Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto
Geometry as a branch of mathematics has multiple uses and plays an important role in the development of mathematical thinking. Despite the use of didactic resources and new technologies in its teaching and learning process, difficulties persist in students’ learning. To resolve these limitations, it...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6142 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812646828818038784 |
---|---|
author | Romero Santiago, Ángel Leandro |
author2 | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús |
author_facet | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Romero Santiago, Ángel Leandro |
author_sort | Romero Santiago, Ángel Leandro |
collection | DSpace |
description | Geometry as a branch of mathematics has multiple uses and plays an important role in the development of mathematical thinking. Despite the use of didactic resources and new technologies in its teaching and learning process, difficulties persist in students’ learning. To resolve these limitations, it is proposed
geometry teaching and learning through geometric transformations to strengthen students’ geometric thinking. The research aims to promote teaching and learning process of plane geometry through transformations in the plane with fifth grade students from the Institución Educativa Departamental Bicentenario in Funza |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-6142 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-61422024-10-09T22:34:45Z Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto Romero Santiago, Ángel Leandro Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Enseñanza aprendizaje transformaciones en el plano resolución de problemas geometría 510 Teaching learning plane transformation problem solving geometry Geometry as a branch of mathematics has multiple uses and plays an important role in the development of mathematical thinking. Despite the use of didactic resources and new technologies in its teaching and learning process, difficulties persist in students’ learning. To resolve these limitations, it is proposed geometry teaching and learning through geometric transformations to strengthen students’ geometric thinking. The research aims to promote teaching and learning process of plane geometry through transformations in the plane with fifth grade students from the Institución Educativa Departamental Bicentenario in Funza La geometría como rama de la matemática posee múltiples aplicaciones y desempeña un papel fundamental en el desarrollo del pensamiento matemático. A pesar del uso en su proceso de enseñanza aprendizaje de recursos didácticos y nuevas tecnologías, persisten las dificultades en su aprendizaje. Para resolver estas limitaciones, se plantea la enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones geométricas para robustecer el pensamiento geométrico de los estudiantes. La investigación tiene como objetivo favorecer el proceso de enseñanza y aprendizaje de la geometría plana a través de las transformaciones en el plano, en los estudiantes del grado quinto de la Institución Educativa Departamental Bicentenario de Funza. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Investigación 2022-03-11T20:43:41Z 2022-03-11T20:43:41Z 2021-12-09 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6142 Acosta, M. (2010). Dificultades de los profesores para integrar el uso de Cabri en clase de geometría. Experiencias de un curso de formación docente. Tecné, Episteme y Didaxis, 28. Acosta, M. (2010). Enseñando transformaciones geométricas con software de geometría dinámica. Encuentro Colombiano de Matemática Educativa. Universidad Industrial de Santander. ALME 32 (2019). Acta latinoamericana de matemática educativa, segunda edición [PDF]. México, C. México. CALME Alsina, C., Burgués, C. y Fortuny, J. (1988). Materiales para construir la geometría. Editorial Síntesis S.A. Arcavi, A. (2003). The Role of Visual Representations in the Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics Arcavi, A. y Hadas, N. (2000). Computer mediated learning: anexample of an approach. International Journal of Computers for Mathematical Learning Arvanitaki, M. & Zaranis, N. (2019). The use of ICT in teaching geometry in primary school. Springer. Education and Information Technologies. ASOCOLME (2019). Memorias del Encuentro Colombiano de Matemática Educativa [Blog]. ALT24. Recuperada de: http://asocolme.org/index.php/eventos/anteriores/ecme-13/conferencistas-ycursillistas/43-publicaciones-asocolme/memorias-ecme. Atiyah, M. (2001) Mathematics in the 20th century: geometry versus algebra. Mathematics Today, 37. Báez, J. y Pérez, T. (2009). La Investigación cualitativa. Madrid. Segunda edición, 2009, ESIC instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Enseñanza aprendizaje transformaciones en el plano resolución de problemas geometría 510 Teaching learning plane transformation problem solving geometry Romero Santiago, Ángel Leandro Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
title | Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
title_full | Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
title_fullStr | Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
title_full_unstemmed | Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
title_short | Enseñanza aprendizaje de la geometría a través de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
title_sort | ensenanza aprendizaje de la geometria a traves de las transformaciones en el plano en los estudiantes del grado quinto |
topic | Enseñanza aprendizaje transformaciones en el plano resolución de problemas geometría 510 Teaching learning plane transformation problem solving geometry |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6142 |
work_keys_str_mv | AT romerosantiagoangelleandro ensenanzaaprendizajedelageometriaatravesdelastransformacionesenelplanoenlosestudiantesdelgradoquinto |