Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga
The present research work was carried out with the aim of knowing the effectiveness of the intervention program in Stress Inoculation Training (SIT) of Meichenbaum, to control stress in patients of a therapeutic community in addictions to psychoactive substances (SPA) of Bucaramanga, in order to imp...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2193 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647942990856192 |
---|---|
author | Jaime Blanco, Reinaldo |
author2 | Bautista Hernández, César Augusto |
author_facet | Bautista Hernández, César Augusto Jaime Blanco, Reinaldo |
author_sort | Jaime Blanco, Reinaldo |
collection | DSpace |
description | The present research work was carried out with the aim of knowing the effectiveness of the intervention program in Stress Inoculation Training (SIT) of Meichenbaum, to control stress in patients of a therapeutic community in addictions to psychoactive substances (SPA) of Bucaramanga, in order to improve their learning and training process with this program. It is designed in a quantitative approach of descriptive type, with measures pre and post test, using as instrument the SISCO Inventory of the Academic Stress valid for Colombia (Jaimes & Malo, 2008); the main results indicate in the pre test an arithmetic average of 92. 96 points locating the results in a Medium high level of stress, contrasted with the average of the post-test results of 75.61 points finding a Low level of stress, in turn, the results of the statistical test T-student in this study, demonstrated the significant difference between the pre and post-test findings, being demonstrated the effectiveness of the program to control stress |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-2193 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-21932024-10-09T23:36:17Z Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga Jaime Blanco, Reinaldo Bautista Hernández, César Augusto Estrés, Factores estresores, Inoculación del estrés, Sustancias psicoactivas, Adicciones. Psicología Stress, Stressors, Stress inoculation, Psychoactive substances, Addictions. Psychology The present research work was carried out with the aim of knowing the effectiveness of the intervention program in Stress Inoculation Training (SIT) of Meichenbaum, to control stress in patients of a therapeutic community in addictions to psychoactive substances (SPA) of Bucaramanga, in order to improve their learning and training process with this program. It is designed in a quantitative approach of descriptive type, with measures pre and post test, using as instrument the SISCO Inventory of the Academic Stress valid for Colombia (Jaimes & Malo, 2008); the main results indicate in the pre test an arithmetic average of 92. 96 points locating the results in a Medium high level of stress, contrasted with the average of the post-test results of 75.61 points finding a Low level of stress, in turn, the results of the statistical test T-student in this study, demonstrated the significant difference between the pre and post-test findings, being demonstrated the effectiveness of the program to control stress El presente trabajo investigativo se realizó con el objeto de conocer la efectividad del programa de intervención en Adiestramiento en Inoculación de Estrés (AIE) de Meichenbaum, para controlar el estrés en pacientes de una comunidad terapéutica en adicciones a las sustancias psicoactivas (SPA) de Bucaramanga, con el fin de mejorar su proceso de aprendizaje y de entrenamiento con este programa. Se diseña en un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo, con medidas pre y post test, usando como instrumento el Inventario SISCO del Estrés Académico valido para Colombia (Jaimes & Malo, 2008); los principales resultados indican en el pre-test una media aritmética de 92.96 puntos ubicando los resultados en un nivel Medio alto de estrés, contrastado con la media de los resultados post-test de 75.61 puntos hallando un nivel Bajo de estrés, a su vez, los resultados de la prueba estadística T-student en este estudio, demostró la diferencia significativa entre los hallazgos pre y post test, quedando demostrado la efectividad del programa para controlar el estrés Psicólogo(a) Pregrado Distancia 2021-03-01T23:05:32Z 2021-03-01T23:05:32Z 2020-06-06 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2193 Aguilar, E., Flórez, M., & Villalobos, M. (2019). Diseño y evaluación de una estrategia pedagógica en convivencia universitaria. Santiago de Chile: s.p. Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Psicología científica, 2(7). Benítez, D. (23 de 03 de 2005). https://hdl.handle.net/11441/84558. Obtenido de https://hdl.handle.net/11441/84558: https://hdl.handle.net/11441/84558 Campo, A., F. A., & Grisaleña, J. (2005). La convivencia en los centros de secundaria: un estudio de casos. Revista Iberoamericana de Educación, 38, 143. Obtenido de https://doi.org/10.35362/rie380834 Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México: Mc Graw Hill. Hernández-Sampieri, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (1998). Metodología de la Investigación 4ta. Ed. México: McGraw Hill. Jaimes, R., & Malo, D. (2008). Validación del Inventario SISCO del Estrés Académico en adultos jóvenes de la Universidad Pontificia Bolivariana seccional Bucaramanga. Bucaramanga: Universidad Pontificia Bolivariana. Recuperado el 4 de Noviembre de 2016, de https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/123456789/224 /digital_16454.pdf?sequence=1 López, A. (1991). Los jóvenes frente a una sociedad manipuladora. Madrid: Ediciones S. Pío X. Meichenbaum, D. (1987). Manual de inoculación de estrés. Barcelona: Ediciones Martínez Roca. Ministerio Educación Nacional. (05 de 03 de 2013). https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322721.html?