Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812646806998220800 |
---|---|
author | Reyes Forero, Luisa Marina Florián Cano, William Rodríguez Potes, Alexander |
author_facet | Reyes Forero, Luisa Marina Florián Cano, William Rodríguez Potes, Alexander |
author_sort | Reyes Forero, Luisa Marina |
collection | DSpace |
description | Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation. |
format | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-5479 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-54792024-10-09T22:33:58Z Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional Reyes Forero, Luisa Marina Florián Cano, William Rodríguez Potes, Alexander teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation. : proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial. Los procesos educativos han ido evolucionando a nivel general, involucrando en su labor diaria las tecnologías. A esta tarea se ha unido la Sección de Educación Especial del Instituto Pedagógico Nacional, que, junto con el Área de Tecnología e Informática, ha desarrollado un proyecto que involucra el aporte de las tecnologías de la información y la comunicación (tic) en el proceso enseñanza-aprendizaje de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Permanentes. El proyecto utiliza las tic como elemento para el mejoramiento y fortalecimiento de los dispositivos básicos de aprendizaje (dba), los cuales son la base fundamental para la adquisición de conocimientos y aprendizajes de todo ser humano. Dentro de la búsqueda de información no se encuentran referentes teóricos que desarrollen los dba unificados, por tal motivo, el grupo investigador desarrolló instrumentos para la recolección de datos y su evaluación. 2021-11-10T00:53:12Z 2021-11-10T00:53:12Z 2009-12-19 info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479 spa http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774/621 Acceso abierto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Derechos de autor 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf Universidad Antonio Nariño 2346-0911 0123-0670 PAPELES; Vol. 1 No. 2 (2009); 43-55 PAPELES; Vol. 1 Núm. 2 (2009); 43-55 |
spellingShingle | teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial Reyes Forero, Luisa Marina Florián Cano, William Rodríguez Potes, Alexander Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title | Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_full | Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_fullStr | Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_full_unstemmed | Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_short | Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional |
title_sort | los dba y las tic en educacion especial del instituto pedagogico nacional |
topic | teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education Seleccionado:proceso de enseñanza, desarrollo de destrezas, desarrollo de competencias, formación asistida por computador, métodos de enseñanza, enseñanza multimedia, ambiente educacional, adaptación social, educación especial |
url | http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5479 |
work_keys_str_mv | AT reyesforeroluisamarina losdbaylasticeneducacionespecialdelinstitutopedagogiconacional AT floriancanowilliam losdbaylasticeneducacionespecialdelinstitutopedagogiconacional AT rodriguezpotesalexander losdbaylasticeneducacionespecialdelinstitutopedagogiconacional |