Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020
Innovations and advances in technology have positioned themselves as essential instruments in neuropsychological practice. The purpose of this project was to conduct a literature review of the tools used in the intervention of executive functions from 2010 to 2020. To achieve this purpose, a non-exp...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5716 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647587589652480 |
---|---|
author | Antia Bermúdez, Francisco Javier |
author2 | Martínez Carrillo, Esmeralda |
author_facet | Martínez Carrillo, Esmeralda Antia Bermúdez, Francisco Javier |
author_sort | Antia Bermúdez, Francisco Javier |
collection | DSpace |
description | Innovations and advances in technology have positioned themselves as essential instruments in neuropsychological practice. The purpose of this project was to conduct a literature review of the tools used in the intervention of executive functions from 2010 to 2020. To achieve this purpose, a non-experimental design methodology was used with which a systematic exploration of a
specific topic was carried out, followed by a classification and finally a review. The following
databases were used: Repositorio Institucional Universidad Antonio Nariño, ScienceDirect,
Scopus, Scielo, Redalyc, and Google Scholar. An initial sample of 34 articles was collected and 15 were selected for further analysis. The results show a strong utility of non-invasive virtual reality tools, video games and applications for mobile devices for the rehabilitation and prevention of cognitive functioning in the population in the stages of adulthood and old age |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-5716 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-57162024-10-09T22:56:49Z Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 Antia Bermúdez, Francisco Javier Martínez Carrillo, Esmeralda Tecnología Intervención Funciones Ejecutivas Realidad virtual Aplicaciones Móviles Video Juegos 150 Technology Intervention Executive Functions Virtual Reality Mobile Applications Video Games Innovations and advances in technology have positioned themselves as essential instruments in neuropsychological practice. The purpose of this project was to conduct a literature review of the tools used in the intervention of executive functions from 2010 to 2020. To achieve this purpose, a non-experimental design methodology was used with which a systematic exploration of a specific topic was carried out, followed by a classification and finally a review. The following databases were used: Repositorio Institucional Universidad Antonio Nariño, ScienceDirect, Scopus, Scielo, Redalyc, and Google Scholar. An initial sample of 34 articles was collected and 15 were selected for further analysis. The results show a strong utility of non-invasive virtual reality tools, video games and applications for mobile devices for the rehabilitation and prevention of cognitive functioning in the population in the stages of adulthood and old age Las innovaciones y los avances en tecnología se han posicionado como instrumentos esenciales en la práctica neuropsicológica. El presente proyecto, tuvo como finalidad realizar una revisión bibliográfica de las herramientas utilizadas en la intervención de las funciones ejecutivas desde el año 2010 al año 2020. Para lograr este propósito, se utilizó una metodología de diseño no experimental con la que se realizó una exploración sistemática de un tema específico, seguida de una clasificación y por último una revisión. Se emplearon las bases de datos: Repositorio Institucional Universidad Antonio Nariño, ScienceDirect, Scopus, Scielo, Redalyc, y Google Académico. Se recopila una muestra inicial de 34 artículos y se seleccionan 15 para su posterior análisis. Los resultados muestran una fuerte utilidad de herramientas de realidad virtual no invasiva, video juegos y aplicaciones para dispositivos móviles en la rehabilitación y prevención del funcionamiento cognitivo en la población que se encuentra en las etapas de la adultez y la vejez. Psicólogo(a) Pregrado Presencial Monografía 2021-11-11T14:57:20Z 2021-11-11T14:57:20Z 2021-05-24 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5716 Agencia Nacional de Seguridad Vial (2019) Fallecidos y lesionados. Serie Nacional agosto 2018-2019. Agudelo, N., Dansilio, S., y Beisso, A. (2016). Diferentes tareas de solución de problemas y funciones ejecutivas en niños de 7 a 12 años. Revista neuropsicologica latinoamericana 8(2) 35-42 https://www.redalyc.org/pdf/4395/439546900004.pdf Alto, M., Lopez-Garcia, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología 29(3) 1038-1059 http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511 Arango, J., Premuda, P., y Marquine, M. (2006). Rehabilitación cognitiva en personas con traumatismo craneoencefálico. En J. Arango. Rehabilitación neuropsicológica. (117-143) El manual moderno. Ardila, A. y Rosselli, M. (2007). Neuropsicología clínica. El manual moderno Ballesteros, S. (2014). La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la memoria implícita. Acción psicológica, 11(1) 7-20 http://scielo.isciii.es/pdf/acp/v11n1/02_original2.pdf Botella, C., Quero, S., Serrano, B., Baños, R. (2009). Avances en los tratamientos psicológicos: la utilización de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Anuario de Psicología 40(2) 155-170 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97017660002 Burdea, G., Polistico, K., Krishnamoorthy, A., House, G., Rethage, D., Hundal, J., Damiani, F., & Pollack, S. (2015). Feasibility study of the BrightBrainerTM integrative cognitive rehabilitation system for elderly with dementia. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 10(5), 421–432. https://doi.org/10.3109/17483107.2014.900575 Calderon-Chagulá, J., Montilla-García, M., Gómez, M., Ospina- Viña, J., Triana-Martínez, J., y Vargas-Martínez, L. (2019). Rehabilitación neuropsicológica en daño cerebral: uso de herramientas tradicionales y realidad virtual. Revista Mexicana de Neurociencia 20(1) 29-35 DOI: 10.24875/RMN.M19000019 Calderón-Delgado, L. y Barrera-Valencia, M. (2014) Avances y Retos de la Neuropsicología. CES Psicología, 7 (1), 2-4. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011- 30802014000100001&lng=en&tlng=es Canet-Juric, L., Introzzi, I., Andrés, M. y Stelzer, F. (2016). La contribución de las funciones ejecutivas a la autorregulación. Cuadernos de neuropsicología 10(2) 106-128 DOI: 10.7714/CNPS/10.2.206 Cano, R. (2018). Nuevas tecnologías en neurorrehabilitación aplicaciones diagnósticas y terapéuticas. Panamericana Cardoso, L. S., Da Costa, R. M. E. M., Piovesana, A., Costa, M., Penna, L., Crispin, A. C., Carvalho, J., Ferreira, H., Lopes, M. L., Brandão, G., & Mouta, R. (2006). Using virtual environments for stroke rehabilitation. Fifth International Workshop on Virtual Rehabilitation, IWVR 2006, 1–5. https://doi.org/10.1109/iwvr.2006.1707517 Castillo de Rubén, A. (2002). Rehabilitación neuropsicológica en el siglo XXI. Rev Mex Neuroci, 3(4), 223-229. http://previous.revmexneurociencia.com/wpcontent/uploads/2014/07/Nm0024-061.pdf Cipresso, P., Albani, G., Serino, S., Pedroli, E., Pallavicini, F., Mauro, A., & Riva, G. (2014). Virtual multiple errands test (VMET): A virtual reality-based tool to detect early executive functions deficit in parkinson’s disease. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 8(DEC), 1– 11. https://doi.org/10.3389/fnbeh.2014.00405 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur |
spellingShingle | Tecnología Intervención Funciones Ejecutivas Realidad virtual Aplicaciones Móviles Video Juegos 150 Technology Intervention Executive Functions Virtual Reality Mobile Applications Video Games Antia Bermúdez, Francisco Javier Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 |
title | Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 |
title_full | Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 |
title_fullStr | Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 |
title_full_unstemmed | Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 |
title_short | Revisión Documental de las Herramientas Tecnológicas Utilizadas en la Intervención de las Funciones Ejecutivas desde el año 2010 a 2020 |
title_sort | revision documental de las herramientas tecnologicas utilizadas en la intervencion de las funciones ejecutivas desde el ano 2010 a 2020 |
topic | Tecnología Intervención Funciones Ejecutivas Realidad virtual Aplicaciones Móviles Video Juegos 150 Technology Intervention Executive Functions Virtual Reality Mobile Applications Video Games |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5716 |
work_keys_str_mv | AT antiabermudezfranciscojavier revisiondocumentaldelasherramientastecnologicasutilizadasenlaintervenciondelasfuncionesejecutivasdesdeelano2010a2020 |