_noredirect=1. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3 - article-322721. html?_noredirect=1: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322721.html?_noredirect=1 Aguilar, E., Flórez, M., & Villalobos, M. (2019). Diseño y evaluación de una estrategia pedagógica en convivencia universitaria. Santiago de Chile: s.p. Amezcua, O. (2013). Sociedad Española de Medicina Aeroespacial. Recuperado el 29 de 10 de 2016, de http://www.semae.es/wp-content/uploads/2011/11/Factores-Humanos.pdf Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Psicología científica, 2(7). Benítez, D. (23 de 03 de 2005). https://hdl.handle.net/11441/84558. Obtenido de https://hdl.handle.net/11441/84558: https://hdl.handle.net/11441/84558 Campo, A., F. A., & Grisaleña, J. (2005). La convivencia en los centros de secundaria: un estudio de casos. Revista Iberoamericana de Educación, 38, 143. Obtenido de https://doi.org/10.35362/rie380834 Díaz, J., Santiesteban, A., & Cascajero, A. (2013). Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá Servicio de Publicaciones. Hakansson-Nieto, C. (febrero de 2010). Los principios de interpretación y precedentes vinculantes en la jurisprudencia del Tribunal Constitucional peruano. Una aproximación. Díkaion, 18. doi:ISSN 2027-5366 Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México: Mc Graw Hill. Hernández-Sampieri, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (1998). Metodología de la Investigación 4ta. Ed. México: McGraw Hill. Jaimes, R., & Malo, D. (2008). Validación del Inventario SISCO del Estrés Académico en adultos jóvenes de la Universidad Pontificia Bolivariana seccional Bucaramanga. Bucaramanga: Universidad Pontificia Bolivariana. Recuperado el 4 de Noviembre de 2016, de https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/123456789/224 /digital_16454.pdf?sequence=1 López, A. (1991). Los jóvenes frente a una sociedad manipuladora. Madrid: Ediciones S. Pío X. Meichenbaum, D. (1987). Manual de inoculación de estrés. Barcelona: Ediciones Martínez Roca. Ministerio de Salud y Proteccion Social. (1993). Resolucion número 8430 de 1993. Bogota: Imprenta nacional. Ministerio Educación Nacional. (05 de 03 de 2013). https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322721.html?_noredirect=1. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3 - article-322721. html?_noredirect=1: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322721.html?_noredirect=1 Orassanu, J., & Salas, E. (1997). Estrés and naturalistic decision making: Strengthening the wak links. En R. Flinn, Decision making under estrés. Emerging themes and applications. England: Ashgate. Sierra, S., & otros, y. (2010). Modelo metodológico para el diseño y aplicación de las estrategias curriculares en Ciencias Médicas. Educación Médica Superio. Scielo, p. 33-41,. UNAP. (05 de 09 de 2018). http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/8522. Obtenido de http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/8522: http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/8522 Vielma, J. (14 de septiembre de 2014). https://es.scribd.com/document/239663965/Sanchez-Vielma-1502B-T10. Obtenido de https://es.scribd.com/document/239663965/Sanchez-Vielma-1502B-T10: https://es.scribd.com/document/239663965/Sanchez-Vielma-1502B-T10 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso a solo metadatos Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/closedAccess http://purl.org/coar/access_right/c_14cb application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bucaramanga |
spellingShingle | Estrés, Factores estresores, Inoculación del estrés, Sustancias psicoactivas, Adicciones. Psicología Stress, Stressors, Stress inoculation, Psychoactive substances, Addictions. Psychology Jaime Blanco, Reinaldo Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga |
title | Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga |
title_full | Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga |
title_fullStr | Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga |
title_full_unstemmed | Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga |
title_short | Estrategia de Inoculación de factores estresores en comunidad terapéutica de atención en adicciones de Bucaramanga |
title_sort | estrategia de inoculacion de factores estresores en comunidad terapeutica de atencion en adicciones de bucaramanga |
topic | Estrés, Factores estresores, Inoculación del estrés, Sustancias psicoactivas, Adicciones. Psicología Stress, Stressors, Stress inoculation, Psychoactive substances, Addictions. Psychology |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2193 |
work_keys_str_mv | AT jaimeblancoreinaldo estrategiadeinoculaciondefactoresestresoresencomunidadterapeuticadeatencionenadiccionesdebucaramanga |