Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica.
In this work, a didactic unit is presented for the teaching of rotation, translation and principles of the Cartesian plane from bodily activities and dance, based on the meaningful learning of Novak and Ausubel and on Vygotsky's zone of proximal development theory. This proposal arises as a res...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4955 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812646974034280448 |
---|---|
author | Alape Huertas, Sergio David |
author2 | Vizcaíno Arévalo, Sergio David |
author_facet | Vizcaíno Arévalo, Sergio David Alape Huertas, Sergio David |
author_sort | Alape Huertas, Sergio David |
collection | DSpace |
description | In this work, a didactic unit is presented for the teaching of rotation, translation and principles of the Cartesian plane from bodily activities and dance, based on the meaningful learning of Novak and Ausubel and on Vygotsky's zone of proximal development theory. This proposal arises as a response to traditional methodologies, common in this area that make it unpleasant for students. With this work we want to contribute to the development of geometric and metric thinking, supported by forms of work that are attractive to students, such as physical education and dances. These guides work on body movement, which is important at the age of fifth grade students, without losing the mathematical horizon or the distance from the educational references in Colombia such as standards, curricular guidelines and the basic rights of learning. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-4955 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-49552024-10-09T22:39:51Z Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. Alape Huertas, Sergio David Vizcaíno Arévalo, Sergio David Geometría Movimiento Baile Matemáticas y baile Aprendizaje significativo - lúdica. 511 Geometry Mathematics Movement - dance Mathematics and dance Meaningful learning, playful In this work, a didactic unit is presented for the teaching of rotation, translation and principles of the Cartesian plane from bodily activities and dance, based on the meaningful learning of Novak and Ausubel and on Vygotsky's zone of proximal development theory. This proposal arises as a response to traditional methodologies, common in this area that make it unpleasant for students. With this work we want to contribute to the development of geometric and metric thinking, supported by forms of work that are attractive to students, such as physical education and dances. These guides work on body movement, which is important at the age of fifth grade students, without losing the mathematical horizon or the distance from the educational references in Colombia such as standards, curricular guidelines and the basic rights of learning. En este trabajo se presenta una unidad didáctica para la enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano a partir de actividades corporales y el baile, basado en el aprendizaje significativo de Novak y Ausubel y en la teoría de zona de desarrollo próximo de Vigotsky. Esta propuesta surge como respuesta a metodologías tradicionales, comunes en esta área que la hacen poco agradable para los estudiantes. Queremos con este trabajo contribuir al desarrollo del pensamiento geométrico y métrico, apoyados en formas de trabajo que resultan atractivas para los estudiantes como educación fisca y las danzas. En estas guias se trabaja el movimiento corporal, importante en la edad en que se encuentran los estudiantes de grado quinto, sin perder el horizonte matemático ni la distancia con los referentes de educación en Colombia como estándares, lineamientos curriculares y los derechos básicos del aprendizaje Licenciado(a) en Matemáticas Pregrado Presencial Monografía 2021-10-04T20:46:38Z 2021-10-04T20:46:38Z 2021-05-31 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4955 Albanese, V., & Perales, F. J. (2015). Microproyectos etnomatemáticos sobre las danzas folclóricas: Aprender matemáticas desde el contexto con maestros en formación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 18, 457–472. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev183COL14.pdf Álvarez, A. & Del Rio, P. (1990). Aprendizaje y desarrollo: la teoría de la actividad y la Zona de Desarrollo Próximo Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10). Ausubel, D., Novak, J. Y. H. H., & Hanesian, H. (1976). Significado y aprendizaje significativo. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo, 1(2), 53-106. De Guzmán, M. (1996) El rincón de la pizarra, edición Pirámides, Madrid. Dinzel, L. (2012). Música, danza y matemáticas, naturalmente. 115–120. García, G. (2006). Lineamientos Curriculares para Matemáticas. Magisterio, 46–48. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf Gorgorió Solà, N., Artigues, F., Banyuls, F., Moyano, D., Planas, N., Roca, M., & Xifré, À. (2000). Proceso de elaboración de actividades geométricas ricas: un ejemplo, las rotaciones. Suma. Revista sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas, 33, 59-71 Isabel, M., & Rocha, V. (2007). Sucesión de Fibonacci. Revista de Educación Matemática, 22(2), 29–38. Isidro, S. N. (2018). Educación Matemática en la Infancia Geometría en el gimnasio: una experiencia en los. Educación Matemática En La Infancia, 7(September), 63–81 Ley de Educación, L. G. (2013). Ley 115 de 1994 (1994). Bogotá, Colombia instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Matemáticas Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Geometría Movimiento Baile Matemáticas y baile Aprendizaje significativo - lúdica. 511 Geometry Mathematics Movement - dance Mathematics and dance Meaningful learning, playful Alape Huertas, Sergio David Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. |
title | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. |
title_full | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. |
title_fullStr | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. |
title_full_unstemmed | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. |
title_short | Enseñanza de rotación, traslación y principios del plano cartesiano para niños y niñas de grado quinto. Una propuesta didáctica. |
title_sort | ensenanza de rotacion traslacion y principios del plano cartesiano para ninos y ninas de grado quinto una propuesta didactica |
topic | Geometría Movimiento Baile Matemáticas y baile Aprendizaje significativo - lúdica. 511 Geometry Mathematics Movement - dance Mathematics and dance Meaningful learning, playful |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4955 |
work_keys_str_mv | AT alapehuertassergiodavid ensenanzaderotaciontraslacionyprincipiosdelplanocartesianoparaninosyninasdegradoquintounapropuestadidactica |