Mathematics framework for Philippine basic education. Science Education Institute, Department of Science and Technology (SEIDOST) and the Philippine Council of Mathematics Teacher Education (MATHTED), Inc., Manila, Philippines. Recuperado el 11 de octubre de la URL http://www.sei.dost.gov.ph/images/downloads/publ/sei_mathbasic.pdf Campbell, S., Handscomb, K., Zaparyniuk, N., Sha, L., Cimen O. A, y Shipulina, O. (2009) Investigating imagebased perceptión and reasoning in geometry. Paper presented to the American Educational Research Association: Brain, Neuroscience and Education SIG, San Diego, CA, U.S.A. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Matemáticas - Enseñanza
510
Math - Teaching
González González, Elizabeth
Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo
title Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo
title_full Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo
title_fullStr Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo
title_full_unstemmed Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo
title_short Fortalecimiento de la habilidad matemática: visualización en estudiantes de grado séptimo
title_sort fortalecimiento de la habilidad matematica visualizacion en estudiantes de grado septimo
topic Matemáticas - Enseñanza
510
Math - Teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8059
work_keys_str_mv AT gonzalezgonzalezelizabeth fortalecimientodelahabilidadmatematicavisualizacionenestudiantesdegradoseptimo
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros