Sostenibiligrafía de la Universidad

The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Herrero Suárez, Henar
Formato: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad Antonio Nariño 2021
Materias:
Acceso en línea:http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5478
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1812647270579961856
author Herrero Suárez, Henar
author_facet Herrero Suárez, Henar
author_sort Herrero Suárez, Henar
collection DSpace
description The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability guided by the lineal and evolution progress idea, promoting a consumer society and moving away from a real human possibility and its entailed aims such as the nature and the development of social awareness; at the same time, this model has strongly influenced the epistemological assumptions of the higher education, which are evidenced in the constant fragmentation of knowledge, and has disqualified the university to react to the social problems of our days.
format info:eu-repo/semantics/publishedVersion
id repositorio.uan.edu.co-123456789-5478
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-54782024-10-09T22:47:51Z Sostenibiligrafía de la Universidad Herrero Suárez, Henar higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm. educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad. The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability guided by the lineal and evolution progress idea, promoting a consumer society and moving away from a real human possibility and its entailed aims such as the nature and the development of social awareness; at the same time, this model has strongly influenced the epistemological assumptions of the higher education, which are evidenced in the constant fragmentation of knowledge, and has disqualified the university to react to the social problems of our days. El documento que se presenta a continuación discurre sobre el papel de la Universidad en el futuro en lo concerniente a la formación de profesionales-ciudadanos sostenibles, pero que también estén comprometidos con el sostenimiento del planeta y de la vida del hombre. Cuestiona el modelo —técnico, económico y científico— que se ha seguido sobre la sostenibilidad, dirigido éste hacia el ideal de progreso evolutivo, lineal, que promueve la sociedad de consumo y que se aleja de una posibilidad humana real y de los objetivos que ésta implicaría como el cuidado de la naturaleza y desarrollo de lo social; este modelo, a su vez, ha permeado reciamente los presupuestos epistemológicos de la educación superior, los cuales se evidencian en una continua fragmentación del saber, y la ha incapacitado para responder a las problemáticas sociales de nuestros días. 2021-11-10T00:53:12Z 2021-11-10T00:53:12Z 2009-06-30 info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5478 spa http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773/620 Acceso abierto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Derechos de autor 2009 admin admin; Henar Herrero Suárez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf Universidad Antonio Nariño 2346-0911 0123-0670 PAPELES; Vol. 1 No. 1 (2009); 115 - 125 PAPELES; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 115 - 125
spellingShingle higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.
educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.
Herrero Suárez, Henar
Sostenibiligrafía de la Universidad
title Sostenibiligrafía de la Universidad
title_full Sostenibiligrafía de la Universidad
title_fullStr Sostenibiligrafía de la Universidad
title_full_unstemmed Sostenibiligrafía de la Universidad
title_short Sostenibiligrafía de la Universidad
title_sort sostenibiligrafia de la universidad
topic higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.
educación superior, desarrollo social sostenible, profesionales-ciudadanos, paradigma del conocimiento fragmentado, paradigma de la complejidad.
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5478
work_keys_str_mv AT herrerosuarezhenar sostenibiligrafiadelauniversidad
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros