Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar

This document presents the obtained data through a systematic analysis from the globally articles about Mindfulness between 2011 and 2019. The data has been extracted from the most scientifically recognized database, such as SciELo, Redalyc, Google Academic and Dialnet. Thus, the number of founded a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Pineda López, Johana Andrea
Other Authors: Portillo Guerra, Carlos Javier
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2021
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2182
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647258998439936
author Pineda López, Johana Andrea
author2 Portillo Guerra, Carlos Javier
author_facet Portillo Guerra, Carlos Javier
Pineda López, Johana Andrea
author_sort Pineda López, Johana Andrea
collection DSpace
description This document presents the obtained data through a systematic analysis from the globally articles about Mindfulness between 2011 and 2019. The data has been extracted from the most scientifically recognized database, such as SciELo, Redalyc, Google Academic and Dialnet. Thus, the number of founded articles are nineteen articles. We have analyzed the categories of them: information data, investigation proposals, methodological aspects and final results. As well as the title of the articles, authors, countries, database, keywords, goals, types of investigations, population, populations age and the findings of each article plus its own conclusions. The results show that in most of the articles denoted the effects of Mindfulness practice in educational context, likewise exist studies which didn't find evidence of the practice.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-2182
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-21822024-10-09T22:48:35Z Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar Pineda López, Johana Andrea Portillo Guerra, Carlos Javier Mindfulness Inteligencia emocional Meditación Atención plena Educación Mindfulness Emotional intelligence Meditation Education This document presents the obtained data through a systematic analysis from the globally articles about Mindfulness between 2011 and 2019. The data has been extracted from the most scientifically recognized database, such as SciELo, Redalyc, Google Academic and Dialnet. Thus, the number of founded articles are nineteen articles. We have analyzed the categories of them: information data, investigation proposals, methodological aspects and final results. As well as the title of the articles, authors, countries, database, keywords, goals, types of investigations, population, populations age and the findings of each article plus its own conclusions. The results show that in most of the articles denoted the effects of Mindfulness practice in educational context, likewise exist studies which didn't find evidence of the practice. Este trabajo presenta una revisión sistemática realizada sobre el Mindfulness entre los años 2011 y 2019. Los datos han sido extraídos de las bases de datos más reconocidas a nivel científico como SciELo, Redalyc, Google Académico y Dialnet y el número de artículos encontrados en las mismas es de 19 artículos. Se han analizado las categorías: datos de identificación, propósito de las investigaciones, aspectos metodológicos y resultados encontrados, así como los títulos de los artículos, autores, países, bases de datos, palabras clave, objetivos, tipos de investigaciones, población, edades de las poblaciones y los hallazgos de cada artículo más las conclusiones. Los resultados demuestran que en la mayor parte de las investigaciones se evidenciaron los efectos que produce la práctica del Mindfulness en el contexto educativo., igualmente existen estudios en los cuales no se hayo evidencia de la práctica. Programa Nacional en Ciencias Humanas, Sociales y Educación Psicólogo(a) Pregrado Presencial 2021-03-01T22:52:30Z 2021-03-01T22:52:30Z 2020-06-02 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2182 Casado, P. (2015). Mindfulness en la infancia y la adolescencia. Universidad de Salamanca. España: Castilla y leon. Obtenido de https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/126703/TFG_CasadoSanchezP_Mindfulnes s.pdf;jsessionid=10D9CC7538875E6B6ABC5BD82009F0FA?sequence=1 Gázquez, F. (2012). Mindfulness; el despertar a la vida. Ediciones Paidós instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur
spellingShingle Mindfulness
Inteligencia emocional
Meditación
Atención plena
Educación
Mindfulness
Emotional intelligence
Meditation
Education
Pineda López, Johana Andrea
Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar
title Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar
title_full Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar
title_fullStr Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar
title_full_unstemmed Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar
title_short Revisión sistemática: efecto del mindfulness en el contexto escolar
title_sort revision sistematica efecto del mindfulness en el contexto escolar
topic Mindfulness
Inteligencia emocional
Meditación
Atención plena
Educación
Mindfulness
Emotional intelligence
Meditation
Education
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2182
work_keys_str_mv AT pinedalopezjohanaandrea revisionsistematicaefectodelmindfulnessenelcontextoescolar
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros