Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down
This project was designed as a didactic strategy for teaching and learning the body and ecosystem recognition. It focuses on living environment approach that surrounds children with Down syndrome, to allow them to be part of a meaningful virtual educational process. The main objective is to design a...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6437 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812648655737323520 |
---|---|
author | Ramírez Ibáñez, Diana Karina |
author2 | Acosta León., Rosa Delia |
author_facet | Acosta León., Rosa Delia Ramírez Ibáñez, Diana Karina |
author_sort | Ramírez Ibáñez, Diana Karina |
collection | DSpace |
description | This project was designed as a didactic strategy for teaching and learning the body and ecosystem recognition. It focuses on living environment approach that surrounds children with Down syndrome, to allow them to be part of a meaningful virtual educational process. The main objective is to design a virtual didactic material for children with Down syndrome, which helps to strengthen their knowledge around biology. The Pandemic has caused many children left school because they do not have enough technological resources, and teachers do not have virtual tools to be able to support them from the virtuality. It is important to renew the pedagogical practices, for this purpose an interactive digital booklet is designed that allows the child, teachers, and family members to continue with the learning process, helping to strengthen meaningful learning in the biology area. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-6437 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-64372024-10-09T23:28:42Z Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down Ramírez Ibáñez, Diana Karina Acosta León., Rosa Delia Educación Inclusión Herramientas virtuales Ecosistema Cuerpo humano Síndrome de Down 540 Education Inclusion Virtual tools Ecosystem Human body Down syndrome This project was designed as a didactic strategy for teaching and learning the body and ecosystem recognition. It focuses on living environment approach that surrounds children with Down syndrome, to allow them to be part of a meaningful virtual educational process. The main objective is to design a virtual didactic material for children with Down syndrome, which helps to strengthen their knowledge around biology. The Pandemic has caused many children left school because they do not have enough technological resources, and teachers do not have virtual tools to be able to support them from the virtuality. It is important to renew the pedagogical practices, for this purpose an interactive digital booklet is designed that allows the child, teachers, and family members to continue with the learning process, helping to strengthen meaningful learning in the biology area. El trabajo de grado se diseñó como una estrategia didáctica para la enseñanza y el aprendizaje del reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, realizando un acercamiento al entorno vivo que rodea a los niños con Síndrome de Down, con el propósito de permitirles hacer parte de un proceso educativo virtual significativo. El objetivo principal es diseñar un material didáctico virtual para niños con síndrome de Down, el cual ayude a fortalecer los conocimientos frente al área de biología. La Pandemia generó que muchos niños se quedaran sin estudiar porque no se tiene los recursos tecnológicos necesarios, y los profesores no cuentan con herramientas para poder ejercer su labor desde la virtualidad. Ante esta necesidad, es importante renovar las prácticas pedagógicas, para ello se diseña una cartilla digital interactiva que permita al niño, docentes y familiares, continuar con el proceso de aprendizaje, ayudando a fortalecer los aprendizajes significativos en el área de biología. Licenciado(a) en Química y Educación Ambiental Pregrado Presencial Monografía 2022-05-03T22:31:21Z 2022-05-03T22:31:21Z 2021-11-24 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6437 Avella, N. (2003). PAPER ENGINEERING: 3D DESING TECHNIQUES FOR A 2D MATERIAL. ROTOVISIÒN. Bonals, j., & Sanchez, C. M. (2005). La evaluaciòn Psicopedagògica. Recuperado el 07 de 10 de 2021 Booth, T., & O’Connor, S. (2012). Lessons from the Index of Inclusion: Developing learning ans participation in early. Recuperado el 10 de 10 de 2021, de http://www.migration-boell.de/ Buckley, S. (2012). EL DESARROLLO DE LOS BEBES CON SINDROME DE DOWN. DOWN 21. C.R.C. (8 de Febrero de 1994). Ley General de Educaciòn . Recuperado el 7 de Octubre de 2021 Carrillo, R. (2005). Sindrome de Down Colombia, M. d. (2020). Orientaciones para el reporte de niños, niñas y adolescentes con discapacidad en el Sistema Integrado de Matrícula (SIMAT). Colección Promover trayectorias educativas completas de niñas, niños y adolescentes con discapacidad,en el marco de la educación inclusiva y de calidad., 49-54. Cunnigham, C. (1998). EL SINDROME DE DOWN: UNA INTRODUCCIÒN PARA PADRES. 176. Feuerstein, R. (1996). La teoría de la Modificabilidad Estructural Cognitiva. educaciòn cognitiva, I. Jalo, M., & Albizù perez . (2013). Diseño de material didáctico: Un. Recuperado el 7 de 10 de 2021, de https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6280/pr.6280.pdf instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura En Química Y Educación Ambiental Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Educación Inclusión Herramientas virtuales Ecosistema Cuerpo humano Síndrome de Down 540 Education Inclusion Virtual tools Ecosystem Human body Down syndrome Ramírez Ibáñez, Diana Karina Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down |
title | Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down |
title_full | Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down |
title_fullStr | Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down |
title_full_unstemmed | Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down |
title_short | Material de enseñanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema, en los niños con síndrome de Down |
title_sort | material de ensenanza virtual sobre el reconocimiento del cuerpo y el ecosistema en los ninos con sindrome de down |
topic | Educación Inclusión Herramientas virtuales Ecosistema Cuerpo humano Síndrome de Down 540 Education Inclusion Virtual tools Ecosystem Human body Down syndrome |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6437 |
work_keys_str_mv | AT ramirezibanezdianakarina materialdeensenanzavirtualsobreelreconocimientodelcuerpoyelecosistemaenlosninosconsindromededown |