Desarrollo experimental del análisis termodinámico de los procesos y parámetros asociados al motor de combustión del laboratorio de experimentos de la UAN Sede Puerto Colombia
Currently, the Laboratory of Experiments of the Antonio Nariño University (Puerto Colombia Headquarters) has an internal combustion engine which is not operational and in need of maintenance, as well as its start-up for academic, scientific and research activities. This directly impacts the results...
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Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
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author | Peralta Rojano, Jesus Alberto |
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description | Currently, the Laboratory of Experiments of the Antonio Nariño University (Puerto Colombia
Headquarters) has an internal combustion engine which is not operational and in need of
maintenance, as well as its start-up for academic, scientific and research activities. This
directly impacts the results of academic experiments carried out by students who. This
generates a failure for the future engineer of the Antonio Nariño University, since a
Laboratory is closely related to the reproduction of engineering experience that the future
graduate will face in the industry. In this sense, knowing the operation and characteristics
of an internal combustion engine becomes a relevant factor in the student's training. In
addition, its use constitutes a recovery of a fixed asset of the institution. In this order of
ideas, this degree project proposes to recover and start this engine, evaluating the
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format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
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institution | Repositorio Digital UAN |
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publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
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spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-60332024-10-09T23:07:15Z Desarrollo experimental del análisis termodinámico de los procesos y parámetros asociados al motor de combustión del laboratorio de experimentos de la UAN Sede Puerto Colombia Peralta Rojano, Jesus Alberto Lopez Rojano, Robinson Junior Motores de combustión interna Internal combustion engines Currently, the Laboratory of Experiments of the Antonio Nariño University (Puerto Colombia Headquarters) has an internal combustion engine which is not operational and in need of maintenance, as well as its start-up for academic, scientific and research activities. This directly impacts the results of academic experiments carried out by students who. This generates a failure for the future engineer of the Antonio Nariño University, since a Laboratory is closely related to the reproduction of engineering experience that the future graduate will face in the industry. In this sense, knowing the operation and characteristics of an internal combustion engine becomes a relevant factor in the student's training. In addition, its use constitutes a recovery of a fixed asset of the institution. In this order of ideas, this degree project proposes to recover and start this engine, evaluating the associated thermodynamic processes, implementing a gravimetric system for the measurement of specific fuel consumption, among other activities. Actualmente, el Laboratorio de Experimentos de la Universidad Antonio Nariño (Sede Puerto Colombia) cuenta con un motor de combustión interna el cual no se encuentra operativo y con necesitad de un mantenimiento, así como su puesta en marcha para actividades académicas, científicas e investigativa. Esto impacta directamente en los resultados de experimentos académicos realizados por el estudiantado que. Esto genera una falencia al futuro ingeniero de la Universidad Antonio Nariño, una vez que un Laboratorio está íntimamente relacionado a la reproducción de experiencia de ingeniería que el futuro egresado enfrentará en la industria. En este sentido, conocer el funcionamiento y características de un motor de combustión interna, se torna un factor relevante en la formación del estudiante. Además, su utilización se constituye en una recuperación de un activo fijo de la institución. En este orden de ideas, este trabajo de grado propone recuperar y poner en marcha este motor, evaluando los procesos termodinámicos asociados, implementando un sistema gravimétrico para la medición del consumo especifico de combustible, entre otras actividades. Ingeniero(a) Mecánico(a) Pregrado Presencial Proyecto 2022-02-24T23:42:25Z 2022-02-24T23:42:25Z 2021-12-03 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6033 [1] W. W. Pulkrabek, “Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine, 2nd Ed.,” J. Eng. Gas Turbines Power, vol. 126, no. 1, p. 198, Mar. 2004, doi: 10.1115/1.1669459. [2] R. Mikalsen and A. P. Roskilly, “A review of free-piston engine history and applications,” Appl. Therm. Eng., vol. 27, no. 14–15, pp. 2339–2352, 2007, doi: 10.1016/j.applthermaleng.2007.03.015. [3] M. Muruganandam and P. C. Mukesh Kumar, “Experimental analysis on internal combustion engine using MWCNT/water nanofluid as a coolant,” Mater. Today Proc., vol. 21, pp. 248–252, 2020, doi: 10.1016/j.matpr.2019.05.411. [4] J. Duarte, W. Orozco Lozano, J. González Coneo, E. Buelvas Castro, and L. Corredor Martinez, “Thermodynamic Analysis of Self-Ignition in Spark-Ignited Engines Operated with Alternative Gaseous Fuels,” Tecciencia, vol. 11, no. 20, pp. 57–65, 2016, doi: 10.18180/tecciencia.2016.20.8. [5] G. A. Diaz et al., “Maximum power from fluid flow by applying the first and second laws of thermodynamics,” J. Energy Resour. Technol. Trans. ASME, vol. 139, no. 3, pp. 1–8, 2017, doi: 10.1115/1.4035021. [6] U. Norte et al., “Una revisión del desempeño mecánico y ambiental,” 2003. [7] “AgudeloJohn_2003_ModelacionRenovacionCarga.pdf.” . [8] A. S. Ramadhas, S. Jayaraj, and C. Muraleedharan, “Theoretical modeling and experimental studies on biodiesel-fueled engine,” Renew. Energy, vol. 31, no. 11, pp. 1813–1826, 2006, doi: 10.1016/j.renene.2005.09.011. [9] G. Fernando, G. Sánchez, J. Luis, C. Velasco, and A. C. Guerrero, “García Gabriel. 2013. Modelado de la combustión en motores Diésel.,” Rev. Ion, vol. 26, no. 1, pp. 41–54, 2013. [10] J. Duarte et al., “Auto-ignition control in turbocharged internal combustion engines operating with gaseous fuels,” Energy, vol. 71, pp. 137–147, 2014, doi: 10.1016/j.energy.2014.04.040. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf Puerto Colombia / atlántico / Colombia Universidad Antonio Nariño Ingeniería Mecánica Facultad de Ingeniería Mecánica, Electrónica y Biomédica Puerto Colombia Barranquilla |
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