Pautas de crianza de padres con hijos en condición de discapacidad
The main objective of this study was to describe the guidelines for parents developed by parents of children with disabilities, at the Liceo Nacional Almirante Padilla educational institution, in the special, tourist and cultural zone of Riohacha. For its development, the following categories: Paren...
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Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
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Published: |
Universidad Antonio Nariño
2022
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author | Redondo Lindo, Eder José Moscote Fernández, Nellys Paola |
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description | The main objective of this study was to describe the guidelines for parents developed by
parents of children with disabilities, at the Liceo Nacional Almirante Padilla educational institution,
in the special, tourist and cultural zone of Riohacha. For its development, the following
categories: Parental Guidance and Parental Motivation. It has been supported by authors such as:
Manjarrez (2012), García, W. (2012), Muñoz (2012), among others. Regarding the methodology
used in the research, which is descriptive with a qualitative approach, the population includes
6 families with children with disabilities from the Liceo Nacional Almirante educational institution
Padilla, a semi-structured data collection interview was conducted to include 20 eight
(28) questions, which were validated by experts in the field studied. As a result,
the results obtained can thus determine that from the beginning parents set standards
to ensure the proper functioning of the family, where children have a defined role and although
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format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-5856 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
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spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-58562024-10-09T23:03:10Z Pautas de crianza de padres con hijos en condición de discapacidad Redondo Lindo, Eder José Moscote Fernández, Nellys Paola Pinzón Escudero, Mayelis Elena Cotes Arias, Flor María Pautas de crianza, Padres, Discapacidad. Parenting guidelines, Parenting dynamics, Disability. The main objective of this study was to describe the guidelines for parents developed by parents of children with disabilities, at the Liceo Nacional Almirante Padilla educational institution, in the special, tourist and cultural zone of Riohacha. For its development, the following categories: Parental Guidance and Parental Motivation. It has been supported by authors such as: Manjarrez (2012), García, W. (2012), Muñoz (2012), among others. Regarding the methodology used in the research, which is descriptive with a qualitative approach, the population includes 6 families with children with disabilities from the Liceo Nacional Almirante educational institution Padilla, a semi-structured data collection interview was conducted to include 20 eight (28) questions, which were validated by experts in the field studied. As a result, the results obtained can thus determine that from the beginning parents set standards to ensure the proper functioning of the family, where children have a defined role and although 'they have a disability, they support me in this role and carry out some of the daily activities. you El objetivo principal de este estudio fue describir los lineamientos para padres desarrollados por padres de niños con discapacidad, en la institución educativa Liceo Nacional Almirante Padilla, en la zona especial, turística y cultural de Riohacha. Para su desarrollo se estudiaron las siguientes categorías: Orientación parental y motivación parental. Ha sido apoyado por autores como: Manjarrez (2012), García, W. (2012), Muñoz (2012), entre otros. En cuanto a la metodología utilizada en la investigación, la cual es descriptiva con un enfoque cualitativo, la población incluye 6 familias con niños con discapacidad de la institución educativa Liceo Nacional Almirante Padilla, se realizó una entrevista de recolección de datos semiestructurada para incluir 20 ocho (28) preguntas, las cuales fueron validadas por expertos en el campo estudiado. Como resultado, los resultados obtenidos pueden así determinar que desde el principio los padres marquen normas para asegurar el buen funcionamiento de la familia, donde los niños tienen un rol definido y aunque 'tienen discapacidad, me apoyan en este rol y desarrollan algunas de las actividades diarias. t Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2022-02-11T20:54:05Z 2022-02-11T20:54:05Z 2021-11-25 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5856 Aguirre, E. & Durán, E. (2000). Socialización: prácticas de crianza y cuidado de la salud. Bogotá, Colombia. Colecciones CES. Universidad Nacional de Colombia. Amaya, R. (2008). Parentalidad positiva: educación emocional y en valores desde el ámbito familiar. Mesa Redonda: Educación Emocional y en Valores: Jornada sobre “Familia, escuela y sociedad: el reto de la convivencia”. Madrid: Universidad de Oviedo. Algood, C. L., Sung, J., Gourdine, R. M., & Williams, A. B. (2011). Maltreatment of Children with Developmental Disabilities: An ecological systems analysis. Children and Youth Services Review. 33(7), 1142 - 1148. Abarca, A., Alpízar, F., Sibaja, G. & Rojas, C. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Ric Baumrind D. (1967) Prácticas de cuidado infantil antecediendo los tres patrones de comportamiento preescolar Child Care Practices Anteceding Three Patterns of Preschool Behavior; Genetic Psychology Monographs, Vol. 75, Baurmind, D (1964) Algunas reflexiones sobre la ética de la investigación: Comportamiento: Estudio de obediencia ̈Después de la lectura Milgram ̈. B., American Psychologist 19. Balcázar, P. Gonzáles, N. Gurrola, G. y Moysén, A. (2015) investigación cualitativa. Recuperado en http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/21589 Benavides, machado Ángela María. (2004). Descripción de pautas y prácticas de crianza de personas con necesidades educativas especiales. Cañizares, J y Carbonero, C (2017). Conoce sobre las discapacidades. Manual para padres sobre actividad física, salud y educación en los niños. ISBN 9788499935980, 9788499935744 Ceballos, G., Vásquez, G., Nápoles, R. y Sánchez, T. (2004). Influencia de la dinámica familiar y otros factores asociados al déficit en el estado nutricio de preescolares en guarderías del Sistema para el Desarrollo Integral de la Familia (DIF) Jalisco, Hospital Civil de Guadalajara e Instituto de Nutrición Humana. Guadalajara (México): Universidad de Guadalajara. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha |
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