¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5°
This degree project shows the need and importance of improving the levels of reading comprehension and reflection in students from the primary years at school. This project stems from my pedagogical practices at the Liceo Femenino Mercedes Nariño, in which the girls prepare themselves in the first h...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7194 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812648114159353856 |
---|---|
author | Serpa Argote, Loren Dayana |
author2 | Castro Robles, Yury Andrea |
author_facet | Castro Robles, Yury Andrea Serpa Argote, Loren Dayana |
author_sort | Serpa Argote, Loren Dayana |
collection | DSpace |
description | This degree project shows the need and importance of improving the levels of reading comprehension and reflection in students from the primary years at school. This project stems from my pedagogical practices at the Liceo Femenino Mercedes Nariño, in which the girls prepare themselves in the first half of the year to present the saber 5th tests, during these practices the need arose to create a teaching material that not only to train the girls for these tests but also to strengthen certain skills that the girls need to continue with their school years, since shortcomings were evident in the reading processes carried out by the girls, reading processes that do not allow the girls show good results in the tests knowing 5th and that in addition to this they do not allow them to enjoy doing different types of reading throughout the school. For this reason, that said, in response to the need mentioned above, this document is presented that first theorizes the importance of reading comprehension and reflection in the school years and secondly shows the material that allows the strengthening of comprehension and reflection. reader, a booklet has been designed, whose purpose is to enhance skills in the reading process. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-7194 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-71942024-10-09T23:12:54Z ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° Serpa Argote, Loren Dayana Castro Robles, Yury Andrea Lectura comprensión reflexión enseñanza Reading understanding reflection teaching This degree project shows the need and importance of improving the levels of reading comprehension and reflection in students from the primary years at school. This project stems from my pedagogical practices at the Liceo Femenino Mercedes Nariño, in which the girls prepare themselves in the first half of the year to present the saber 5th tests, during these practices the need arose to create a teaching material that not only to train the girls for these tests but also to strengthen certain skills that the girls need to continue with their school years, since shortcomings were evident in the reading processes carried out by the girls, reading processes that do not allow the girls show good results in the tests knowing 5th and that in addition to this they do not allow them to enjoy doing different types of reading throughout the school. For this reason, that said, in response to the need mentioned above, this document is presented that first theorizes the importance of reading comprehension and reflection in the school years and secondly shows the material that allows the strengthening of comprehension and reflection. reader, a booklet has been designed, whose purpose is to enhance skills in the reading process. El presente proyecto de grado muestra la necesidad e importancia de trabajar para fortalecer los niveles de comprensión lectora en los estudiantes de primaria, especialmente en los de grado 5. Este proyecto nace de mis prácticas pedagógicas en el colegio Liceo Femenino Mercedes Nariño, en el cual las niñas se preparan en la primera mitad del año para presentar las pruebas saber 5. Durante estas prácticas se dio la necesidad de crear un material de enseñanza que no solo entrene a las niñas para estas pruebas, sino que también fortalezca ciertas habilidades que las niñas necesitan para continuar con sus años de escuela, esto debido a que se evidenciaron falencias en los procesos de lectura que realizan las niñas, lo que incide en sus procesos académicos. Es por esto que, como respuesta a la necesidad de fortalecer los procesos de comprensión lectora, se presenta este documento, que en primer lugar teoriza la importancia que tiene la comprensión y reflexión lectora en los años de escuela y en segunda instancia, muestra el material que contribuye al fortalecimiento de la comprensión y reflexión lectora, cuyo propósito es potenciar habilidades en el proceso de lectura. Licenciado(a) en Español e Inglés Pregrado Presencial Monografía 2022-11-03T16:15:52Z 2022-11-03T16:15:52Z 2022-06-03 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7194 Estándares Básicos de competencia (2006). Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Referentes-decalidad/340021:Estandares-Basicos-de-competencia Derechos básicos de aprendizaje (2015). Recuperado de: https://industrial.edu.co/pdf/dba-de-1-11.pdf Guía de orientación grado 5.º (2021). Recuperado de: https://www.icfes.gov.co/documents Encuesta nacional de lectura (ENLEC) (2017). Recuperado de: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/cultura/encuesta-nacional-de-lectura-enlec Burbano (2018). Estrategias de comprensión lectora: experiencia en educación primaria. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/356/35656002009/html/ García (1978) y Carvajal (1994). El proceso de enseñanza aprendizaje de la lengua materna: la comprensión lectora en los estudiantes de la enseñanza básica primaria. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000500310 Pérez Abril (2013). Estudiantes colombianos: ¿dos décadas rajándose en comprensión lectora? Recuperado de: https://www.javeriana.edu.co/blogs/perezr/files/articulo-mauricioperezabril-revistajaveriana-feberero-2013.pdf López y Arciniegas (2004). La enseñanza de estrategias metacognitivas para el mejoramiento de la comprensión lectora. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/801/80111899010.pdf López y Palomino (2011). Comprensión lectora y rendimiento escolar: una ruta para mejorar la comunicación. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4498/449845038003.pdf Solé (1992). Estrategias de lectura. Recuperado de: https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-e strategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf Smith (1997). Estrategias de comprensión lectora: experiencia en educación primaria. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/356/35656002009/html/ instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Español e Inglés Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Lectura comprensión reflexión enseñanza Reading understanding reflection teaching Serpa Argote, Loren Dayana ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° |
title | ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° |
title_full | ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° |
title_fullStr | ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° |
title_full_unstemmed | ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° |
title_short | ¡Qué divertido es leer! Material de enseñanza para fortalecer la competencia de comprensión lectora en estudiantes de grado 5° |
title_sort | que divertido es leer material de ensenanza para fortalecer la competencia de comprension lectora en estudiantes de grado 5° |
topic | Lectura comprensión reflexión enseñanza Reading understanding reflection teaching |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7194 |
work_keys_str_mv | AT serpaargotelorendayana quedivertidoesleermaterialdeensenanzaparafortalecerlacompetenciadecomprensionlectoraenestudiantesdegrado5 |