Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria

This research monograph is made from a pedagogical research project, based on a socio-critical paradigm, with a qualitative research methodology focused on home-in-house education, which is what allowed me to approach education in search of identity strengthening. of the participants, mostly Afro-de...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Palacios Zapata, Ayda Vanessa
Other Authors: Castañeda, Óscar Castañeda
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2022
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7119
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648177886560256
author Palacios Zapata, Ayda Vanessa
author2 Castañeda, Óscar Castañeda
author_facet Castañeda, Óscar Castañeda
Palacios Zapata, Ayda Vanessa
author_sort Palacios Zapata, Ayda Vanessa
collection DSpace
description This research monograph is made from a pedagogical research project, based on a socio-critical paradigm, with a qualitative research methodology focused on home-in-house education, which is what allowed me to approach education in search of identity strengthening. of the participants, mostly Afro-descendants, since I as a person identify myself as Afro-descendants, thus in response to my identity, seeking to contribute to the search for the identity of the project participants, showing the threads that led me to find identity frameworks that colonization has tried to erase in its constant struggle to make us believe that we are all mestizos and have no identity beyond the independence wars, with this I resorted to representational shows such as poetry, music, dance, musical instruments and Afro philosophy and theoretical thought, born from the African diaspora.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-7119
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2022
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-71192024-10-09T23:14:38Z Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria Palacios Zapata, Ayda Vanessa Castañeda, Óscar Castañeda Decolonialidad Identidad Comunidades afrodescendientes Decoloniality identity Afro-descendant communities This research monograph is made from a pedagogical research project, based on a socio-critical paradigm, with a qualitative research methodology focused on home-in-house education, which is what allowed me to approach education in search of identity strengthening. of the participants, mostly Afro-descendants, since I as a person identify myself as Afro-descendants, thus in response to my identity, seeking to contribute to the search for the identity of the project participants, showing the threads that led me to find identity frameworks that colonization has tried to erase in its constant struggle to make us believe that we are all mestizos and have no identity beyond the independence wars, with this I resorted to representational shows such as poetry, music, dance, musical instruments and Afro philosophy and theoretical thought, born from the African diaspora. La presente monografía de investigación está elaborada a partir de un proyecto pedagógico investigativo, basado en un paradigma socio-crítico, con una metodología de investigación cualitativa enfocada en una educación casa adentro, la cual es la que me permitió acercarme a una educación en búsqueda del fortalecimiento identitario de los participantes, en su mayoría afrodecendientes, ya que yo como persona me identifico como afrodecendiente, así en respuesta a mí que hacer identirario, buscando aportar a la búsqueda de identidad de los participantes del proyecto, mostrando los hilos conductores que me llevaron a mi encontrar entramados identitarios que la colonización ha intentado borrar en su constante lucha por hacernos creer que todos somos mestizos y no tenemos identidad más allá de las guerras independentistas, con esto recurrí a muestras representacionales, tales como la poesía, la música, la danza, los instrumentos musicales y la filosofía y pensamiento teórico afro, nacido de la diáspora africana. Licenciado(a) en Ciencias Sociales Pregrado Presencial Monografía 2022-10-13T15:36:45Z 2022-10-13T15:36:45Z 2022-07-26 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7119 Botero, Carlos Alberto, “El Chocó Biogeográfico, un tesoro de la naturaleza”. MAGAZÍN DEL MEDIO RURAL INDUSTRIAL AMBIENTAL Y MINERO. Emilio, D. (1979). Educación y sociología. Edit. Linotip, Bogotá. En Ciencias, E. B. D. C. (2004). Naturales y Ciencias Sociales. Ministerio de Educación Nacional República de Colombia. Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas (Vol. 55). Ediciones Akal. (Apartados “El negro y el lenguaje” y “La mujer de color”) Garcia, Juan. Territorios, territorialidad y desterritorialización. Un ejercicio pedagógico para reflexionar sobre los territorios ancestrales. Quito: Fundación Altropico, 2010. Ghiso, A. (1999). Acercamientos: el taller en procesos de investigación interactivos. Estudios sobre las culturas contemporáneas, (9). Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. https://www.quibdochoco.gov.co/Institucional/Paginas/Informacion-del-Municipio.as px (página alcaldía del chocó) Informe primera rendición de cuentas de la administración municipal a la ciudadanía, dirección de comunicaciones alcaldía de Quibdó. Martínez, S. (2000). ¿Cómo trabajar un proyecto de aula. Nodos y Nudos, 2(8), 16. Morales Gómez, Jorge. 1990. Al parecer los primeros en asentarse en el Chocó biogeográfico fueron de la nacionalidad cueva absorbida por los tules, mal llamados kunas, de los que básicamente se conoce solo su lengua: Cueva (Romoli,1987) Nasner, B. M. E. (2009). Recrear la espiritualidad ancestral a través de la danza y la música como formas de educación propia. Revista Educación y Pedagogía, (49). instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Colombia(Bogotá D.C) Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Ciencias Sociales Facultad de Educación Bogotá - Sur
spellingShingle Decolonialidad
Identidad
Comunidades afrodescendientes
Decoloniality
identity
Afro-descendant communities
Palacios Zapata, Ayda Vanessa
Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria
title Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria
title_full Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria
title_fullStr Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria
title_full_unstemmed Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria
title_short Proyecto investigativo apropio mis raíces, ancestralidad en la memoria
title_sort proyecto investigativo apropio mis raices ancestralidad en la memoria
topic Decolonialidad
Identidad
Comunidades afrodescendientes
Decoloniality
identity
Afro-descendant communities
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7119
work_keys_str_mv AT palacioszapataaydavanessa proyectoinvestigativoapropiomisraicesancestralidadenlamemoria
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros