El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe

This document collects the crossed/parallel stories about the life story of the teacher Marlio Cortés Gómez, as a product of a qualitative research approach and with a descriptive/explanatory methodology for which information was collected through interviews and documents that are supported by photo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Cortés Gómez, Marlio
Other Authors: Arenas Vanegas, Astrid Carolina
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2022
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7195
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647347258130432
author Cortés Gómez, Marlio
author2 Arenas Vanegas, Astrid Carolina
author_facet Arenas Vanegas, Astrid Carolina
Cortés Gómez, Marlio
author_sort Cortés Gómez, Marlio
collection DSpace
description This document collects the crossed/parallel stories about the life story of the teacher Marlio Cortés Gómez, as a product of a qualitative research approach and with a descriptive/explanatory methodology for which information was collected through interviews and documents that are supported by photos, documents, press clippings, certifications and stories. Based on the collection of information of family members, dance colleagues, bosses, teachers and former students of teacher Marlio Cortés Gómez, were taken as the universe of the investigation. The investigation of the life history of the teacher Marlio Cortés Gómez, exposes through a timeline that crosses and points out the most significant experiences of the teacher's career, as a self-taught teacher, teacher trainer and artistic and cultural manager of Afro Caribbean dance and music
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-7195
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2022
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-71952024-10-09T22:50:11Z El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe Cortés Gómez, Marlio Arenas Vanegas, Astrid Carolina Autodidacta gestor creador formación cultura danza música caribe Self-taught manager creator training culture dance music caribbean This document collects the crossed/parallel stories about the life story of the teacher Marlio Cortés Gómez, as a product of a qualitative research approach and with a descriptive/explanatory methodology for which information was collected through interviews and documents that are supported by photos, documents, press clippings, certifications and stories. Based on the collection of information of family members, dance colleagues, bosses, teachers and former students of teacher Marlio Cortés Gómez, were taken as the universe of the investigation. The investigation of the life history of the teacher Marlio Cortés Gómez, exposes through a timeline that crosses and points out the most significant experiences of the teacher's career, as a self-taught teacher, teacher trainer and artistic and cultural manager of Afro Caribbean dance and music El presente documento recoge los relatos cruzados/paralelos de la historia de vida del maestro Marlio Cortés Gómez como producto de una investigación de enfoque cualitativo y empleando una metodología descriptiva/explicativa, para la cual se recaudó información a través de entrevistas y documentos, que se soportan en fotos, recortes de prensa, certificaciones y relatos. En función de la recolección de la información, se tuvo como universo de la investigación a familiares, colegas de la danza, jefes, maestros y estudiantes del maestro Marlio. La investigación de historia de vida del maestro Marlio Cortés Gómez, expone a través de una línea de tiempo que cruza y apuntala las experiencias más significativas, su trasegar como autodidacta, maestro formador y gestor artístico y cultural de la danza y la música afrocaribe. Licenciado(a) en Artes Escénicas Pregrado Presencial Monografía 2022-11-03T16:22:40Z 2022-11-03T16:22:40Z 2022-06-06 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7195 Arias, B. (2017). Historia de vida del maestro rural Alejo García: vocación, aptitudes y valores [Tesis de Doctorado, Universidad de Málaga]. Repositorio institucional https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/15319/TD_ARIAS_GOMEZ_Barbar a_Cristina.pdf?sequence=1 Arroyo, Á. (1988). En Barranquilla me quedo [Canción]. En La verdad de Joe Arroyo: el original. Discos Fuentes. Bertaux, D. (1993). De la perspectiva de la historia de vida a la transformación de la práctica sociológica. En J. Marinas y C. Santamarina (eds.), La historia oral: métodos y experiencias (pp. 19-34). Debate. Calderón, L. (2011). El diseño metodológico [presentación aula virtual, Universidad de La Costa]. https://eduvirtual.cuc.edu.co/moodle/pluginfile.php/258462/mod_resource/content/1/DIS E%C3%91O_METODOLOGICO-CALDERON.pdf Castañeda, F. (2021). De la premonición a la acción. Aportes del maestro Francisco Emerson Castañeda Ramírez al proyecto cultural de la Universidad del Valle en la consolidación del grupo de música y danza folclórica “Carmen López” en el periodo comprendido entre 1984 y el 2021 [Tesis de grado, Universidad Antonio Nariño]. Repositorio institucional. Pacheco, C. (2021). El ímpetu de la primavera y la sonrisa del otoño [Tesis de grado, Universidad Antonio Nariño]. Repositorio institucional. http://repositorio.uan.edu.co/bitstream/123456789/6433/3/2022_CristianRafaelPachecoA rrieta.pdf Rodríguez, T. (2019). ‘Hágalo usted mismo’. El autodidactismo como alternativa para la generación de capacidades sociales. Revista Academia XXII, 10(19), 115-132. http://132.248.43.175/?p=7572 Romero, M. (2010). Un espacio para pensar la educación artística desde el aula. Experiencia en la Licenciatura en Artes Escénicas de la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 52(2), 1-7. https://rieoei.org/RIE/article/view/1802 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Colombia(Bogotá,Dc) Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Artes Escénicas Facultad de Educación Bogotá - Ibérica
spellingShingle Autodidacta
gestor
creador
formación
cultura
danza
música
caribe
Self-taught
manager
creator
training
culture
dance
music
caribbean
Cortés Gómez, Marlio
El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe
title El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe
title_full El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe
title_fullStr El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe
title_full_unstemmed El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe
title_short El cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta, maestro y gestor de la danza y la música Afrocaribe
title_sort el cachaco baila memoria reflexiva de un autodidacta maestro y gestor de la danza y la musica afrocaribe
topic Autodidacta
gestor
creador
formación
cultura
danza
música
caribe
Self-taught
manager
creator
training
culture
dance
music
caribbean
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7195
work_keys_str_mv AT cortesgomezmarlio elcachacobailamemoriareflexivadeunautodidactamaestroygestordeladanzaylamusicaafrocaribe
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros