Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos.
This article presents a case study of teachers who are trained to teach in an institution of their own education, for a multicultural population with peasant, indigenous Nasa and Afro-descendant members. The objective was to investigate the training of some teachers from an educational institution o...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6431 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647855598338048 |
---|---|
author | Ramírez Bermúdez, Laura Carolina |
author2 | Angel Cuervo, Zaida Mabel |
author_facet | Angel Cuervo, Zaida Mabel Ramírez Bermúdez, Laura Carolina |
author_sort | Ramírez Bermúdez, Laura Carolina |
collection | DSpace |
description | This article presents a case study of teachers who are trained to teach in an institution of their own education, for a multicultural population with peasant, indigenous Nasa and Afro-descendant members. The objective was to investigate the training of some teachers from an educational institution of their own education to characterize their knowledge and the relationship they establish with those of the indigenous community in which the educational establishment is located. The information was collected through a semi- structured interview implemented with 10 teachers from different areas belonging to an institution of their own education located in the Nasa territory of the department of Cauca, Colombia, which was analyzed through discourse analysis. It is concluded that teacher training programs do not provide sufficient tools to exercise in contexts other than Westernones, however, the teaching experience and the context allow the interweaving of a dialogue of knowledge that enables relevant teaching processes for the model of selfeducation. and that strengthen the knowledge of the Nasa community. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-6431 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-64312024-10-09T23:03:55Z Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. Ramírez Bermúdez, Laura Carolina Angel Cuervo, Zaida Mabel Etnomatemática Etnoeducación Educación propia Pueblo indígena 510 Ethnomathematics Ethnoeducation Own education Indigenous people This article presents a case study of teachers who are trained to teach in an institution of their own education, for a multicultural population with peasant, indigenous Nasa and Afro-descendant members. The objective was to investigate the training of some teachers from an educational institution of their own education to characterize their knowledge and the relationship they establish with those of the indigenous community in which the educational establishment is located. The information was collected through a semi- structured interview implemented with 10 teachers from different areas belonging to an institution of their own education located in the Nasa territory of the department of Cauca, Colombia, which was analyzed through discourse analysis. It is concluded that teacher training programs do not provide sufficient tools to exercise in contexts other than Westernones, however, the teaching experience and the context allow the interweaving of a dialogue of knowledge that enables relevant teaching processes for the model of selfeducation. and that strengthen the knowledge of the Nasa community. Este artículo presenta un estudio de casos de profesores que se forman para enseñar en una institución de educación propia, para población multicultural con integrantes campesinos, indígenas nasa y afrodescendientes. El objetivo fue indagar por la formación de algunos maestros de una institución educativa de educación propia para caracterizar sus conocimientos y la relación que establecen con los de la comunidad indígena en la que se encuentra ubicado el establecimiento educativo. La información fue recolectada a través de una entrevista semiestructurada implementada a 10 docentes de diferentes áreas pertenecientes a una institución de educación propia ubicada en el territorio nasa del departamento del Cauca, Colombia, la cual fue analizada a través del análisis del discurso. Se concluye que los programas de formación de docentes no brindan las herramientas suficientes para ejercer en contextos distintos a los occidentales, sin embargo, la experiencia docente y el contexto permite entretejer un diálogo de saberes que posibilita procesos de enseñanza pertinentes para el modelo de educación propia y que fortalecen los saberes de la comunidad nasa. Licenciado(a) en Matemáticas Pregrado Presencial Monografía 2022-05-03T16:12:48Z 2022-05-03T16:12:48Z 2021-11-24 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6431 C,1, A. J. (2005). Aproximación Sociocultural a la Educación Matemática. Universidad del Valle, Cali, Colombia. Ávila, A. (2018). Lenguas indígenas y enseñanza de las matemáticas: la importancia de armonizar los términos. Revista Colombiana de Educación, (74), 177-195. Blanco, H; (2006). La Etnomatemática en Colombia: un programa en construcción. Boletim de Educa o Matemática, 19(26) 49-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=291221866004 Castro, E. (2004). Multiculturalismo y constitución pol tica. Bogotá : Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosof a-Universidad Libre Seccional Bogotá Constitución Pol tica de Colombia, 1991). D‟Ambrosio, U (2001). “La matemática en América central y del sur: una visión panorámica”. En: A. Lizarzaburu, y G. Zapata (eds.), Pluriculturalidad y aprendizaje de la matemática en América Latina, experiencias y desaf os. Madrid: Morata Flick, U. Introducción a la investigación cualitativa. 2. ed. Madrid: Ediciones Morata, 2004. 324p. Freudenthal, H. Revisiting Mathematics Education China Lectures. London: Kluwer Academic Publishers Dordrecht, 2002. 220p GattiA, B. A forma o dos docentes: o confronto necessário professor x academia. Cad. Pesq., S o Paulo, n.81, 1992. Gil-Pérez, D., et al. La formación del profesorado universitario de materias científicas: contra algunas ideas y comportamientos de «sentido común”. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, Zaragoza, n.12, Sept/Dic, 1991 Hurtado A. (2015) De la montaña a la metrópoli: ¿academia o cosmogonía? Revista Ímpetus, vol. 9 (2), pp. 47-55. M NEDUC (1998). Lineamientos curriculares: Matemáticas. Bogotá : Creamos Alternativas. Ruiz P. (2018) El grave problema educativo actual: ¿por qué hay cada vez menos profesores de Matemáticas? Recuperado de: https://www.xataka.com/empresas-y-economia/grave-problema-educativo-actual-que-hay-cada-vez-profesoresmatematicas#comments (agosto 6 de 2021) instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Matemáticas Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Etnomatemática Etnoeducación Educación propia Pueblo indígena 510 Ethnomathematics Ethnoeducation Own education Indigenous people Ramírez Bermúdez, Laura Carolina Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. |
title | Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. |
title_full | Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. |
title_fullStr | Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. |
title_full_unstemmed | Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. |
title_short | Cómo se preparan los docentes para actuar en educación propia. Un estudio de casos. |
title_sort | como se preparan los docentes para actuar en educacion propia un estudio de casos |
topic | Etnomatemática Etnoeducación Educación propia Pueblo indígena 510 Ethnomathematics Ethnoeducation Own education Indigenous people |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6431 |
work_keys_str_mv | AT ramirezbermudezlauracarolina comosepreparanlosdocentesparaactuareneducacionpropiaunestudiodecasos |