Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.

The author of this study set himself the general objective of describing the level of school bullying in adolescents between 13-15 years of age at the Remedios Catalina Amaya Institution of the Special and Cultural Tourist District of Riohacha. For this, it was necessary to implement a quantitative...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rodríguez Villadiego, José Luis
Other Authors: Pulido, Edgar Guillermo
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7674
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648073888792576
author Rodríguez Villadiego, José Luis
author2 Pulido, Edgar Guillermo
author_facet Pulido, Edgar Guillermo
Rodríguez Villadiego, José Luis
author_sort Rodríguez Villadiego, José Luis
collection DSpace
description The author of this study set himself the general objective of describing the level of school bullying in adolescents between 13-15 years of age at the Remedios Catalina Amaya Institution of the Special and Cultural Tourist District of Riohacha. For this, it was necessary to implement a quantitative methodology, seeking to measure the objectives in a quantifiable way, likewise, there was a non-experimental and cross-sectional design; Regarding the population, 76 students of the educational institution participated in the study, whose ages ranged between 13 and 15 years of age; Taking into account that the participants were minors, the author requested the signing of an informed consent signed by their parents or guardians; the instrument used to achieve the objectives was the CIE-A School Bullying Questionnaire by Cuevas (2010).
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-7674
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-76742024-10-09T23:10:53Z Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha. Rodríguez Villadiego, José Luis Pulido, Edgar Guillermo Acoso, Intimidación Victimización Sintomatología Intimidation Harassment Victimization The author of this study set himself the general objective of describing the level of school bullying in adolescents between 13-15 years of age at the Remedios Catalina Amaya Institution of the Special and Cultural Tourist District of Riohacha. For this, it was necessary to implement a quantitative methodology, seeking to measure the objectives in a quantifiable way, likewise, there was a non-experimental and cross-sectional design; Regarding the population, 76 students of the educational institution participated in the study, whose ages ranged between 13 and 15 years of age; Taking into account that the participants were minors, the author requested the signing of an informed consent signed by their parents or guardians; the instrument used to achieve the objectives was the CIE-A School Bullying Questionnaire by Cuevas (2010). El autor del presente estudio se planteo como objetivo general Describir el nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de la Institución Remedios Catalina Amaya del Distrito Turístico Especial y Cultural de Riohacha. Para ello fue necesario implementar una metodología de tipo cuantitativo, buscando medir los objetivos de manera cuantificable, así mismo, se contó con un diseño no experimental y de corte transversal; en cuanto a la población, participaron del estudio 76 estudiantes de la institución educativa, cuyas edades oscilaban entre los 13 y 15 años de edad; teniendo en cuenta que los participantes eran menores de edad, el autor solicito la firma de un consentimiento informado firmado por sus padres o acudientes; el instrumento utilizado para alcanzar los objetivos fue el Cuestionario de Intimidación Escolar CIEA de Cuevas (2010). Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2023-02-23T16:27:14Z 2023-02-23T16:27:14Z 2022-11-24 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7674 Álvarez, Cárdenas; Frías, Villamizar. (2017) Actitudes hacia la violencia social entre iguales y su relación con variables sociodemográficas en tres grupos de estudiantes de secundaria de la ciudad de Bucaramanga. Universidad Autónoma de Bucaramanga. Bucaramanga, Colombia. Arias, F. (2016). El proyecto de investigación (6ta Edición, Vol. 2). Episteme Avilés, J.M. (2016). Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela. Salamanca: Amarú Ediciones. Cárdenas, Y. (2019). Agresividad escolar en entornos rural y urbano. Universidad Sergio Arboleda, Bogotá D.C., Colombia. Chaux, E. (2012). Educación convivencia y agresión escolar. Bogotá D.C., Colombia.: Prisa Ediciones. Cuevas, M. C. (2010). Efectos de la exposición a violencia en niños: implicaciones para la investigación, la práctica y la política. Cátedra Mercedes Rodrigo. Universidad Javeriana Cali y Asociación Colombiana de Facultades de Psicología. Ascofapsi, Cali. Bustamante, A., Castellanos, M., Jiménez, M., Nieto A.M., Rodríguez, G.I., Blair, R., Molano, A., Ramos, C. & Velásquez, A.M. (2007). Aulas en Paz: Estrategias pedagógicas (en revisión). García-Piña,, Corina Araceli, & Posadas-Pedraza, Sandra. (2018). Acoso escolar: de lo tradicional a un enfoque integral. Acta pediátrica de México, 39(2), 190- 201. https://doi.org/10.18233/apm39no2pp190-2011579 Gómez, P. (2013). Sistema Nacional de Convivencia Escolar. Bogotá D.C., Colombia.: Magisterio. Hernández, R; Fernández, C & Baptista, M. (2014). Metodología de Investigación. México. Editorial MC Graw Hill Education, 6ta edición. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Riohacha (La Guajira,Colombia) Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha
spellingShingle Acoso,
Intimidación
Victimización
Sintomatología
Intimidation
Harassment
Victimization
Rodríguez Villadiego, José Luis
Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.
title Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.
title_full Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.
title_fullStr Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.
title_full_unstemmed Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.
title_short Nivel de intimidación escolar en adolescentes entre 13- 15 años de una Institución Educativa de Riohacha.
title_sort nivel de intimidacion escolar en adolescentes entre 13 15 anos de una institucion educativa de riohacha
topic Acoso,
Intimidación
Victimización
Sintomatología
Intimidation
Harassment
Victimization
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7674
work_keys_str_mv AT rodriguezvilladiegojoseluis niveldeintimidacionescolarenadolescentesentre1315anosdeunainstitucioneducativaderiohacha
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros