Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico

This document exalts the artistic and plastic contributions of the troupe called “Selva Africana” from Galapa Atlántico, whose origin goes back to an artisanal exercise that over the years have been developing esthetics and creative dynamics, making the community become an important part of the cele...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ortega Benavides, Ana Marcela
Other Authors: Guzmán Urrego, Edwin Armando
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2022
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6439
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812646829865566208
author Ortega Benavides, Ana Marcela
author2 Guzmán Urrego, Edwin Armando
author_facet Guzmán Urrego, Edwin Armando
Ortega Benavides, Ana Marcela
author_sort Ortega Benavides, Ana Marcela
collection DSpace
description This document exalts the artistic and plastic contributions of the troupe called “Selva Africana” from Galapa Atlántico, whose origin goes back to an artisanal exercise that over the years have been developing esthetics and creative dynamics, making the community become an important part of the celebrations of the Barranquilla Carnival, and making visible the Galapa municipality. Form other side, this presents the geographic, social, and cultural context of Galapa with the purpose of safeguard and reproduce their artistic and creative practices through processes of teaching-learning
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-6439
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2022
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-64392024-10-09T22:34:45Z Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico Ortega Benavides, Ana Marcela Guzmán Urrego, Edwin Armando Comparsa Carnaval Galapa Vestuario Maquillaje 792 Troupe Carnival Galapa Dressing Makeup This document exalts the artistic and plastic contributions of the troupe called “Selva Africana” from Galapa Atlántico, whose origin goes back to an artisanal exercise that over the years have been developing esthetics and creative dynamics, making the community become an important part of the celebrations of the Barranquilla Carnival, and making visible the Galapa municipality. Form other side, this presents the geographic, social, and cultural context of Galapa with the purpose of safeguard and reproduce their artistic and creative practices through processes of teaching-learning Este documento exalta los aportes artísticos y plásticos de la comparsa Selva Africana de Galapa-Atlántico, cuyo origen se remonta a un ejercicio artesanal que con el paso de los años empieza a desarrollar dinámicas creativas y estéticas, logrando que la comunidad se vincule a la comparsa dentro del marco de las celebraciones del Carnaval de Barranquilla visibilizando el municipio. Por otro lado, presenta el contexto social, cultural y geográfico del municipio de Galapa con el propósito de salvaguardar y reproducir sus prácticas artísticas y creativas mediante procesos de enseñanza aprendizaje Licenciado(a) en Artes Escénicas Pregrado Presencial Monografía 2022-05-04T17:11:47Z 2022-05-04T17:11:47Z 2021-11-30 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6439 Alcaldía de Galapa. (s.f.). Obtenido de Alcaldía de GALAPA progreso para todos: http://www.galapa-atlantico.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspx Alonso, J. S., & Labarrera, R. B. (2017). CARNAVAL DE BARRANQUILLA. PATRIMONIO MUSICAL Y DANZARIO DEL CARIBE COLOMBIANO. Barranquilla: Universidad Simón Bolívar. Obtenido de https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/2109/Librcarnbarq..pdf?se quence=1&isAllowed=y Artesanías de Colombia. (2021). Colombia Artesanal: Máscaras del Carnaval. Obtenido de Artesanías de Colombia: https://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/C_sector/colombia-artesanal-mascarasdel-carnaval_11568 BARROS, J. (22 de 12 de 2020). ENTREVISTA JESÚS BARROS MÚSICO ARTESANO. (A. M. BENAVIDES, Entrevistador) Buelvas, A. M. (2013). La Fiesta en el Caribe colombiano: El Carnaval de Barranquilla. En F. C. Barranquilla, Pensar en Carnaval, Memorias del Primer Encuentro Internacional de Carnavales (pág. 224). Barranquilla. Obtenido de https://issuu.com/carlosalbertob/docs/memorias_pensar_en_carnaval Buelvas, M. (2006). La fiesta contemporánea. En É. J. S, & E. Cunin, Fiestas y carnavales en Colombia. La puesta en escena de las identidades (pág. 240). Medellín: La Carreta Editores; Universidad de Cartagena; Institut de Recherche pour le développemenr.C. M. (2009). EL CONCEPTO DE COMUNIDAD DESDE EL PUNTO DE VISTA SOCIOHISTÓRICO-CULTURAL Y LINGÜÍSTICO. Ciencia en su PC, 12-21. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1813/181321553002.pdf C. M. (2009). EL CONCEPTO DE COMUNIDAD DESDE EL PUNTO DE VISTA SOCIOHISTÓRICO-CULTURAL Y LINGÜÍSTICO. Ciencia en su PC, 12-21. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1813/181321553002.pdf Cabrera Peña, E. F., & Quintero Acosta, D. V. (03 de 08 de 2007). Carnaval de Barranquilla como escenario de movilización social, reconocimiento, igualdad e imaginarios sociales. Obtenido de http://hdl.handle.net/10584/2115 Cabrera, O. (28 de 12 de 2020). ENTREVISTA OREAN CABRERA BAILARINA COMPARSA. (A. M. Benavides, Entrevistador) Camelo Gómez, M. S. (2020). Universidad de Cadíz. Obtenido de http://hdl.handle.net/10498/24871 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Artes Escénicas Facultad de Educación Bogotá - Ibérica
spellingShingle Comparsa
Carnaval
Galapa
Vestuario
Maquillaje
792
Troupe
Carnival
Galapa
Dressing
Makeup
Ortega Benavides, Ana Marcela
Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico
title Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico
title_full Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico
title_fullStr Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico
title_full_unstemmed Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico
title_short Del taller artesanal a la Comparsa Selva Africana: Diálogos con la familia Llanos de Galapa-Atlántico
title_sort del taller artesanal a la comparsa selva africana dialogos con la familia llanos de galapa atlantico
topic Comparsa
Carnaval
Galapa
Vestuario
Maquillaje
792
Troupe
Carnival
Galapa
Dressing
Makeup
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6439
work_keys_str_mv AT ortegabenavidesanamarcela deltallerartesanalalacomparsaselvaafricanadialogosconlafamiliallanosdegalapaatlantico
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros