Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica

In this project, the importance of semiotics in the creation and production process for the industrial designer was explored and determined, through the relationship of the predominant semiotic elements (beliefs, interpretations, signs and symbolisms) and representative materials of the Muisca cultu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bejarano Mora, Juan Sebastian
Other Authors: Ortiz Cardenas, Bibiana Andrea
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7682
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647616086802432
author Bejarano Mora, Juan Sebastian
author2 Ortiz Cardenas, Bibiana Andrea
author_facet Ortiz Cardenas, Bibiana Andrea
Bejarano Mora, Juan Sebastian
author_sort Bejarano Mora, Juan Sebastian
collection DSpace
description In this project, the importance of semiotics in the creation and production process for the industrial designer was explored and determined, through the relationship of the predominant semiotic elements (beliefs, interpretations, signs and symbolisms) and representative materials of the Muisca culture ( goldsmith crafts) according to a theoretical and historical journey.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-7682
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-76822024-10-09T22:57:37Z Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica Bejarano Mora, Juan Sebastian Ortiz Cardenas, Bibiana Andrea Identificacion Lenguaje Formal Orfebre Muisca Semiotica Identification Formal Language Goldsmith Muisca Semiotics In this project, the importance of semiotics in the creation and production process for the industrial designer was explored and determined, through the relationship of the predominant semiotic elements (beliefs, interpretations, signs and symbolisms) and representative materials of the Muisca culture ( goldsmith crafts) according to a theoretical and historical journey. En este proyecto se exploró y se determinó la importancia de la semiótica en el proceso de creación y producción para el diseñador industrial, mediante la relación de los elementos semióticos (creencias, interpretaciones, signos y simbolismos) predominantes y materiales representativos de la cultura muisca (artesanías orfebres) de acuerdo a un recorrido teórico e histórico. Diseñador(a) Industrial Pregrado Presencial Monografía 2023-02-23T19:22:45Z 2023-02-23T19:22:45Z 2022-11-23 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7682 10, R. c. (12 de 12 de 2020). Cultura10. Obtenido de Cultura10: https://www.cultura10.org/muisca/orfebreria/ Beuchot, M. (2004). La semiótica: Teorías del signo y el lenguaje en la historia. Mexico: Fondo de Cultura Economica. Buitrago, J. C. (2010). Análisis morfológicos de instrumentos muiscales prehispánicos: silbatos, ocarinas y trompetas en arcilla pertenecientes a cultura tuza y tumaco-la tolita. ICONOFACTO, 40-56 Caldera, L. A. (2008). Concepción Sagrada de la Naturaleza en la Mítica Muisca. Revista de las ciencias del espíritu, vol. L, núm. 149, 151-176. Camacho, P. J. (2012). El alma colombiana. Idiosincrasia e identidades culturales en Colombia. Hallazgos, 119-141. Cantú, M. A. (2003). El Objeto Ordinario: Una Aproximación Semiótica al Diseño Industrial. Leon. Cuanalo, J. M., & Jiménez C Cuanalo, J. M., & Jiménez Cuanalo, J. M. (2017). Curso de Semiología, para artistas y diseñadores. Mexico: Zona Límite. Euribe, Z. M. (2008). Introduction to the semiotic of precolumbian andean design. Texas: Ediciones Asociacion de Investigacion y Communicacion Cultural Amaru Wayra. Guerri, C. F. (21 de Agosto de 2015). Nonágono Semiótico, por qué, para qué, para quién. Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. Hjelm, S. I. (2002). Semiotics in product design. Stockhom: CID, Centre for User Oriented IT Design instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Diseño Industrial Facultad de Artes Bogotá - Circunvalar
spellingShingle Identificacion
Lenguaje Formal
Orfebre
Muisca
Semiotica
Identification
Formal Language
Goldsmith
Muisca
Semiotics
Bejarano Mora, Juan Sebastian
Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica
title Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica
title_full Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica
title_fullStr Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica
title_full_unstemmed Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica
title_short Identificación del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a través de la semiótica
title_sort identificacion del lenguaje formal de la cultura material orfebre muisca a traves de la semiotica
topic Identificacion
Lenguaje Formal
Orfebre
Muisca
Semiotica
Identification
Formal Language
Goldsmith
Muisca
Semiotics
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7682
work_keys_str_mv AT bejaranomorajuansebastian identificaciondellenguajeformaldelaculturamaterialorfebremuiscaatravesdelasemiotica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros