Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
In educational institutions in Latin America one of the main problems has been bullying and cyberbullying, whose causes and consequences historically had not been given their due importance. At present they are more present phenomena than ever, which is why in this work it was proposed to establish...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5939 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647341511933952 |
---|---|
author | Flórez Escobar, John Allexandher |
author2 | Araque Moreno, Olga Ligia |
author_facet | Araque Moreno, Olga Ligia Flórez Escobar, John Allexandher |
author_sort | Flórez Escobar, John Allexandher |
collection | DSpace |
description | In educational institutions in Latin America one of the main problems has been bullying and
cyberbullying, whose causes and consequences historically had not been given their due
importance. At present they are more present phenomena than ever, which is why in this work it
was proposed to establish the state of research on the school prevalence of bullying and
cyberbullying in adolescent students between 11 and 17 years old, based on empirical documents
published in Latin American databases in the last 7 years. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-5939 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-59392024-10-09T23:34:44Z Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 Flórez Escobar, John Allexandher Araque Moreno, Olga Ligia Bullying,, Ciberbullying Adolescentes Bullying, Cyberbullying, Adolescents In educational institutions in Latin America one of the main problems has been bullying and cyberbullying, whose causes and consequences historically had not been given their due importance. At present they are more present phenomena than ever, which is why in this work it was proposed to establish the state of research on the school prevalence of bullying and cyberbullying in adolescent students between 11 and 17 years old, based on empirical documents published in Latin American databases in the last 7 years. En las instituciones educativas de Latinoamérica uno de los principales problemas ha sido el bullying y el ciberbullying, cuyas causas y consecuencias históricamente no se les había dado su debida importancia. En la actualidad son fenómenos más presentes que nunca, razón por la que en este trabajo se propuso describir la prevalencia escolar del bullying y el ciberbullying en estudiantes adolescentes entre los 11 y 17 años, a partir de los documentos empíricos publicados en las bases de datos Latinoamericanas en los últimos 7 años. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2022-02-18T17:20:33Z 2022-02-18T17:20:33Z 2021-05-26 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5939 Álvarez, G. (2015). Ciberbullying, una nueva forma de acoso escolar [Tesis Doctoral, Universidad de Educacion a Distancia]. http://espacio.uned.es/fez/view/tesisuned:CiencPolSoc-Galvarez Alvites, C. G. (2016). Modelo explicativo de factores psicológicos y el bullying: Primer proyecto semillero de investigación de la Dirección Universitaria de Educación a Distancia de la Universidad Alas Peruanas. HAMUT’AY, 2(2), 25-39. https://doi.org/10.21503/hamu.v2i2.913 Ayala, M. del R. (2015). Violencia Escolar: Un Problema Complejo. Ra Ximhai, 11(4), 493-509. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46142596036 Bauman, S., & Bellmore, A. (2015). New Directions in Cyberbullying Research. Journal of School Violence, 14(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/15388220.2014.968281 Bégin, M. (2018). El Ciberacoso. Una revisión de investigaciones internacionales sobre representaciones, prevalencias, efectos y explicaciones del fenómeno. Re-presentaciones. 82 Investigación en Comunicación, 10, 52-78. http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/representaciones/article/view/3684 Bernal, C. (2010). Metodología de la investigacion: Administración, Economía, Humanidades y Ciencias Sociales (3a ed.). Pearson Educacion Borja, C. A., Gómez, C., Barzola, M. G., Malca, S., Alvarado, E. R., Vilchez, A. M., & Díaz, F. (2020). Análisis de la variable acoso escolar: Un aporte desde la producción científica latinoamericana. Propósitos y Representaciones, 8(2). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.451 Briñez, K. J., & Caro, C. V. (2018). Bullying o intimidación escolar: Aportes desde la evidencia de investigación en enfermería. Texto & Contexto - Enfermagem, 27(4), 1-11. https://doi.org/10.1590/0104-07072018000400017 Buenaño, E. (2015). Estudio cualitativo de bullying en jóvenes de una institución educativa del distrito metropolitano de Quito [Tesis de Maestría, Universidad Politécnica Salesiana]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9383 Calderón, V. H. (2017). Un estudio cualitativo sobre convivencia escolar: El Bullying desde la perspectiva de las Víctimas: Un estudio cualitativo sobre convivencia escolar: El Bullying desde la perspectiva de las Víctimas. Revista ConCiencia EPG, 2(2), 47-52. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.2-2.4 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso a solo metadatos Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/closedAccess http://purl.org/coar/access_right/c_14cb application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Tunja |
spellingShingle | Bullying,, Ciberbullying Adolescentes Bullying, Cyberbullying, Adolescents Flórez Escobar, John Allexandher Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 |
title | Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 |
title_full | Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 |
title_fullStr | Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 |
title_full_unstemmed | Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 |
title_short | Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 |
title_sort | prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes entre 11 y 17 anos estudio documental latinoamericano del 2014 al 2020 |
topic | Bullying,, Ciberbullying Adolescentes Bullying, Cyberbullying, Adolescents |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5939 |
work_keys_str_mv | AT florezescobarjohnallexandher prevalenciadelbullyingyelciberbullyingenadolescentesentre11y17anosestudiodocumentallatinoamericanodel2014al2020 |