Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020

In educational institutions in Latin America one of the main problems has been bullying and cyberbullying, whose causes and consequences historically had not been given their due importance. At present they are more present phenomena than ever, which is why in this work it was proposed to establish...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Flórez Escobar, John Allexandher
Other Authors: Araque Moreno, Olga Ligia
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2022
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5939
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647341511933952
author Flórez Escobar, John Allexandher
author2 Araque Moreno, Olga Ligia
author_facet Araque Moreno, Olga Ligia
Flórez Escobar, John Allexandher
author_sort Flórez Escobar, John Allexandher
collection DSpace
description In educational institutions in Latin America one of the main problems has been bullying and cyberbullying, whose causes and consequences historically had not been given their due importance. At present they are more present phenomena than ever, which is why in this work it was proposed to establish the state of research on the school prevalence of bullying and cyberbullying in adolescent students between 11 and 17 years old, based on empirical documents published in Latin American databases in the last 7 years.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-5939
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2022
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-59392024-10-09T23:34:44Z Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020 Flórez Escobar, John Allexandher Araque Moreno, Olga Ligia Bullying,, Ciberbullying Adolescentes Bullying, Cyberbullying, Adolescents In educational institutions in Latin America one of the main problems has been bullying and cyberbullying, whose causes and consequences historically had not been given their due importance. At present they are more present phenomena than ever, which is why in this work it was proposed to establish the state of research on the school prevalence of bullying and cyberbullying in adolescent students between 11 and 17 years old, based on empirical documents published in Latin American databases in the last 7 years. En las instituciones educativas de Latinoamérica uno de los principales problemas ha sido el bullying y el ciberbullying, cuyas causas y consecuencias históricamente no se les había dado su debida importancia. En la actualidad son fenómenos más presentes que nunca, razón por la que en este trabajo se propuso describir la prevalencia escolar del bullying y el ciberbullying en estudiantes adolescentes entre los 11 y 17 años, a partir de los documentos empíricos publicados en las bases de datos Latinoamericanas en los últimos 7 años. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2022-02-18T17:20:33Z 2022-02-18T17:20:33Z 2021-05-26 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5939 Álvarez, G. (2015). Ciberbullying, una nueva forma de acoso escolar [Tesis Doctoral, Universidad de Educacion a Distancia]. http://espacio.uned.es/fez/view/tesisuned:CiencPolSoc-Galvarez Alvites, C. G. (2016). Modelo explicativo de factores psicológicos y el bullying: Primer proyecto semillero de investigación de la Dirección Universitaria de Educación a Distancia de la Universidad Alas Peruanas. HAMUT’AY, 2(2), 25-39. https://doi.org/10.21503/hamu.v2i2.913 Ayala, M. del R. (2015). Violencia Escolar: Un Problema Complejo. Ra Ximhai, 11(4), 493-509. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46142596036 Bauman, S., & Bellmore, A. (2015). New Directions in Cyberbullying Research. Journal of School Violence, 14(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/15388220.2014.968281 Bégin, M. (2018). El Ciberacoso. Una revisión de investigaciones internacionales sobre representaciones, prevalencias, efectos y explicaciones del fenómeno. Re-presentaciones. 82 Investigación en Comunicación, 10, 52-78. http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/representaciones/article/view/3684 Bernal, C. (2010). Metodología de la investigacion: Administración, Economía, Humanidades y Ciencias Sociales (3a ed.). Pearson Educacion Borja, C. A., Gómez, C., Barzola, M. G., Malca, S., Alvarado, E. R., Vilchez, A. M., & Díaz, F. (2020). Análisis de la variable acoso escolar: Un aporte desde la producción científica latinoamericana. Propósitos y Representaciones, 8(2). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.451 Briñez, K. J., & Caro, C. V. (2018). Bullying o intimidación escolar: Aportes desde la evidencia de investigación en enfermería. Texto & Contexto - Enfermagem, 27(4), 1-11. https://doi.org/10.1590/0104-07072018000400017 Buenaño, E. (2015). Estudio cualitativo de bullying en jóvenes de una institución educativa del distrito metropolitano de Quito [Tesis de Maestría, Universidad Politécnica Salesiana]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9383 Calderón, V. H. (2017). Un estudio cualitativo sobre convivencia escolar: El Bullying desde la perspectiva de las Víctimas: Un estudio cualitativo sobre convivencia escolar: El Bullying desde la perspectiva de las Víctimas. Revista ConCiencia EPG, 2(2), 47-52. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.2-2.4 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso a solo metadatos Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/closedAccess http://purl.org/coar/access_right/c_14cb application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Tunja
spellingShingle Bullying,,
Ciberbullying
Adolescentes
Bullying,
Cyberbullying,
Adolescents
Flórez Escobar, John Allexandher
Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
title Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
title_full Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
title_fullStr Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
title_full_unstemmed Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
title_short Prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes Entre 11 y 17 Años. Estudio documental Latinoamericano del 2014 al 2020
title_sort prevalencia del bullying y el ciberbullying en adolescentes entre 11 y 17 anos estudio documental latinoamericano del 2014 al 2020
topic Bullying,,
Ciberbullying
Adolescentes
Bullying,
Cyberbullying,
Adolescents
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5939
work_keys_str_mv AT florezescobarjohnallexandher prevalenciadelbullyingyelciberbullyingenadolescentesentre11y17anosestudiodocumentallatinoamericanodel2014al2020
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros