Percepción de los docentes sobre las causas de la deserción escolar en el contexto etnoeducativo en el Municipio de Riohacha – La Guajira
The main objective of this research was to analyze the perceptions of the teachers of the Ethnoeducational Institution #9 Mañature regarding the causes of school dropout. To fulfill this objective, the following specific objectives were proposed: to describe the educational and family factors that i...
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Autores principales: | , |
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Otros Autores: | |
Formato: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Antonio Nariño
2025
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Materias: | |
Acceso en línea: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12622 |
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Ethnoeducational Institution #9 Mañature regarding the causes of school dropout. To fulfill this
objective, the following specific objectives were proposed: to describe the educational and
family factors that influence school dropout, to identify the geographic and socioeconomic,
individual and interpersonal factors that have a direct influence on the attendance, permanence,
motivation and continuity of the students. It was carried out through a qualitative methodology,
with a descriptive type of study and an interpretative method. The population in which the
research was carried out was the teachers of the Ethnoeducational Institution #9 Mañature, being
a sample of 5 teachers. Interviews were applied to each teacher and the analysis process was
done by means of codification and qualitative patterns considering categories of analysis. The
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institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
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spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-126222025-04-05T16:33:07Z Percepción de los docentes sobre las causas de la deserción escolar en el contexto etnoeducativo en el Municipio de Riohacha – La Guajira Laura del Prado Marín Lisdey Martínez Correa Edgar Guillermo Pulido Deserción escolar, percepción, motivación, factores School dropout perception, motivation factors The main objective of this research was to analyze the perceptions of the teachers of the Ethnoeducational Institution #9 Mañature regarding the causes of school dropout. To fulfill this objective, the following specific objectives were proposed: to describe the educational and family factors that influence school dropout, to identify the geographic and socioeconomic, individual and interpersonal factors that have a direct influence on the attendance, permanence, motivation and continuity of the students. It was carried out through a qualitative methodology, with a descriptive type of study and an interpretative method. The population in which the research was carried out was the teachers of the Ethnoeducational Institution #9 Mañature, being a sample of 5 teachers. Interviews were applied to each teacher and the analysis process was done by means of codification and qualitative patterns considering categories of analysis. The results considered the teachers' perception of the geographic, socioeconomic, individual and interpersonal factors that affect the attendance and permanence of students at the school. Esta investigación se propuso como principal objetivo analizar las percepciones que tienen los docentes de la Institución Etnoeducativa #9 Mañature respecto a las causas de la deserción escolar, para cumplir con este objetivo se propusieron los siguientes objetivos específicos: describir los factores educativos y familiares que inciden en la deserción escolar, identificar los factores geográficos y socio económicos, individuales e interpersonales que tienen influencia directa en la asistencia, permanencia, motivación y continuidad de los estudiantes. Se realizó a través de una metodología cualitativa, con un tipo de estudio descriptivo y un método interpretativo. La población en la que se llevó a cabo la investigación fueron los docentes de la Institución Etnoeducativa #9 Mañature, siendo una muestra de 5 docentes. Se aplicaron entrevistas a cada docente y el proceso de análisis se hizo por medio de la codificación y patrones cualitativos teniendo en cuenta categorías de análisis. Final Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2025-04-05T16:33:04Z 2025-04-05T16:33:04Z 0026-11-24 0005-02-25 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12622 Español Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha instname:Universidad Antonio Nariño Alejandra, L., Herrera, C., & Inés, C. (2022). “Concepciones de docentes y directivos sobre los factores que. Universidad del gran rosario]. https://rid.ugr.edu.ar/bitstream/handle/20.500.14125/415/Inv.%20D207%20MFN%207421%20tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y Assael, C., et al. (2020). Interculturalidad, innovación e inclusión: una mirada desde la educación. Monográfico resultado del encuentro de maestros realizado en las XVI Jornadas y del IV Congreso del Maestro Investigador. Arboleda, F. P. M. (2023). Construcción de Ciudadanía y Educación Sexual como Mecanismo Contra la Deserción Escolar. Conocimiento, investigación y educacion CIE, 2(17), Article 17. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/2550 Beltrán, A. M. A. (2017). Influencia del Bullying en la deserción escolar en los estudiantes de la Institución Educativa Boyacá. Universidad de San Buenaventura. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/88f947a1-76e2-45c3-ba94- 49f3b08c78ac/content Bernal, D. M. M. (2013). La deserción escolar: un problema de carácter social. In Vestigium Ire, 6(1). 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