Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista
There are a number of papers on Mathematics teaching where contextualized problems are intended to be developed as starting point for the different subjects of the lesson, even if they lack support on a theory which tells how to do it properly. Dutch researchers such as Hans Freudenthal have develop...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8048 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647750067552256 |
---|---|
author | Blanco Rodríguez, Andrés Felipe |
author2 | Falk de Losada, Mary |
author_facet | Falk de Losada, Mary Blanco Rodríguez, Andrés Felipe |
author_sort | Blanco Rodríguez, Andrés Felipe |
collection | DSpace |
description | There are a number of papers on Mathematics teaching where contextualized
problems are intended to be developed as starting point for the different subjects of
the lesson, even if they lack support on a theory which tells how to do it properly.
Dutch researchers such as Hans Freudenthal have developed the Realistic
Mathematics Educational Theory (RME) where contextualized problems are the
fundamental principle along with some other kind of problems that help the
implementation of this in the class room. This theory has been applied at several
schools and in textbooks in Holland showing excellent results on the students’ side,
especially when it comes to international level test. This paper makes use of this
theory as framework for designing the activities and it is based on Wenger’s
communities of practice applied to students |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8048 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-80482024-10-09T23:00:49Z Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista Blanco Rodríguez, Andrés Felipe Falk de Losada, Mary Matemáticas - Enseñanza 510 math teaching There are a number of papers on Mathematics teaching where contextualized problems are intended to be developed as starting point for the different subjects of the lesson, even if they lack support on a theory which tells how to do it properly. Dutch researchers such as Hans Freudenthal have developed the Realistic Mathematics Educational Theory (RME) where contextualized problems are the fundamental principle along with some other kind of problems that help the implementation of this in the class room. This theory has been applied at several schools and in textbooks in Holland showing excellent results on the students’ side, especially when it comes to international level test. This paper makes use of this theory as framework for designing the activities and it is based on Wenger’s communities of practice applied to students Existen variedad de trabajos en educación matemática donde se procura desarrollar problemas contextualizados como punto de inicio para las diferentes temáticas de clase; aun así estos carecen de teoría que fundamente el cómo hacer esto de forma correcta. Investigadores holandeses encabezados por Hans Freudenthal, han desarrollado la teoría de la educación matemática realista (EMR) donde tienen como uno de sus principios el trabajo con problemas contextualizados y otros más que ayudan a la aplicación de los mismos en el aula de matemáticas. Esta teoría se aplica en muchos colegios y libros en Holanda mostrando excelentes resultados en matemáticas por parte de los estudiantes en especial en pruebas de evaluación internacionales. El presente trabajo utiliza esta teoría como marco para el diseño de las actividades y se fundamenta en las comunidades de práctica de Wenger para el trabajo en el aula con los estudiantes. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-09T21:36:37Z 2023-06-09T21:36:37Z 2015-01-15 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8048 Ainley, J. & Pratt, D. (2005). The significance of task design in mathematics education: examples from proportional reasoning. In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.). Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1, pp. 93-122. Melbourne: PME. AuzmendI, E. (1992). Las actitudes hacía la matemática estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Mensajero: Bilbao. Barrera-Osorio, F., Maldonado, D. & Rodríguez, C. (2012). Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas. Serie documentos de trabajo. Facultad de economía. Universidad del Rosario. Bogotá. Bjorg, O. (2003). Making meaning of proportion: A study of girls in two icelandic classrooms. Tesis doctoral. University of Wisconsin-Madison. Broekman, H. Van der Valk, T y Wijers, M (2000). Teacher knowledge needed to teach ratio and proportion in secondary school mathematics: on using the ratio table. Universiteit Utrecht Cai, J., Lo, J. & Watanabe, T. (2004). Developing ratio concepts: an asia perspective, Mathematics teaching in the midle school. NCTM. E.E.U.U Casey, J. (1885). The first six books of the Elemets of Euclid. Third edition. Cornell University Press. Dublin Cockcroft W. (1985). Mathematics counts. Report of the Committee of Inquiry into the Teaching of Mathematics in Schools under the Chairmanship of Dr WH Cockcroft. London. Dweck, C. y Elliot, E. (1983). Achievement motivation. En E.M. Hetherington (ed.) Socialization, personality and social development . Wiley y Sons, Nueva York. Redacción El Tiempo (1 de abril 2014). Colombia se vuelve a rajar en pruebas Pisa. El Tiempo. Colombia. Recuperado el 9 de octubre de 2014 en http://www.eltiempo.com/vida-de-hoy/educacion/colombia-se-raja-en-pruebaspisa_13761795-4 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Matemáticas - Enseñanza 510 math teaching Blanco Rodríguez, Andrés Felipe Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista |
title | Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista |
title_full | Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista |
title_fullStr | Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista |
title_full_unstemmed | Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista |
title_short | Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realista |
title_sort | construccion del significado de proporcionalidad a traves de la educacion matematica realista |
topic | Matemáticas - Enseñanza 510 math teaching |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8048 |
work_keys_str_mv | AT blancorodriguezandresfelipe construcciondelsignificadodeproporcionalidadatravesdelaeducacionmatematicarealista |