Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos
It is well known that the transition between high school mathematics (predominantly procedural) and university mathematics (structured by definitions, theorems and proofs) demands a profound change in the ways of understanding and thinking in mathematics which few students manage to avoid without sh...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8022 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647222034038784 |
---|---|
author | Peña Moreno, Renne Andrés |
author2 | Sánchez Lamoneda, Rafael |
author_facet | Sánchez Lamoneda, Rafael Peña Moreno, Renne Andrés |
author_sort | Peña Moreno, Renne Andrés |
collection | DSpace |
description | It is well known that the transition between high school mathematics (predominantly procedural) and
university mathematics (structured by definitions, theorems and proofs) demands a profound change in
the ways of understanding and thinking in mathematics which few students manage to avoid without
shocks. Several studies show that the student often confronts the new demands by trying to memorize
definitions and proofs without appropriating new theories and not knowing how to take advantage of new
ways of thinking mathematically |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8022 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-80222024-10-09T22:46:15Z Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos Peña Moreno, Renne Andrés Sánchez Lamoneda, Rafael Matemáticas - Enseñanza 510 Mathematics - Teaching It is well known that the transition between high school mathematics (predominantly procedural) and university mathematics (structured by definitions, theorems and proofs) demands a profound change in the ways of understanding and thinking in mathematics which few students manage to avoid without shocks. Several studies show that the student often confronts the new demands by trying to memorize definitions and proofs without appropriating new theories and not knowing how to take advantage of new ways of thinking mathematically Es bien conocido que la transición que usualmente se da entre la matemática de la escuela secundaria (predominantemente procedimental) y la matemática universitaria (estructurada por definiciones, teoremas y demostraciones), demanda un profundo cambio en las formas de entender y pensar en matemáticas, que pocos estudiantes logran evitar sin sobresaltos. Varios estudios muestran que el estudiante con frecuencia se enfrenta a las nuevas demandas tratando de memorizar definiciones y demostraciones sin apropiarse de las nuevas teorías y desconociendo como puede aprovechar las nuevas formas de pensar matemáticamente. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Monografía 2023-05-18T20:22:36Z 2023-05-18T20:22:36Z 2018-02-14 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8022 Álvarez, C. (1999). La Escuela en la Vida. Editorial Pueblo y Educación, La Habana Ames, C. (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of educational psychology Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational studies in mathematics. p. 215 – 241. Artigue, M. (2004). Le défi de la transition secondaire/supérieur ¿que peuvent nous apporter les recherches didactiques et les innovations développées dans ce domaine?. Trabajo presentado en el primer congreso franco – canadiense de Ciencias Matemáticas, Toulouse, Francia. Artigue, M., Batanero, C., y P. Kent (2007). Mathematics thinking and learning at post – secondary level. Second handbook of research on mathematics teaching and learning, Greenwich, Connecticut, Information Age Publishing. p. 1011 – 1049. Barrera, F. y Reyes, A. (2009). Learning mathematics with understanding. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol. 2, No. 3. Barwise, J. y Etchemendy, J. (1991). Visual information and valid reasoning. Visualization in teaching and learning mathematics. Mathematical Association of America, Washington. p. 9 – 24. Bergeron, J. y Herscovics, N. (1990). Psychological aspects of learning early arithmetic. Mathematics and cognition: A research synthesis by the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Cambridge University Press. Cambridge, England Bernard, L. (2012). Articulation issues: high school to college mathematics. Arkansas: Universidad de Arkansas. Recuperado el 18 marzo de 2014 en el URL: http://www2.kenyon.edu/Depts/Math/schumacherc/public_html/Professional/CUPM/2015Guide/Artic ulationFinal.pdf Biehler, R., Fischer, P., Hochmuth, R., & Wassong, T. (2011). Designing and evaluating blended learning bridging courses in mathematics. In Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. p. 1971 – 1980. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Matemáticas - Enseñanza 510 Mathematics - Teaching Peña Moreno, Renne Andrés Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos |
title | Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos |
title_full | Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos |
title_fullStr | Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos |
title_full_unstemmed | Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos |
title_short | Transición de la matemática de la escuela secundaria a la de la universidad a través del énfasis en la solución de problemas matemáticos |
title_sort | transicion de la matematica de la escuela secundaria a la de la universidad a traves del enfasis en la solucion de problemas matematicos |
topic | Matemáticas - Enseñanza 510 Mathematics - Teaching |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8022 |
work_keys_str_mv | AT penamorenorenneandres transiciondelamatematicadelaescuelasecundariaaladelauniversidadatravesdelenfasisenlasoluciondeproblemasmatematicos |